مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد از ساماندهی بازارچه‌های میوه و تره‌بار طی یک ماه آینده خبرداد.

ساماندهی بازارچه‌های میوه و تره‌بار از یک ماه آینده

به گزارش قدس خراسان، فلسفه ایجاد بازار یا بازارچه‌ها در نقاط مختلف شهر در نخستین نگاه، ایجاد تعادل و کنترل قیمت‌هاست. معمولاً شهرداری‌ها به عنوان متولی اصلی مدیریت مسائل شهر اقدام به راه‌اندازی این بازارها می‌کنند تا به این وسیله ضمن ارائه محصولات باکیفیت، زمینه دسترسی شهروندان به اقلام مورد نیازشان با قیمت‌های مناسب نسبت به بازار فراهم شود.

یکی از مواردی که چند سالی است سازمان میادین میوه و تره‌بار سابق و سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی فعلی شهرداری مشهد در مورد آن اقدام کرده، راه‌اندازی بازارچه‌های فروش میوه و تره‌بار با عنوان «بازار میوه شهرما» بود. هدف از ایجاد این بازارچه‌ها که برخی از آن‌ها شکل و شمایل کانکسی نیز دارند، ضمن در دسترس قرار دادن میوه و تره‌بار مورد نیاز شهروندان مشهدی، عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب و کنترل شده بود. از حق نباید گذشت که ابتدای عملیاتی شدن این ایده، بسیاری از شهروندان رضایت نسبتاً خوبی از عرضه میوه‌های باکیفیت با قیمت‌های مناسب‌تر نسبت به سایر نقاط همان منطقه داشتند. در حال حاضر نیز این بازارها نقش بسزایی در تأمین میوه و تره‌بار مورد نیاز مردم مشهد دارند؛ اما نکته‌ای وجود دارد که به نظر می‌رسد میزان گرایش مردم به خرید از این بازارچه‌ها را نسبت به گذشته کاهش داده و آن درست جایی است که پیش از این، نقطه قوت بازارچه‌های میوه و تره‌بار شهرما بود؛ مناسب بودن قیمت نسبت به میوه‌فروشی‌های سطح شهر. این همان نکته‌ای است که در حال حاضر به نظر می‌رسد گاهی با قیمت‌گذاری‌هایی بالاتر از میوه‌فروشی‌های سطح شهر به نارضایتی‌های موردی مردم ختم شده است!

گلایه‌هایی از قیمت میوه در بازارچه‌های شهرداری

یکی از شهروندان با بیان اینکه بازارچه‌های شهرداری باید مکانی برای عرضه میوه خوب با قیمت مناسب باشد نه اینکه قیمت‌ها بالاتر از سایر نقاط باشد، می‌گوید: چند سالی است در مجاورت محل سکونت ما بازاری برای عرضه میوه و تره‌بار توسط شهرداری راه‌اندازی شده و این بازار با توجه به اجناس باکیفیتی که عرضه می‌کرد و قیمت‌های مناسب‌تری که داشت، خیلی‌ها را مجاب به خرید میوه و تره‌بار مورد نیازشان کرده بود؛ اما به مرور زمان داستان فرق کرد و قیمت‌ها یا به قیمت‌هایی رسید که بیرون عرضه می‌شد یا گران‌تر بود. به همین دلیل کم‌کم مردم تمایلشان به خرید از این بازارچه کمتر شد.

وی همچنین بیان کرد: به طور مثال چند میوه‌فروشی در محله ما هستند که انار را در همین چند روز که نزدیک به شب یلدا بود، با قیمت هر کیلو ۳۰ و ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رساندند؛ اما قیمت آن در بازارچه شهرداری ۴۰ هزار تومان بود! یا گوجه‌فرنگی که بیرون حدود ۳۵ هزار تومان و یا کمتر است، اینجا ۳۹ هزار تومان قیمت دارد! نمی‌دانم علت چیست که قیمت‌ها در این بازارچه به جای اینکه کمتر باشد، بالاتر است. اگر اوضاع به همین منوال باشد، تا چند وقت دیگر کسی حاضر نیست از این بازارچه‌ها خرید کند.

درخواست از شهرداری برای رسیدگی بیشتر

شهروند دیگری نیز با ابراز گلایه‌ای مشابه می‌گوید: در هر بازارچه مکانی برای استقرار ناظر وجود دارد و آنجا به شکایت مردم رسیدگی می‌شود؛ اما وقتی قیمت‌های اعلام شده، بیشتر از قیمت‌های بیرون است و فروشنده‌ها می‌گویند این قیمتی است که به ما اعلام کرده‌اند، چه کاری از ناظر برمی‌آید؟ مردم قیمت‌ها را با بیرون مقایسه می‌کنند و برایشان ارزان‌تر خرید کردن مهم است نه شکایت از این و آن. ترجیح می‌دهند از بیرون خرید کنند و به این بازارچه‌ها مراجعه نکنند. درخواست ما از شهرداری این است حالا که این ظرفیت ایجاد شده، بهتر است نظارت بیشتر و دقیق‌تری به فروش میوه در بازارچه‌های میوه و تره‌بار شهرما داشته باشد. چطور میوه‌فروشی که همان میوه را به قیمت کمتر می‌فروشد، با وجود اجاره مغازه و مسائلی از این قبیل، از فروشش سود می‌کند؛ اما این بازارچه‌ها که متولیشان شهرداری بوده و مکانشان نیز در اختیار شهرداری است، نمی‌توانند با میوه‌فروشان بیرون رقابت کنند و قیمت‌هایشان بالاتر است؟

قیمت‌ها کارشناسی شده است

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در واکنش به این موضوع به قدس گفت: آنچه در بحث قیمت‌گذاری میوه و تره‌بار در بازارچه‌های شهرما وجود دارد، این است که کارشناسان کارکشته و خبره ما با رصد قیمت‌ها در میدان بار برای قیمت‌گذاری هر صبح به صبح اقدام می‌کنند و با درصدی سود مشخص، قیمت عرضه در بازارچه تعیین و اعلام می‌شود.

حسن کلیدری ادامه داد: با وجود این، تمام فروشگاه‌ها و بازارچه‌های ما هم ناظر مقیم دارند و هم ناظر عالی که مدام قیمت و کیفیت محصول ارائه شده در غرفه‌های مختلف را رصد و پایش می‌کنند و هیچ فروشنده‌ای مجاز نیست میوه‌اش را با قیمتی غیر از آنچه توسط کارشناسان اعلام شده، بفروشد. مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، آن را به ناظران ما اعلام و برای ثبت شکایت خود اقدام کنند تا بلافاصله به آن رسیدگی شود.

اجرای مدلی جدید از عرضه میوه در آینده‌ای نزدیک

وی در واکنش به این مطلب که چرا قیمت‌های اعلامی برخی از محصولات نسبت به قیمتی که در میوه‌فروشی‌های سطح شهر وجود دارد، با توجه به نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، بالاتر است، اظهار کرد: نکته‌ای که شاید خیلی از مردم به آن توجه نمی‌کنند، این است که نوع محصول ارائه شده و کیفیت آن باید مورد توجه قرار بگیرد و کارشناسان تعیین‌کننده قیمت‌ها شناخت کاملی از نوع و قیمت محصولات دارند.

کلیدری افزود: البته منکر این موضوع هم نیستیم که شاید در برخی جاها تخلفاتی صورت می‌گیرد و این نیز شاید به واسطه خریدی است که غرفه‌دار از میدان بار انجام می‌دهد. برای ساماندهی این مسئله نیز از یک ماه دیگر که باید قراردادهای جدید با غرفه‌داران منعقد شود، تلاش می‌کنیم یا خودمان مستقیم خرید میوه را به دست بگیریم یا توسط کارگزاری واحد برای تمامی غرفه‌داران انجام شود. با این کار می‌توانیم عرضه چند نوع میوه با نوع و کیفیت یکسان را در بازارچه‌ها داشته باشیم که قیمت عرضه نیز برای همه آن‌ها یکسان و ارزان‌تر خواهد بود. از مردم که ذی‌نفعان اصلی ما هستند، درخواست داریم چنانچه تخلفی مشاهده کردند، مراتب را با شماره تلفن ۱۳۷ و یا شماره تلفن‌های سازمان با ما در میان بگذارند. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.