۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 951631

مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: برای اولین بار پروژه TOD در شهر اصفهان به عنوان راهکاری برای غلبه و کاهش معضلات شهری، ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی اجرا می‌شود.

اجرای  پروژه TOD در اصفهان

به گزارش قدس آنلاین، توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (Transit Oriented Development) عبارت است از یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارک های عمومی و میادین، کاربری‌های تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند.

TOD  یک مجموعه اصلاحات شهری است که باعث می‌شود مترو یا هر سیستم حمل و نقل عمومی یک شهر با راندمان بیشتری به کار آید TOD خیابان‌های شهر را از خودروها پس می‌گیرد و به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تحویل می‌دهد و به زبان آنچه که امروز مصطلح است، شهر را انسان‌محور می‌کند. از اهداف اصلی این رویکرد می‌توان به تشویق شهروندان به استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی، کاهش تعداد و طول سفر با خودروی شخصی، افزایش پیاده‌مداری و توسعه حمل و نقل غیرموتوری و تشویق تنوع شکل کالبدی و عملکردی بناها و کاربری‌های مختلط زمین از طریق توسعه حمل و نقل همگانی محور نام برد.

محمد شرفا، مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهر اصفهان ایستگاه‌های خط ۱ و ۲ در حال اجرا و خدمت‌رسانی است و از سال‌های قبل اجرای پروژه TOD توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری و منطقه در شهر اصفهان مطرح بوده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرارداد مطالعاتی منعقد کرد تا ایستگاه‌هایی که قابلیت خط TOD دارد را اعلام کنند و به دنبال آن مطالعات فاز این طرح را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از یک توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل محور که از اهمیت بالایی برخوردار است و فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود خواهد آورد را در شهر اصفهان رونمایی کنیم.

شرفا با بیان اینکه ایستگاه‌های شهری یک جاذبه جمعیتی دارند و نیازهایی جمعیتی را تامین می‌کنند، گفت: در اولین گام دو نقطه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ایستگاه مترو مدرس در خیابان کهندژ با مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع پیش‌بینی و در کمیسیون عالی سرمایه‌گذاری نیز بررسی و وارد مراحل طراحی شد.

مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به جمعیت غرب استان که شامل شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی شهر و حتی استان‌های همجواراست نقش موثری در کاهش ترافیک محورهای اصلی و برآورد کردن نیازهای جمعیتی منطقه ۹ شهر اصفهان و مناطق اطراف در خصوص استفاده از مسائل درمانی، پزشکی حتی اقامت افراد را فراهم آورد.

وی با برشمردن محاسن توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی گفت: TOD به نوعی از توسعه شهری اتلاق می‌شود که تمرکز آن بر روی استفاده مناسب از اراضی با تکیه بر قطب حمل و نقلی است، این رویکرد از ویژگی‌هایی چون ایجاد درآمدزایی،ارتقای کیفیت طراحی محله­‌ای، افزایش کاربری‌های مختلط شامل مسکونی، ادارات و مراکز خرید و درمانی، گسترش تعاملات اجتماعی، کاهش استفاده از اتومبیل و ترافیک داخل شهر و گسترش گزینه‌های جابه جایی سازگار با حمل و نقل عمومی همانند دوچرخه سواری و پیاده روی، برخوردار است.

شرفا بیان کرد: امیدوراریم تا پایان امسال با اتمام مراحل طراحی پروژه تا چند سال دیگر شاهد  بهره‌برداری و استفاده از این پروژه در اصفهان باشیم تا به عنوان راهکاری برای غلبه و کاهش معضلات شهری، ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش طول سفر و ترددها محرک توسعه منطقه و فراهم آوردن بستر نیازهای خدماتی و پزشکی منطقه غرب اصفهان باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.