مشاور امور مجلس اتاق تعاون: سامانه مودیان بستر ایجاد شفافیت مالی در همه بخش های دولتی و غیر دولتی است و اینکه برخی بخواهند به خاطر سود شخصی خودشان به سامانه مودیان نپیوندند و به شفاف سازی تن ندهند، قابل قبول نیست. باید با جدیت با کسانی که می خواهند سودجویی داشته باشند برخورد کرد.

سامانه مودیان بستر ایجاد شفافیت مالی در همه بخش های دولتی و خصوصی/ نباید از ایجاد شفافیت عقب‌نشینی کنیم

تلاش هایی در راستای ضابطه مندسازی مالیات گیری در کشور به اجرا گذاشته شده است. راه اندازی سامانه مودیان مهم ترین اقداماتی است که در این ارتباط انجام شد. فاز اول این سامانه تیر 1401 به اجرا گذاشته شد. فاز دوم از ابتدای ماه جاری به اجرا گذاشته شده است و باید تمامی مشاغل به آن بپیوندند. همان طور که پیش بینی می شد، شاهد مقاومت برخی اصناف به ویژه طلافروشان در مقابل پیوستن به این سامانه هستیم.

مقابله با این مقاومت از جمله وظایف دولت است تا بتواند از طریق شفاف سازی درآمد این صنف به افزایش مالیات گیری عادلانه در کشور کمک کند. شفاف شدن عملکرد صنف طلافروشان به نفع مردم است. زیرا با پیوستن آن ها به سامانه مودیان، فاکتور الکترونیک صادر می شود و مردم در جریان میزان سود، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد و دیگر اطلاعات مالی قرار می گیرند.

یکی از ملزومات شکوفایی اقتصادی هر کشوری در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد است. به طوری که مالیات ستانی عادلانه  باشد و درآمدهای مالیاتی در راستای بهبود اداره ی کشور به کار گرفته شود. دستیابی به چنین نظام منضبط و کارآمدی حاصل برنامه ریزی های دقیق و نظارت های قوی است.

ارسلان قاسمی، مشاور حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون را در خصوص مقاومت اصناف و به ویژه طلافروشان در مقابل پیوستن به سامانه مودیان جویا شدیم که در ادامه می خوانید. قاسمی در خصوص اجرای فاز جدید سامانه مودیان و اینکه از ابتدای دی ماه پیوستن تمامی کسب و کارها و مشاغل به سامانه مودیان در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در این موضوع که باید از درآمد افراد مالیات گرفته شود، شکی نیست. هر کسی که درآمدی دارد، صرف نظر از اینکه شرکت است یا صنف، باید مالیاتش را بپردازد.

وی ادامه داد: تمامی افرادی که در کشور درآمدی دارند، باید مالیات حقه را به دولت بپردازند، زیرا در حال دریافت سرویس و خدمات هستند. باید به بررسی دلایل مقاومت اصناف در مقابل پیوستن به سامانه مودیان بپردازیم.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون خاطرنشان کرد: برخی از افراد به خاطر سودجویی خودشان نمی خواهند به سامانه بپیوندند و عملکردشان شفاف شود. با این موضوع باید با جدیت مقابله کنیم. برخی موارد هم افراد دلیل منطقی برای نپیوستن به سامانه دارند، دولت باید برای این موارد گوش شنوا داشته باشد و حرف اصناف مختلف را بشنود.

قاسمی گفت: شکی نیست که باید در راستای اخذ مالیات حقه و عادلانه از همگان گام برداریم و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. باید با سودجویی مقابله ی جدی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ابهام موجود در حوزه ی طلا در کشور، آیا شفاف سازی عملکرد طلافروشان و پیوستن آن ها به سامانه مودیان و صدور فاکتور الکترونیک به نفع مردم است یا خیر، تصریح کرد: بله بنده با این موضوع موافق هستم. هر چقدر بتوانیم شفافیت را در سطح کلان و خرد ایجاد کنیم به نفع کشور است و برایمان مزیت دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون خاطرنشان کرد: سیاست گذاری ها در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور باید با دقت اعمال شود. از یک طرف باید با جدیت جلوی سودجویی را بگیریم و با فرار مالیاتی مقابله کنیم، از طرف دیگر، نباید بی عدالتی مالیاتی رخ دهد. این روندها باید به موازات دیگر پیش برود.

قاسمی در خصوص این موضوع که در افکار عمومی به افزایش 25 درصدی مالیات بر طلا اشاره می شود، تصریح کرد: قرار نیست افزایش مالیات رخ دهد. قانون نیز اجازه ی اخذ مالیات اضافه را نمی دهد. قرار است تمامی اصناف و کسب و کارها به سامانه مودیان بپیوندند و شفاف سازی عملکرد مشاغل مختلف را داشته باشیم. قطعاً لازم است که در سطح خرد و کلان به ایجاد شفافیت بپردازیم و مالیات حقه از همگان اخذ شود.

وی تأکید کرد: سامانه مودیان بستر ایجاد شفافیت مالی در کلیه بخش های اقتصادی کشور از جمله بخش دولتی و غیر دولتی است و اینکه برخی بخواهند به خاطر سود شخصی خودشان به سامانه مودیان نپیوندند و به شفاف سازی تن ندهند، قابل قبول نیست. باید با جدیت با کسانی که می خواهند سودجویی داشته باشند، مقابله کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.