عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس: یکی از بهترین راهکارها برای بالا بردن سطح کیفیت صنعت خودروسازی کشور این است که حتی الامکان از ظرفیت دانش بنیانی کشور بهره ببریم. ایجاد امکاناتی برای استفاده از توان نخبگان و جوانان در این حوزه می تواند کمک شایانی بکند.

بهره از ظرفیت شرکت‌های توانمند دانش بنیان‌ جهت ارتقای کیفیت خودروها و کاهش مصرف بنزین

شواهد نشان می دهد علی رغم اینکه در سال ۱۴۰۱ به صادرات بنزین می پرداختیم و ارزآوری ۱ میلیارد دلاری برای کشور داشتیم. حالا نه تنها این مزیت را از دست داده ایم، بلکه مجبوریم برای واردات بنزین نیز هزینه کنیم.

طی سال جاری حدود ۶ دهم میلیارد دلار برای واردات بنزین به انحای مختلف از جمله تهاتر هزینه کردیم. در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که به چیزی بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم. این به معنای تحمیل کسری بودجه ی ۲۰۰ همتی به بودجه ی سال آتی است.

یکی از دلایل مهم رد کلیات بودجه مربوط به بندهای مربوط به هدفمندی یارانه ها بود. موضوع ناترازی بنزین به طرز عجیبی اقتصاد کشور را رنج می دهد. از شواهد این طور برمی آید که این مشکل در حال بزرگ تر شدن است و نیاز به چاره اندیشی های اساسی برای جلوگیری از وخیم تر شدن موضوع داریم.

به نظر می رسد، حمایت همه جانبه و بی قید و شرط از خودروسازان داخلی به ایجاد فضای غیررقابتی منجر شده است که نتیجه اش تولید خودروهای پرمصرف و بی کیفیتی است. این خودروها عامل اصلی بروز ناترازی بنزین و مشکلات سلامتی و زیست محیطی در کشور محسوب می شوند.

به زعم بسیاری از کارشناسان، اصلاح صنعت خودروسازی کشور با فوریت باید در دستور کار قرار بگیرد. نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را در ادامه می خوانید.

نظر قادری را در خصوص این موضوع که در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ پیش بینی شده است به بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیازمندیم و عملاً تبدیل به واردکننده ی بنزین شده ایم، سوال پرسیدیم و وی در پاسخ خاطرنشان کرد: برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور باید مجموعه ای از سیاست ها را به صورت همزمان به اجرا بگذاریم. واردات بنزین نیاز به تأمین ارز دارد و بر مشکلاتمان می افزاید. از سوی دیگر، بنزین یک کالای استراتژیک است و واردات این کالا در بزنگاه ها ما را با مشکل مواجه می کند.

قادری گفت: قیمت سوخت در کشور ما قابل توجه نیست و به همین دلیل تقاضای زیادی برایش وجود دارد و مصرف بالایی داریم.  موضوع ناترازی بنزین در کشور جدی است و باید چاره اندیشی اساسی و عاجل برایش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ناترازی بنزین بر اثر عوامل مختلفی رخ داده است. یکی از مهم ترین موارد که در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر بوده، کیفیت خودروهای تولیدی ماست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: اقداماتی را می توانیم در راستای حل و فصل مشکل ناترازی بنزین در کشور به اجرا بگذاریم که مهم ترین آن ها اصلاح کیفیت خودروهاست.

وی ادامه داد: با بررسی های دقیق و برنامه ریزی های درست می توانیم موضوع ناترازی بنزین را حل کنیم. به طور مثال، با استفاده از فناوری های نوین می توانیم نیاز به سفرهای درون و برون شهری را کم کنیم و کارها را به صورت آنلاین پیش ببریم.

قادری گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت خودروسازی کشور این است که حمایت بی قید و شرط از این صنعت داشته ایم و در شرایط گلخانه ای آن را پرورش داده ایم. واقعیت این است که صنعت خودروسازی کشور یک صنعت نوزاد به شمار می رود و رشد نیافته است. این صنعت دوره ی بلوغ و بزرگ شدن را طی نکرده است. همین امر مشکلاتی را برایمان به لحاظ بالا بودن مصرف سوخت به وجود آورده است.

وی ادامه داد: یکی از بهترین راهکارها برای بالا بردن سطح کیفیت صنعت خودروسازی کشور این است که حتی الامکان از ظرفیت دانش بنیانی کشور بهره ببریم. ایجاد امکاناتی برای استفاده از توان نخبگان و جوانان در این حوزه می تواند کمک شایانی بکند. تولید خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای و همچنین حرکت به سمت تولید خودروهای برقی بسیار کمک کننده خواهد بود. باید صنعت خودروسازی کشور در راستای بهبود کیفیت موتورها و کاهش مصرف آن ها از شرکت های دانش بنیان بهره ببرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.