یک کارشناس اقتصادی توضیح داد: باید استراتژی همکاری جایگزین رقابت شود و از توان شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای صنایع حداکثر بهره را ببریم. هدف این است که نیازهای کشور احصاء شود و در راستای بومی سازی محصولات در داخل کشور گام برداریم.

با جایگزینی استراتژی همکاری به جای رقابت از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیاز صنایع بهره ببریم

اهمیت دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور از طریق تولید بار اول و بومی‌سازی اقلام و تجهیزات راهبردی و استراتژیک برکسی پوشیده نیست. تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در سال گذشته به مسئله اهمیت دانش‌بنیان شدن صنعت نفت کشور اشاره کردند. این موضوع سبب خودکفایی در فرآیند تولید، صرفه‌جویی ارزی، کاهش هزینه‌های تولید،افزایش بازدهی و بهره‌وری تولید، خنثی‌سازی تحریم‌ها و ایجاد فرصت‌های صادراتی خواهد شد.

برای دستیابی به این اهداف، نیاز است هزینه های تولیدات بار اول و دانش بنیانی را بپردازیم. پروژه های تحقیقاتی زمان بر هستند و نیاز به صبوری در این راه داریم. از سوی دیگر، باید آزمون و خطا صورت بگیرد تا در نهایت به دستاوردی برسیم. دانش بنیان ها در این پروسه، نیاز به حمایت های جدی دارند.

سازوکار تولید بار اول و قانون ترک تشریفات مناقصه در تلاش است زمینه ای برای حضور پررنگ تر دانش بنیان ها در تولید محصولات راهبردی در کشور فراهم کند. این مهم از طریق بازارسازی برای تولیدات بار اول محقق می شود.

به زعم کارشناسان، در روند دستیابی به توسعه ی صنعتی ناگزیر هستیم به دانش بنیان ها متوسل شویم. به نحوی که نیازهای ضروری صنایع مرتفع شود. این سازوکار نیازمند حمایت جدی و  دقیق از دانش بنیان ها و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت آن هاست.

در ادامه نظرات حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی را در خصوص استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی و تولیدات بار اول در کشور می خوانید.

محمودی اصل در خصوص قانون ترک تشریفات مناقصه و بازارسازی ای که برای دانش بنیان ها به وجود می آورد، تصریح کرد: دانش بنیان ها نیاز به بازار فروش و سفارش کار دارند. این شرکت ها دانش محور هستند و می خواهند محصول شان بازاری برای فروش داشته باشد. قطعاً این طور قوانین که لزوم شرکت دانش بنیان ها در پروسه ی تشریفات مناقصه را حذف می کند، کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: تصویب قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه در راستای حمایت از دانش بنیان ها اقدام مثبتی است. باید در عمل مراقبت لازم را به عمل بیاوریم که دانش بنیان های واقعی از این تسهیلات بهره مند شوند و از حمایت های پیش بینی شده سوءاستفاده نشود.

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به تسهیلاتی که برای دانش بنیان ها در نظر گرفته شده است، متاسفانه می بینیم که تمامی شرکت ها تلاش دارند به نحوی خودشان را دانش بنیان معرفی کنند و از این امکانات بهره مند شوند. در اینجا نیاز به هوشیاری ویژه ای از سوی دولت داریم تا زمینه را برای بهره مندی دانش بنیان های واقعی از حمایت های پیش بینی شده فراهم کند.

محمودی اصل خاطرنشان کرد: هدف اصلی باید رشد و پیشرفت کشور با استفاده از توان دانش بنیانی باشد و راه را بر سوءاستفاده ها ببندیم. به یک موضوع باید دقت داشته باشیم، آن هم این است که قرار نیست شرکت های دانش بنیان رقیب شرکت های بزرگ و صنایع باشند. باید همکار آن ها باشند و در کنارشان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: باید استراتژی همکاری جایگزین رقابت شود و از توان شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای صنایع حداکثر بهره را ببریم. هدف این است که نیازهای کشور احصاء شود و در راستای بومی سازی محصولات در داخل کشور گام برداریم. با همکاری خوب حوزه نفت و گاز با دانش بنیان ها توانستیم به صادرات تولیدات بار اول نیز برسیم و تحریم ها را خنثی کنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.