۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 958148

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف گورهای سردابه ای دررشت خبر داد.

کشف گورهای سردابه ای در گیلان

به گزارش قدس آنلاین، ولی جهانی توضیح داد: هنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت(با نظارت پرسنل یگان حفاظت) سازه جناقی شکلی رویت شد که کار بی درنگ متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: آنچه مشخص است سازه بصورت طاقی جناقی بوده و با ادامه بررسی سازه، فضایی مستطیل آشکار می‌شود؛در ادامه کاوش فضای داخلی و با توجه به محتویات داخل گورها، احتمال سوخته شدن بعضی از استخوان‌ها وجود دارد.
جهانی تصریح کرد: وجود خاکستر و ذغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان دهنده این است که این گورها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا و یا بیماری غیر قابل درمان دیگری که بر اساس متون تاریخی، از جمله بیماری‌های واگیردار بوده، فوت کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مستندات موجود در محوطه، حکایت از آن دارد که احتمالا بیماری نادری در شهر همه گیر شده و بعد از فوت افراد برای اینکه بیماری به دیگران سرایت نکند، اسکلت‌های انسانی را همراه با لوازم شخصی‌شان در داخل گور قرار دادند.

جهانی ادامه داد: دهانه ورودی گور های یادشده را کاملا مسدود کردند تا جایی ‌که دسترسی به داخل گور غیرممکن شود.

وی هرگونه اظهار نظر قطعی را،به کاوش‌های باستان‌شناسی منوط دانست و گفت: با اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی امید است به ابهامات و سئوالات مطروحه این اتفاق نادر پاسخ داده شود.
وی تاکید کرد:عملیات عمرانی پروژه در محدوده مذکور تا روشن شدن موضوع متوقف شده است.
بیش از پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.