۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 965854

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون کیک اقتصادی دولت بزرگ شده و اشتغال ایجادی نیز افزایشی بوده است، که نشان می‌دهد کیفیت و کمیت مشاغل ایجاد شده در دولت سیزدهم رونق کم‌نظیری در بازار کار داشته است.

کاهش نرخ اشتغال ناقص به ۶.۹ درصد

به گزارش قدس آنلاین، محمود کریمی بیرانوند اظهار داشت: نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسید. برای زمستان چون فصل غیرکاری حوزه کشاورزی است، عموماً نرخ‌های بیکاری نسبت به سایر فصول بیشتر می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه فصل تابستان نرخ بیکاری ۷.۹ درصد و پاییز این نرخ به ۸.۲ رسید؛ یعنی میانگین نرخ بیکاری ۷.۹ درصد است. اگر نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۲ نیز در کانال ۸ تا ۹ درصد باشد، برآورد ما این ست که نرخ بیکاری کل سال ۱۴۰۲ عددی بین ۸ تا ۸.۵ درصد باشد که نسبت به سال گذشته بیش از نیم درصد کاهشی خواهد بود.

معاون وزیر کار درباره اقداماتی که از سوی دولت در حوزه بازار کار رخ داده و باعث رونق ای بازار شده است، گفت: متغیر اول بهبود فضای کلان کشور است. می‌بینیم که نرخ رشد اقتصادی در فصول مختلف مثبت بوده و به بیش از ۷ درصد رسیده است.

کریمی بیرانوند ادامه داد: توسعه صادرات در فضای کلان اقتصادی داشتیم و در فضای کسب و کار با راه‌اندازی درگاه ملی صدور مجوزها این امکان تسهیل شده و دسترسی کارآفرینان و کارفرماها را تسهیل کرده است.

وی اضافه کرد: قدم دیگر این است که در حوزه تامین مالی بیش از ۱۰۷ همت فقط تسهیلات اشتغال‌زا پرداخت شده است. بیش از هفت هزار واحد کاری از حالت نیمه راکد بودن درآمدند و نظارت سختگیرانه‌ای که بر حوزه اشتغال ایجادی داشتیم توانسته این فضا را بهبود ببخشد.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: جلسات شورای عالی اشتغال به صورت مستمر در قالب هفت جلسه به ریاست رئیس‌جمهور و چند جلسه در سطح معاون اول رئیس جمهوری برگزار شده است. تقسیم کار ملی که توسط سامانه رصد شغل صورت گرفته از جمله مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده بازار کار در این دولت رونق بگیرد.

کریمی بیرانوند درباره ایجاد شغل با کیفیت گفت: مرکز آمار مرجع ارائه رسمی آمارهای بازار کار است و همین استانداردها در سال‌های قبل و در دولت‌های قبل نیز بوده‌اند. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۷ درصد به عدد ۱۱.۴ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است. زمانی که فارغ‌التحصیلان بیشتر وارد فضای کار شوند نشان می‌دهد کیفیت به حدی است که فارغ‌التحصیلان را جذب کند.

وی افزود: نکته دوم، گسترش آموزش مراکز فنی و حرفه‌ای توسعه پیدا کرده است؛ همچنین نرخ اشتغال ناقص به ۶.۹ درصد رسیده است و بیمه شدگان تامین اجتماعی افزایش یافتند. علاوه بر توسعه اشتغال دانش‌بنیان در این دولت ۲۶ صندوق پژوهش و فناوری بیش از ۳ همت ضمانت دریافت کردند. زمانی که این گزاره‌های آماری را در کنار هم قرار دهیم می‌بینیم که کمیت مشاغل در کنار کیفیت آن افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: البته تمام اینها به این معنی نیست که تمام مشاغل ایجاد شده با کیفیت بالا و درآمد خوب است. قطعاً شغل کم کیفیت و درآمد کم نیز وجود دارد، اما نمی‌توانیم بگوییم مشاغلی که ایجاد شدند همگی بی‌کیفیت هستند.

کریمی بیرانوند گفت: اگر مشاغل ایجاد شده در یک دولت در بازه زمانی با کاهش نرخ رشد اقتصادی همراه باشد، بی‌کیفیت است؛ اما اکنون کیک اقتصادی دولت بزرگ شده و اشتغال ایجادی نیز افزایشی بوده است که نشان می‌دهد مشاغل ایجادی لزوماً بی‌کیفیت نیستند. کیفیت و کمیت مشاغل ایجاد شده در این دولت رونق کم‌نظیری داشته است.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم در حوزه بازار کار یک تقسیم کار ملی انجام شد. تمام دستگاه‌ها مشغول کار هستند و اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، وزارت صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، تعاون در کنار نهادهای حمایتی مانند کمیته امام خمینی، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد شهید و امور ایثارگران همه با یکدیگر در جهاد همگانی در حوزه بازار کار مشغول فعالیت هستند و نتیجه آن نیز در کاهش نرخ بیکاری قابل مشاهده است.

معاون وزیر کار درباره اشتغال زنان گفت: تقریباً بیش از ۳۵ درصد اشتغال ایجادی در سامانه رصد اشتغال و ۸۰ درصد اشتغال ایجادی حوزه مشاغل خانگی در حوزه زنان است. طبق آمار درگاه آمار ایران نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۱ در ۱۴۰۱ به ۱۴.۴ رسیده است. نرخ بیکاری کل زنان از ۱۵.۷ در سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

کریمی بیرانوند بیان داشت: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زنان از ۲۲.۶ درصد به ۱۹.۴ رسیده است. نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۳۷.۹ به ۲۸.۹ رسیده است. همه اینها حکایت از رونق بازار کار زنان دارد. ما در این دولت هیچ تفکیک جنسیتی برای مشاغل ایجاد شده نداریم، بلکه حوزه مشاغل خانگی حوزه‌ای است که بیش از ۸۰ درصد تسهیلات آن را زنان دریافت کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.