در دهه ۹۰ میلادی یکی از بزرگ‌ترین نسل کشی‌های دنیا بر علیه کردهای عراق و زیر نظارت دولت بوش پدر صورت گرفت، ولی باز هم این امر برای سیاستمداران کرد درس عبرت نشده است.

بندبازی خطرناک بارزانی/ تحلیل اظهارات اخیر مقامات اقلیم کردستان عراق و حمایت از حضور نظامی آمریکا در منطقه

همزمان با مذاکرات جدی بغداد با ایالات متحده آمریکا، بحث ها و گمانه زنی هایی درباره خروج سربازان سنتگام از عراق بالا گرفته اما این وسط ظاهرا کردها به خصوص حزب دموکرات به شدت مخالف خروج نظامیان آمریکای از منطقه کردستان هستند .در هفته گذشته مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان در ددیار با دیوید برگر کاردار سفارت آمریکا در استان صلاح الدین،  به صراحت از حضور آمریکایی ها در اقلیم حمایت و حضور آنها را یک مسأله ملی برای عراق بیان کرد. این درحالی است که در طی یک دهه اخیر واشنگتن به متحدان خود در منطقه از جمله؛ اشرف غنی در افغانستان، قذافی در لیبی و حتی صدام در عراق خیانت کرد و آنها را پس از اتمام تاریخ مصرف دور انداخت. نکته ای که باید درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق به آن پرداخت مسئله خروج بغداد از زیر سلطه اقتصادی و سیاسی واشنگتن می باشد. هرچند در طی ماه های اخیر به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی مقاومت مردمی عراق با تشدید حملات خود به پایگاه های آمریکا در سوریه و عراق، زمینه و بستر خروج نظامیان آمریکایی را فراهم کرده اما مقامات عراق هنوز به این مسئله باور ندارند.

اصغر زارعی
اصغر زارعی

در همین راستا؛ اصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت و گو با قدس با اشاره به رفتار دوگانه دولت عراق در اخراج سربازان نظامی آمریکایی، از این کشور، گفت: در ملاقاتی که در طی ماه های گذشته بین مقامات کاخ سفید و بغداد صورت گرفته هیچ نشانه ای از جدیت عراق برای اخراج سربازان آمریکای وجود نداشته بطوریکه در دیدار محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در حاشیه کنفرانش امنیتی مونیخ با هیئتی از کنگره آمریکا، تنها ما شاهد یک گفتگوی بدون اجرا و عمل بودیم که طرفین به دنبال وقت کشی بودند.در واقع رفتار مقامات عراقی در طی چند ماه اخیر شبیه به یک لاف و بازی سیاسی  با مردم، نیروهای مقاومت و پارلمان این کشور بوده است.

مقاومت عراق، عامل روشنگری بر علیه اقدامات آمریکایی ها

وی با اشاره به اینکه هیچ چشم انداز روشنی برای خروج  نیروهای آمریکای از عراق وجود ندارد، افزود:پارلمان عراق در سال ۲۰۲۱ میلادی مصوبه ای مبنی بر خروج سربازان آمریکای از خاک این کشور صادر کرد اما با گذشت بیش از دو سال هنوز هیچ گونه اقدام جدی توسط دولت عراق صورت نگرفته، و تنها گروه های مقاومت این کشور توانسته اند با جدیت در برابر حضور نیروهای سنتگام ایستادگی نمایند.

او در تبین اقدامات بسیج مردمی عراق در دفاع از مظلومیت مردم غزه، و اقداماتی که آنها بر علیه نیروهای آمریکایی انجام دادند، گفت: پس از عملیات طوفان الاقصی نیروهای بسیج مردمی عراق در کنار محور مقاومت  برای مقابله با دشمن صهیونیستی ایستادند و توانستند با اجرای بیش از یکصد و پنجاه مورد عملیات بر علیه پایگاه های نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه تلفات سنگینی بگیرند. این اقدامات منجر شد که پارلمان عراق دوباره مسئله خروج نیروهای آمریکایی را از عراق مطرح نماید . این در حالی است که مردم سوریه نیز از حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورشان ابراز ناامیدی کرده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه تصریح کرد:همزمان با اقدام آمریکایی ها درترور شهید ابو تقوی، الساعدی و جمعی از رزمندگان مقاومت عراقی ، مساله خروج نظامیان آمریکایی توسط مجلس این کشور صورت گرفت اما متاسفانه برخی از اقلیت های سنی به خصوص حزب دموکرات و اتحاد میهنی کردستان عراق با این موضوع مخالفت کرده اند.

زارعی به سخنان هفته گذشته بارزانی در حمایت از نیروهای آمریکایی پرداخت و افزود:  مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق در دیداری که روز چهارشنبه گذشته با دیوید برگر کاردار سفارت آمریکا در استان صلاح الدین در شمال عراق انجام داد، گفت؛  مسأله خروج نظامیان خارجی از عراق جزء اختیارات پارلمان نیست و برای حفظ منافع عراق حتمانیروهای ائتلاف به خصوص آمریکایی ها باید در این کشور حضور داشته باشند.این در حالی است که بارزانی حضور نظامیان آمریکایی در عراق و اقلیم را یک مسأله ملی می داند.

وی اظهار داشت: امروز بیشترین و مجهز ترین پایگاه های نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان قرار دارد بطوریکه بیشترین مراکز شنود، جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در این منطقه قرار دارد . دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی با تل آویو و واشنگتن روابط سنتی دارند.

کردهای عراق درس عبرت بگیرند

او در پاسخ به این سوال که چرا کردهای عراق از خیانت آمریکایی ها به متحدان خود در منطقه درس عبرت نمی گیرند، گفت: در دهه ۹۰ میلادی یکی از بزرگ‌ترین نسل کشی‌های دنیا بر علیه کردهای عراق و زیر نظارت دولت بوش پدر صورت گرفت، ولی باز هم این امر برای سیاستمداران کرد درس عبرت نشده است. از سوی دیگر در طی یک دهه گذشته دولت های وابسته به واشنگتن از جمله قذافی در لیبی، اشرف غنی در افغانستان و حتی صدام در عراق پس از اتمام تاریخ مصرف توسط واشنگتن نابود شدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان معتقد است:  تنها  مسئله ای که می تواند عراق را از بحران وابستگی به آمریکا رهایی دهد کاهش وابستگی به دلار و تعامل با کشورهای همسایه است،هرچند که امروز شریان های اقتصادی عراق از جمله بانک مرکزی این کشور، منابع نفتی، زیرساخت ها و صنایع این کشور بطور صد در صد در اختیار آمریکایی ها قرار دارد اما بغداد می تواند با یک تصمیم و اراده جدی خود را همانند کشورهای شانگهایی و بریکس از زیر سلطه آمریکا خارج نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.