میرمحمدصالح ترمذی(متوفای ۱۰۶۰ق) از عالمان دینی اهل سنت و ایرانی تبار ساکن هندوستان، کتابی به زبان فارسی درباره مناقب و فضائل امیرمومنان علی(ع) نوشته و آن را «مناقب مرتضوی در مناقب شاه اولیا، امیرالمومنین علی مرتضی علیه السلام» نامگذاری کرده است.

علی(ع)، امیرِ خطاب «یا اَیها الذین آمنوا» در قرآن

بخش هایی از باب اول این کتاب با موضوع آیات با برکت قرآن در شان امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) را می خوانید:

قال امیر المؤمنین- کرّم اللّه وجهه: «نزل القرآن اربعة ارباع فربع فینا و ربع فی عدوّنا و ربع سیر و امثال و ربع فرایض و احکام شریعة لنا کرائم القرآن.» یعنی، قرآن به چهار بخش نازل شد: یک ربع در تعریف و توصیف ماست و یک ربع در مذمّت و منقصت اعدای ما و یک ربع سیر و قصص و امثال است و یک ربع فرایض و احکام شریعت از اوامر و نواهی؛ و ماراست آیات کریمه شریفه که در قرآن مجید است.

منقبت:

از عبد الله بن عباس- رضی اللّه عنه- مروی است که گفت: «نیست در قرآن مجید هیچ آیتی مکرّمه که امیر المؤمنین سر آن و پیشوای آن آیت نباشد.» هم از وی مروی است که گفت: «نازل نشد آیه خطاب: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» که امیرالمؤمنین، امیر آن آیه نبود.» یعنی امیر صاحب خطاب بود.

منقبت:

هم از وی مروی است که گفت: به درستی که کرد اللّه تعالی عتاب به اصحاب مستطاب- صلّی اللّه علیه و آله و سلّم- در بعضی آیات قرآن مجید و یاد نکرد امیر المؤمنین را مگر به خیر و نیکویی.»

منقبت:

هم از وی مروی است که گفت: «فرود نیامد در شأن هیچ کس از کتاب اللّه آنچه فرود آمد در شأن امیر المؤمنین- کرّم اللّه وجهه».

منقبت:

از حذیفة بن الیمان- رضی اللّه عنه- مروی است که گفت: «در قرآن خطاب: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» ذکر نشد مگر که امیر المؤمنین لبّ لباب و مغز الخطاب(مغز آن خطاب) بوده».

منقبت:

از مجاهد- رضی اللّه عنه- مروی است که گفت: «امیر المؤمنین را سابقه آن است که امیر و پیشوا و سر خطاب: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» باشد؛ زیرا که بر جمیع مؤمنان در اسلام آوردن سبقت کرده.» و این روایات همه از مناقب حافظ احمد بن مردویه- علیه الرّحمة- منقول است و بعضی از اینها در اوسط طبرانی و صواعق محرقه نیز به نظر درآمده. و هم در کتب مذکوره از ابن عباس منقول است که گفت: «نزلت فی علیّ ثلثمأة آیة.» یعنی، نازل شده است در شأن مرتضی علی سیصد آیه کریمه.

منبع: کشفی ترمذی، محمدصالح بن عبدالله، « مناقب مرتضوی» به تصحیح کوروش منصوری، ص۳۲-۳۱، انتشارات روزنه، تهران، ۱۳۸۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.