کم‌بارشی و خشکسالی اخیر ربطی به «هارپ» و سایر پروژه‌های مشابه ندارد...

آن‌ها به ابرها شلیک نمی‌کنند

حوالی امروز  / شایعه اول را هفته پیش رئیس سازمان هواشناسی کشور و یکی دو کارشناس به صورت علمی و منطقی تکذیب کردند و گفتند کم‌بارشی و خشکسالی اخیر ربطی به «هارپ» و سایر پروژه‌های مشابه ندارد. اما از آنجا که آدمیزاد و آن هم ما ایرانی‌ها معمولاً قصه‌سازی و داستان‌سرایی را خیلی دوست داریم و مجازی‌بازهایمان عاشق قصه‌های شایعه‌محور و فوق‌تخیلی هستند، شایعه و قصه دوم هم از چند روز پیش توی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها داغ شد.


آیا ایمان نمی‌آورید؟
مثلاً قصه این پست پرتکرار در فضای مجازی را بخوانید: «... دستکاری و خرابکاری هوایی و زیست محیطی، با وقوع کم‌بارشی و خشکسالی کم‌کم دارد لو می‌رود... تا حدی که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست هم در سخنان اخیرش این مسئله را رد نکرد... در ویدئویی که می‌بینید ابرهای بارشی که ساعت‌ها در ترکیه زمینه‌ساز بارش برف شده‌اند به محض ورود به ایران، در آسمان ارومیه پخش شده و بعد هم محو می‌شوند! برخی کاربران دلیل آن را نصب دکل‌هایی می‌دانند که از چین وارد شده‌اند تا ابرهای ‌تگرگ‌زا را از اطراف کوه سبلان دور کنند.
این دکل‌ها به سمت ابرها شلیک کرده و آن‌ها را پراکنده می‌کنند چون برای برداشت لیتیوم، محیط نباید مرطوب باشد؛ آن هم به قیمت نابودی سرزمین ایران...»!
ویدئوی مورد اشاره هم یک تصویر گرافیکی و کارتونی از ابرهایی است که روی نقشه وقتی به دریاچه ارومیه می‌رسند راهشان را کج می‌کنند و خدا می‌داند کجا می‌روند. تصاویر تازه‌تر هم ویدئوی کوتاهی است که تفاوت بارش برف را در دو سوی مرز ایران و ترکیه نشان می‌دهد و البته انیمیشن نیست و واقعاً یک طرف مرزی که در فیلم می‌بینید، پربرف و طرف دیگر آن کم برف و حتی بی‌برف است! یعنی با زبان بی‌زبانی می‌خواهد بگوید: «هارپ، دکل‌های چینی، شلیک به ابرها و... واقعیت دارند، آیا ایمان نمی‌آورید؟»

لیتیوم را از کجا آوردی؟
تابلو بودن شایعه بالا و اینکه خبرواره‌اش خیلی ناشیانه تنظیم شده به کنار، این ویژگی‌ها بزرگ‌ترین نشانه فیک بودن و دروغ‌پردازی‌های مجازی است اما کشیدن پای «لیتیوم» به ماجرای خشکسالی و هارپ برای خودش یک نوآوری در عرصه شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی‌های اینترنتی است.«لیتیوم» فلز ارزشمند و گرانقیمتی است که در تولید باتری برای صنایع مختلف الکترونیکی ازجمله خودروهای برقی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، پنل‌های خورشیدی، روبات‌ها، پهپادها و همچنین برای ذخیره‌سازی انرژی کاربرد دارد و به نظر می‌رسد در آینده صنعتی جهان نقش پراهمیتی داشته باشد. اسفند سال۱۴۰۱ بود که خبر کشف یک معدن بزرگ لیتیوم در همدان منتشر شد.
برخی رسانه‌ها این معدن را دومین معدن بزرگ لیتیوم جهان معرفی کردند و البته خبرگزاری‌های رژیم صهیونیستی هم در گزارش‌هایی مفصل مدعی شدند دستیابی به چنین معدنی، جایگاه و رتبه ایران را در جهان تغییر خواهد داد!
اسرائیلی‌ها احتمالاً یادشان نبوده است که مقام‌های ایرانی سال۱۳۹۱ هم خبر داده بودند معادن لیتیوم در جنوب و شمال شرق کشورمان کشف شده است.
خلاصه اینکه منتشرکننده شایعه بالا، پای لیتیوم را وسط کشیده بود تا من و شما  باور کنیم مسئولان کشورمان دارند عامدانه به ابرها شلیک و آن‌ها را پراکنده می‌کنند. البته این را هم می‌دانست که در بازار داغ شایعه‌های خشکسالی کسی چندان به این فکر نمی‌کند که رطوبت، تگرگ، برف و... چه ربطی به معدن لیتیوم دارند؟ یا پراکنده کردن ابرهای بالای دریاچه ارومیه چطور می‌تواند به نباریدن برف در مرز ایران و ترکیه ربط پیدا کند؟

یک مرز و دو هوا
برخی از خبرگزاری‌هایی که خودشان برای نخستین بار فیلم پربرفی و بی‌برفی در مرز ترکیه با ایران را منتشر کرده بودند، با فاصله یک روز، سراغ کارشناسان رفته و دلیل این تفاوت بارش و غیره را هم از زبان آن‌ها منتشر کردند. یک نمونه‌اش «فرارو» که از زبان کارشناسان نوشته بود: «براساس گزارش‌های جهانی، سال۲۰۲۳ در کل یکی از خشک‌ترین سال‌ها در تاریخ جهان بوده و گرما و خشکسالی آن در طول ۲۰۰ سال اخیر بی‌سابقه است.
امسال در کوهستان‌های آلپ برف به حدی کم بود که مسابقات جهانی اسکی با برف مصنوعی برگزار می‌شود. در کانادا نیز، شاهد این موضوع هستیم که در کریسمس پس از نیم قرن، برای نخستین بار، مردم هیچ برفی را ندیده‌اند. تمامی این شواهد نشان‌دهنده خطر «جهان گرمایی» و «تغییر اقلیم» و مخاطرات، بسیار جدی است و نمی‌تواند نادیده گرفته شود. تصاویر و ویدئوهایی که از مرز ترکیه و ایران گرفته و پربازدید می‌شوند، نیز چندان عجیب نیستند. مرز ترکیه در جوار کوهستان مرتفع آرارات قرار گرفته است و اگر شما اطراف سبلان ایران نیز تردد کنید، برف‌ها را خواهید دید.
ما خطای چشمی هم می‌کنیم. مثلاً می‌گوییم چرا کوه‌هایی که نزدیک ماست برف ندارند و کوه‌هایی که از ما دورتر هستند، برف دارند. اما توجه نداریم کوه‌هایی که دورتر هستند، ارتفاع بالاتری دارند...». درباره پراکنده شدن ابرهای بالای دریاچه ارومیه هم کارشناسان معتقدند چون سدسازی‌های متعدد و افزایش فعالیت‌های کشاورزی و همچنین تغییر اقلیم سبب شده‌اند پهنه وسیعی از دریاچه ارومیه طی دو دهه اخیر از دست برود در نتیجه بخار آب و ابری در منطقه ایجاد نمی‌شود. ابرهایی هم که از جای دیگر به سمت جایی که قبلاً دریاچه بود، می‌روند همان اتفاقی برایشان می‌افتد که مثلاً در کویر لوت برای ابرها می‌افتد؛ یعنی همه پراکنده می‌شوند.
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.