مسئولان استانی به ارائه نظرات خود پیرامون اجرای پروژه طرح رهاسازی ۲۹۷تن ماهی در هشت سد کردستان پرداختند.

اما و اگر طرح رهاسازی ۲۹۷تن ماهی در سدهای کردستان

به گزارش قدس آنلاین، جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان در حالی عصر امروز با دستور کار ارائه "نتیجه پژوهش کاربردی پرورش ماهیان فیتوفاگ، بررسی پروژه‌های مرتبط با اجرای بند(ب) تبصره ۱۱ قانون بودجه  سال ۱۴۰۲, بررسی مصوبات کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست، بررسی طرح الحاق اراضی ۷۰ هکتاری ارتش در شهر سنندج" با حضور مسئولان در سازمان مدیریت برگزار شد که بر سر رهاسازی ماهیان در سد قشلاق بحث‌هایی صورت گرفت.

مجتبی مقیاسی، مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان با طرح این سوال که آیا چنین طرحی در کشور و سطح جهان انجام شده است، آیا تحقیق دیگری به جز توسط دانشگاه علوم پزشکی، در دانشگاه‌های دیگر کشور انجام شده است. آیا این کار استنادات علمی دارد.

محمدامین حیدری، معاون سازمان بازرسی استان کردستان نیز در این رابطه اظهار کرد: هر گونه صید بر اساس مصوبه ممنوع است، رهاسازی ماهی نیز مشکلات، تلفات و هزینه‌هایی به دنبال خواهد داشت. ابهامات زیادی وجود دارد که باید شفاف‌سازی شود. افزایش ضریب تغذیه‌گرایی به‌خاطر حذف ماهیان نبوده بلکه افزایش فاضلاب بوده  است.

اکبر محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز اظهار داشت: در این دوره از رویکرد کلیشه‌ای فاصله گرفته و مباحث در حوزه‌های مختلف از جمله شاخص‌های اقتصادی شفاف مطرح و بررسی می‌شود.

وی در رابطه با دستور کار جلسه مبنی بر رهاسازی ماهیان در سدهای استان افزود: قرار بر این است که ۲۷۹ تن ماهی در هشت سد کردستان از جمله سد قشلاق رها شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز درباره پروژه‌های عمرانی گفت: مشکلی با عملیات بهسازی و ساخت‌وساز نداریم بلکه بحث روی هزینه‌کردهاست که باید به یک تفاهم برسیم.

پیمان اسکندری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با بیان اینکه کردستان از لحاظ صید در آب‌های داخلی رتبه سوم کشور را دارد، اظهار کرد: در گذصته ۳۰ هزار تن آمار صیادی داشتیم اما از سال ۹۸ به بعد، صید ماهی در استان افت کرده است.

وی با اشاره به اینکه شش تعاونی صیادی در سطح استان فعال است، گفت: ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این تعاونی‌های امرار معاش می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: ۲۹۷ تن صید در استان می‌تواند حدود ۳۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان نیز با بیان اینکه نظرات این حوزه مبتنی بر دو پایه "تحقیقات علمی و اسناد بالادستی" است، اظهار داشت: اگر در حوزه‌ای که سدسازی انجام می‌شود، از ماهی‌های بومی استفاده شود، قطعا بحث تغذیه‌گرایی کمتر می‌شود.

آرش آریانژاد گفت: صرف ارائه گزارش و طرح اظهاراتی مبنی بر رهاسازی ماهی‌های بومی‌ منطقه بر اثر نظارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در استان مجاز است، قابل قبول نیست چراکه این شورا چنین جایگاهی ندارد.

فریدون عبدالملکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان نیز در این جلسه بر ضرورت رعایت عدم استفاده از منابع شربی برای طرح‌ها و پرورش ماهی در استان تاکید کرد. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.