رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به آمار ۴ میلیونی زنان سرپرست خانوار در کشور، گفت: چتر حمایت اجتماعی در نظام رفاه و تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار با شرایط موجود تطبیق ندارد.

بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار؛ مادرانی که ایفاگر ۲ نقش هستند

سیدحسن موسوی چلک، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) به همه زنان تاثیرگذار و نقش آفرین افزود: گروهی از زنان که کمتر در این روز به آن‌ها پرداخته می‌شود زنان سرپرست خانوار هستند که ممکن است به دلایل مختلف از جمله طلاق، فوت، زندانی بودن و از کار افتاده شدن همسرشان به تنهایی خانواده را اداره کنند. بر اساس سرشماری‌ها طی ۲ دهه گذشته تعداد این زنان روند رو به رشدی داشته و در حال افزایش است و تقریبا از کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سرشماری سال ۷۵ به بیش از ۳ میلیون و ۴ هزار نفر در سال ۹۵ رسید البته پس از این سال سرشماری در این مورد صورت نگرفت اما گفته می‌شود در حال حاضر حدود ۴ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم.
افزایش ۳ برابری تعداد  زنان سرپرست خانوار طی یک دهه

وی ضمن اشاره به اینکه بر اساس این آمار تعداد زنان سرپرست خانوار طی دهه‌های گذشته ۳ برابر شده که دلیلش افزایش طلاق و تصادفات است، ادامه داد: بر اساس قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست مصوب سال ۷۱ مجلس شورای اسلامی و سایر اسناد و قوانینی که در طول ۳ دهه اخیر در کشور داریم اگر زن سرپرست خانواری تنها باشد و تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار گیرد نهایت مستمری ماهیانه‌ای که به او پرداخته می‌شود و از شهریور امسال افزایش یافته ۷۵۰ هزار تومان است، اگر تعداد اعضا خانواده تا ۵ نفر باشد این مبلغ به بیش از ۲ میلیون هم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با مطرح کردن این پرسش که در کدام نقطه از کشور یک نفر می‌تواند با این مبلغ زندگی کند؟ گفت: بسیاری از این زنان مشکل مسکن نیز دارند، چتر حمایت اجتماعی در نظام رفاه و تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار با شرایط موجود اصلا تطبیق ندارد. در قانون برنامه هفتم توسعه که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، قرار است ۲۰ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت به مددجویان به‌عنوان مستمری پرداخته شود البته شورای نگهبان نیز باید این موضوع را بررسی کند.

موسوی چلک با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی اگر مستمری افزایش پیدا کند با توجه به تورم و شرایط اقتصادی قدرت خرید کاهش پیدا کرده و این مصوبه کمکی به افزایش قدرت خرید این گروه از افراد نخواهد کرد، توضیح داد: قبل از شیوع کرونا در کشور فرصت‌های اشتغال خرد و خانگی را بیشتر داشتیم و در حال حاضر چنین فرصت‌هایی از زنان سرپرست خانوار گرفته شده است و کمک‌های غیر مستمری هم که بر اساس قوانین به آن‌ها داده می‌شود در حدی نیست که حداقل‌های زندگیشان تامین شود.

اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی درباره زنان سرپرست خانوار چه می‌گوید؟

وی با اشاره به اینکه اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی کشور در مورد زنان سرپرست خانوار و کودکانشان است بیان کرد: ما اصلا نتوانستیم تکالیف قانون اساسی در مورد این گروه از زنان را اجرا کنیم و این در حالی است که آمار این زنان در حال افزایش است و این امر موجب می‌شود که سازمان‌های حمایتی توان پاسخگویی به مطالبات و نیازهای این گروه از افراد را نداشته باشند و مقدار حمایتی هم که انجام می‌شود سبب توانمندسازی و خروجشان از چرخه وابستگی به نهادهای حمایتی نمی‌شود.

موسوی چلک افزود: ما در این فضا نیازمند ترویج مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها در راستای حمایت از زنان سرپرست خانواده برای توانمند سازیشان در جامعه هستیم، لازم است حاکمیت برای اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی که در اسناد و قوانین مختلف از جمله ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قوانین برنامه توسعه، سیاست‌های کلی خانواده و به ویژه ساسیت‌های کلی تامین اجتماعی به آن‌ها تاکید شده است، اقدام کند.

درگیری با احساس تنهایی و فشارهای اجتماعی 

وی ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های قانونی به اندازه کافی این زنان را مورد توجه قرار داده، اما قوانین آنگونه که نوشته شده اجرا نشده است، ادامه داد: برای این گروه از زنان به ویژه اگر جوان هم باشند مشکلاتی در جامعه وجود دارد که از جمله آن‌ها نوع نگاه جامعه، احساس تنهایی و فشارهای اجتماعی است که به این گروه از زنان بسته به شرایط فرهنگی محیط زندگیشان وارد می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: بسیاری از زنان سرپرست خانوار با وجود همه این شرایط در تلاش‌اند تا فرزندان خوبی را برای جامعه تربیت کنند و مسئولیت پذیری قابل ستایشی از خود نشان می‌دهند، من به عنوان یک مددکار اجتماعی و رئیس یک تشکل اجتماعی مرتبط با این حوزه به همه این گروه از زنان که در حال تلاش برای تربیت فرزندانشان به بهترین نحو و نقش آفرینی موثر برای آبادانی کشور هستند و همزمان ۲ نقش برای فرزندانشان ایفا می‌کنند، ادای احترام می‌کنم و به این گروه از مادران درود می‌فرستیم.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.