ازبکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی با فروش ۲۵ تن طلا در بین کشورهای جهان مقام دوم را کسب کرد.

قزاقستان و ازبکستان صدرنشینان فروش طلا در جهان در سال ۲۰۲۳

به گزارش قدس آنلاین، ازبکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی با فروش ۲۵ تن طلا در بین کشورهای جهان مقام دوم را کسب کرد.

در سال گذشته میلادی فروشنده اصلی طلا در جهان، بانک مرکزی قزاقستان بود که حدود ۵۰ تن طلا به فروش رسانده است. تجارت خالص طلای ازبکستان حدود ۲۵ تن بود و این دومین کشور در فروش طلا در جهان است.

شورای جهانی طلا (WGC) اعلام کرد: بر اساس نتایج سال ۲۰۲۳ میلادی ازبکستان از لحاظ حجم فروش طلا مقام دوم را کسب و مقام اول را به قزاقستان واگذار کرد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی چین با خرید ۲۳۰ تن طلا در مقام اول در بین کشورهای جهان قرار گرفت. پس از آن لهستان، سنگاپور، لیبی و جمهوری چک قرار دارند.

در ماه دسامبر ذخایر طلا و ارز بانک‌های مرکزی جهان ۲۸ تن افزایش یافت که به معنای ادامه روند خرید فلزات گرانبها است. ترکیه با ۱۸ تن خریدار اصلی طلا شد.

ازبکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی به ارزش ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار طلا فروخت. این تقریبا ۲ برابر بیشتر از سال قبل است. همچنین در سال ۲۰۲۲ میلادی به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار طلا، در سال ۲۰۲۱ میلادی به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار طلا، در سال ۲۰۲۰ میلادی به ارزش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار طلا، در سال ۲۰۱۹ میلادی به ارزش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار طلا فروخته شده است.

کارخانجات ذوب آهن «نوایی» و «آلمالیق» تولیدکنندگان اصلی طلا در ازبکستان هستند.

پایان پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.