با رفع موانع ۲۶بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل واحدهای اقتصادی استان فارس،تعداد واحدهای حمایت شده استان از ابتدای سال تاکنون به یک هزار و ۱۹۳واحد رسید.

مُشکل‌گشایی از هزار و ۱۹۳واحد تولیدی فارس

به گزارش قدس آنلاین،یکی از مهمترین رویکردها برای تحقق این امر برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان‌های مختلف کشور است.

در جلسات استانی مربوط به این کارگروه معمولاً مسائل تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی و تصمیماتی با هدف امهال تسهیلات، تقسیط بدهی‌های بانکی و معافیت مالیاتی به منظور رفع موانع تولید اتخاذ می‌شود.

همچنین برای تصویب مصوبات لازم در سطوح ملی، برخی موارد به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ارجاع داده می‌شود.

مروری بر جلسات کارگروه در استان فارس

تشکیل این جلسات در استان فارس هم در اولویت متولیان حوزه اقتصاد قرار دارد به گونه‌ای که نخستین جلسه این کارگروه‌ در سال جاری در همان روزهای ابتدایی سال یعنی ۱۵ فروردین ماه برگزار شد و در این جلسه مشکلات و چالش‌های پیش روی ۲۰ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

پس از آن نشست‌های مربوط به این کارگروه هر هفته در روزهای سه‌شنبه به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و با هدف تسریع در رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران، توسعه و رونق کسب و کارها و افزایش اشتغالزایی تشکیل شد.

نتایج برگزاری کارگروه تسهیل

بدین ترتیب این کارگروه در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۲ یعنی از ۱۵ فروردین ماه تا ۲۹شهریورماه توانست مشکلات ۶۱۹ واحد تولیدی فارس را که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند با برگزاری ۲۱ جلسه گره‌گشایی کند.

کارخانه قند ممسنی، روغن نباتی نرگس شیراز، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(ITMC)، شرکت تک ایستا تولید قطعات ساختمانی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز از مهمترین بنگاه‌های اقتصادی بودند که مشکلات آنها در این مدت ارزیابی و بررسی شد.

یکی از نقاط عطف برگزاری جلسات کارگروه در ماه‌های پاییز حضور برخی از مقامات کشوری از جمله معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور و دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در بعضی از این نشست‌ها بود.

این جلسات در فصل پاییز نیز به صورت مستمر تشکیل شد و با گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی در طول این مدت، تعداد بنگاه‌های اقتصادی حمایت شده از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه به ۹۷۰ واحد رسید.

هفته نخست زمستان؛تسهیل و رفع موانع ۲۳ بنگاه اقتصادی

با شروع فصل زمستان و در پنجمین روز از دی‌ماه ۱۴۰۲، پانصدو پنجاه وهشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و پنجاه و نهمین کارگروه احیا واحدهای راکد به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

در این جلسه برای رفع موانع پنج بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل تصمیم‌گیری شد و مشکلات ۱۸ بنگاه فعال در زمینه درودگری، خدمات برق‌رسانی، پروفیل آلومینیومی، فورمینگ ورق و سنگبری مورد بررسی قرار گرفت.

مُشکل‌گشایی از یک هزار و ۱۹۳واحد تولیدی فارس

هفته میانی دی‌ماه؛بررسی مشکلات ۳۴بنگاه اقتصادی

سه شنبه دوازدهم دی‌ماه نیز پانصدو شصتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و شصت و یکمین کارگروه احیا واحدهای راکد به ریاست استاندار فارس ، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

در جلسه گارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس مشکلات ۳۴ بنگاه اقتصادی بررسی و برای حل آن تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در حقیقت در این جلسه گفتگو و بحث در خصوص رفع مشکلات چهار بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل استان و بررسی موضوعات ۳۰ بنگاه اقتصادی مصوب کارگروه تخصصی ذیل کارگروه استان در زمینه درخواست شرکت گاز( ناترازی گاز)، تولید فرآورده‌های گوشتی، آرد و البسه پزشکی صورت گرفت و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

نوزدهمین روز از زمستان؛تدوین مصوبات برای حل مشکلات ۲۳ بنگاه اقتصادی

سه شنبه نوزدهم دی‌ماه هم پانصدو شصت و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار فارس ، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد و در این جلسه مشکلات ۲۳بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم برای رفع این مشکلات تدوین شد.

در این جلسه مواردی از جمله درخواست جهادکشاورزی جهت تصویب امکان اخذ تعهد از سرمایه‌گذار به منظور تسهیل در صدور مجوزهای لازم، همچنین تولید انواع دستمال کاغذی، آب معدنی، انواع تجهیزات مخابراتی با طرح موضوعات تعیین تکلیف‌بدهی، تقسیط بدهی و درخواست تسهیلات مطرح و بررسی شد.

اخطار استاندار به دستگاه‌های خدمات‌رسان

استاندار فارس در این جلسه خطاب به دستگاه‌های خدمات‌رسان بویژه آب، برق و گاز گفت: به هیچ وجه و بدون هماهنگی قبلی با کارگروه تسهیل، اجازه مسدود کردن حساب‌های بخش خصوصی به دلیل بدهی را ندارید.

پایان ماه دی؛ حل و فصل مشکلات ۲۸ بنگاه اقتصادی

روز سه‌شنبه ۲۶دی‌ماه نیز پانصد و شصت و سومین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و شصت و چهارمین کارگروه احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد استان مسائل و مشکلات تعداد پنج بنگاه اقتصادی بررسی و راهکارهای اجرایی برای حل معضلات ۲۳ بنگاه کمیته تخصصی ذیل کارگروه با حضور بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط ارائه شد.

در این نشست که با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه برگزار شد، موضوعات و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی با زمینه فعالیت ترشیجات و شوریجات، سردخانه، اکسید منیزیم، گلخانه ساندویچ پانل پلی اورتان گرید مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص اخذ تسهیلات ، درخواستLC داخلی، تعیین تکلیف بدهی، تمدید قرارداد بانکی و پیگیری بیمه آتش سوزی( تسریع در ارائه گزارش بیمه) این واحدهای تولیدی تصمیم‌گیری شد.

هفته نخست بهمن ماه؛بررسی و دستور رفع مشکلات ۱۷بنگاه اقتصادی فارس

سه شنبه سوم بهمن ماه نیز مشکلات سه بنگاه اقتصادی در پانصد و شصت و پنجمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بررسی شد و مصوبات ۱۴ بنگاه در کمیته تخصصی با حضور اعضاء کارگروه، مدیران عامل بانک‌ها و کارشناسان ذیربط به تصویب رسید.

در این جلسه بررسی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی فعال در زمینه فرآورده‌های نفتی، تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، ترشیجات و شوریجات به منظور ارائه درخواست تسهیلات و امهال بدهی صورت گرفت و با نظرات کارشناسی تصمیمات لازم برای رفع موانع پیش روی بنگاه های اقتصادی و تولیدی اتخاذ شد.

دومین هفته از بهمن؛ رفع موانع و مشکلات ۲۶بنگاه اقتصادی

روز دوشنبه نهم بهمن‌ماه نیز نشست رفع موانع و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی به ریاست استاندار فارس، دبیری صنعت، معدن و تجارت و با حضور دستگاه‌های ذیربط استانی و مدیران عامل بانک‌ها در قالب پانصد و شصت و ششمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تشکیل و ضمن بحث و بررسی و کارشناسی پیرامون موارد و موضوعات مطرح، شده مصوبات لازم تصویب و ابلاغ شد.

در این جلسه مشکلات تعداد سه بنگاه اقتصادی مورد بررسی گرفت و ۲۳ مورد مصوبات کمیته تخصصی ذیل کارگروه با زمینه فعالیت کمپرسور سازی، سردخانه، طرح و تولید مرغ مادر جهت رفع چالش‌هایی ازجمله ترخیص ۹۰درصد کالا، تعیین تکلیف بدهی و صدور مجوزهای مطرح بررسی و تصمیمات اجرایی و عملیاتی اتخاذ شد.

بیست و پنجمین روز از بهمن؛ بررسی و تسهیل امور ۴۶ بنگاه اقتصادی

پانصد و شصت و هشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست استاندار فارس و اعضاء کارگروه‌ تشکیل شد، همچنین مسائل و مشکلات پنج بنگاه اقتصادی‌ و موضوعات مصوب شده ۴۱بنگاه در کمیته تخصصی ذیل کارگروه در خصوص دریافت مطالبات، تمدید مهلت بدهی، امهال بدهی و اخذ تسهیلات بررسی و حل و فصل شد.

فعالیت طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در زمینه البسه بیمارستانی، تخم‌مرغ ، توزیع سرنگ و محصولات لبنی بود.

بدین ترتیب در این جلسه به منظور رفع و کاهش چالش فعالان اقتصادی، ضمن بررسی چالش‌های این واحدهای صنعتی، تصمیمات مورد نظر برای حل این مشکلات مصوب شد.

آغاز اسفند با رفع موانع ۲۶ بنگاه اقتصادی

سه شنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۲ پانصد و شصت و نهمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و هفتادمین کارگروه احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد استان با هدف حل و فصل مسایل و مشکلات تعداد ۶ بنگاه اقتصادی و بررسی ۲۰ بنگاه کمیته تخصصی ذیل کارگروه برگزار شد.

در این نشست بررسی موضوعات بنگاه‌های اقتصادی درزمینه پالایش نفت، فرآورده‌های نفتی ، انواع چسب صنعتی و ساختمانی، تولید قند و شکر، فرآورده‌های لبنی و انواع ناگت در خصوص درخواست تسهیلات، تمدید مهلت ضمانت‌نامه، نصب کنتور ثابت آب، تعیین تکلیف بدهی و تأمین اجتماعی صورت گرفت و تصمیم و مصوبات لازم الاجرا ابلاغ شد.

ضرورت استمرار جلسات کارگروه تسهیل با هدف کمک به توسعه اقتصادی و بازگرداندن بنگاه‌های اقتصادی به چرخه تولید از مهمترین مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در این نشست گفت: هماهنگی و تعاملات بخش دولتی و خصوصی استان در مسیر رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی از اهمیت بسیاری برخوردار است که برای تحقق این امر مهم به‌کارگیری توان و ظرفیت بخش خصوصی در رشد اقتصادی توأم با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت در اولویت قرار گرفته است.

حمیدرضا ایزدی افزود: فعال کردن واحدهای راکد کمک شایانی به چرخه اقتصادی، رُشد تولید، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه می‌کند، لذا ضرورت دارد در حوزه‌های مختلف برای رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، تلاش شود.

وی ادامه داد: بسیاری از موانع موجود در سر راه واحدهای تولیدی با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل رفع می‌شود، لذا تسهیل‌گری و تحقق مصوبات کارگروه ضرورت دارد.

میزان رُشد ۹.۹درصدی اقتصاد در بخش صنعت و معدن

پیگیری برای رفع مشکلات و احیای واحدهای تولیدی راکد در استان فارس در حالی ادامه دارد که متولیان امور اقتصادی معتقدند رُشد اقتصادی بخش صنعت در دولت گذشته ۱.۷ درصد بود اما میزان رُشد این بخش در سال ۱۴۰۰ به ۳.۳ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۹.۵ درصد رسیده و امسال هم به ۹.۹ درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.