یکی از فعالان اقتصادی در بازار با تأیید شرایط سخت فعلی در بازار پیش از سال جدید گفت: اوضاع در بیشتر مشاغل اقتصادی فعال، مناسب برای فروش شب عید نیست. این البته دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌  کم شدن قدرت خرید مردم است.

اوضاع در بیشتر مشاغل اقتصادی فعال، مناسب برای فروش شب عید نیست

به گزارش قدس خراسان، زمستان به نیمه رسیده و سال رو به پایان است. ۴۵ روز دیگر بهار؛ فصل پر طراوت سال رخ می‌نماید و سال جدید آغاز می‌شود. سال که می‌خواهد نو شود، به رسم هر ساله خیلی‌ها به تدارک استقبال از آن می‌روند.

از خانه‌تکانی که رسم دیرینه ایرانی‌ها پیش از شروع سال جدید است تا خرید پوشاک، مایحتاج غذایی، پذیرایی و... در فهرست تهیه و خرید خانواده‌ها گنجانده می‌شود. معمول این است که بازاریان خرید و فروش اجناس قابل عرضه خود در یکی دو ماه آخر سال یا حتی از ابتدای زمستان را به عنوان بازار شب عید تلقی می‌کنند و به نوعی این مدت، رونق و گل بازار آن‌ها به شمار می‌رود.

با وجود این گویا اکنون که حدود یک ماه و نیم دیگر تا آغاز سال جدید بیشتر نمانده، هنوز اثری از رونق بازار شب عید نیست.

 شاید برخی استدلالشان این باشد که معمولاً اوج خرید مردم به اسفند ماه، ۱۰ روز یا یک هفته مانده به پایان سال مربوط می‌شود؛ اما مشاغلی هستند که همان گونه که عنوان شد، از ابتدای زمستان فروش شب عیدشان شروع می‌شود و حتی اواخر بهمن و اوایل اسفند بازارشان می‌خوابد.

بازار آرام ملزومات هنری

یکی از همان مشاغلی که خیلی زودتر از بقیه اصناف وارد چرخه بازار شب عید می‌شود، بازار فروش ملزومات هنری برای تزئین و سفره‌آرایی‌هایی است که معمولاً در ایام نوروز توسط مردم انجام می‌شود. در بازار گل و فروش این دسته از ملزومات در بولوار خیام مشهد با یکی از فروشندگان درباره اوضاع و احوال بازار و فروش این روزها همکلام می‌شوم.

او به در پیش بودن روزهای پایانی سال و آماده شدن مردم برای برگزاری جشن‌های نوروزی اشاره می‌کند و می‌گوید: صنف ما از جمله مشاغلی است که به واسطه آن بیشتر با هنرمندانی سر و کار داریم که کارشان تزئین، رنگ‌آمیزی و تهیه ملزوماتی است که معمولاً به زیباسازی سفره‌های هفت‌سین و تزئین محیط خانه مرتبط می‌شود. این افراد معمولاً از ابتدای زمستان هر سال برای خرید مواد اولیه به ما مراجعه می‌کنند تا از آن‌ها برای آماده‌سازی وسایل سفره‌آرایی استفاده کنند و به مشتری‌هایشان بفروشند.

وی ادامه می‌دهد: از این رو ما خیلی پیش‌تر از برخی مشاغل مثل صنف خوراک و پوشاک وارد چرخه بازار شب عید می‌شویم چون آماده‌سازی ملزومات مورد نیاز برای هنرمندان زمانبر است و آن‌ها باید وقت کافی برای عرضه به مشتریان خود را داشته باشند. به همین دلیل همان طور که گفتم، بازار ما معمولاً زودتر از سایر مشاغل وارد فاز شب عید می‌شود؛ اما امسال با اینکه جنس جدید زیادی آورده‌ایم و تنوع کارها هم بالاست؛ متأسفانه هنوز از رونق همیشگی بازار شب عید خبری نیست. هر چه می‌فروشیم، در حد بازار معمولی سایر روزهای سال است نه بازار شب عید. در حال حاضر میزان فروش ملزومات روز ولنتاین بهتر است. نمی‌دانیم پس از آن، اوضاع چگونه خواهد بود و این موجب نگرانی ما شده است.

پوشاک بی‌مشتری

جوانی در یکی از مجتمع‌های فروش پوشاک ۱۷شهریور مشهد نیز نگرانی‌هایی از این قبیل دارد. او می‌گوید: حدود پنج سال است در این حرفه مشغول به کار شده‌ام و کسب درآمدم از همین طریق است. هر سال معمولاً این موقع مشتریانی که به صورت عمده و برای مغازه‌های خودشان از سطح مشهد یا شهرهای دیگر خرید می‌کنند، برای خرید اجناس نوروزی می‌آمدند و درخواست‌ها برای فاکتور جنس خوب بود؛ اما الان که ۴۵ روز به عید مانده، شاید یک‌سوم هر سال سفارش خرید نمی‌آید. به همین دلیل ما که پیش از این فقط به همکار آن هم به صورت عمده جنس می‌فروختیم، اکنون مجبور شده‌ایم برای پر کردن جای چک‌هایی که دست مردم داریم، مشتری‌های دیگر را هم پذیرش کنیم.

او ادامه می‌دهد: ضربه بزرگی که امسال در پاییز و زمستان خوردیم، این بود که اجناس زمستانی یا به اصطلاح لباس‌های گرم به دلیل اینکه روزهای گرمی را در این مدت از سال پشت سر گذاشتیم، فروش نرفت و روی دستمان ماند! در این شرایط و در حالی که بازار پوشاک زمستانه رکود عجیبی را پشت سر گذاشته، اگر قرار باشد بازار شب عید هم کساد بماند، خیلی از همکاران ما با مشکل مواجه خواهند شد.

نقش فروش اینترنتی در رکود بازار

یکی از فعالان اقتصادی در بازار نیز با تأیید شرایط سخت فعلی در بازار پیش از سال جدید می‌گوید: اوضاع در بیشتر مشاغل اقتصادی فعال، مناسب برای فروش شب عید نیست. این البته دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ کم شدن قدرت خرید مردم است؛ اما نکته دیگری که بیشتر بر میزان فروش فروشگاه‌های سطح شهر تأثیر گذاشته، فعالیت روزافزون برخی افراد در فروش از طریق فضای مجازی است که با حذف برخی هزینه‌ها از جمله خرید یا اجاره مغازه و... معمولاً همان جنس ارائه شده در بازار، در فضای مجازی با قیمت‌های متعادل‌تر در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. هر چند خرید از فضای مجازی خطرات خاص خودش را دارد و ممکن است کلاه‌برداری‌های زیادی نیز صورت بگیرد؛ اما به دلیل سهولت دسترسی، یکی از انتخاب‌های مردم است و باید برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده، مورد نظارت قرار بگیرد. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.