مجلس دانش‌آموزی از جمله تشکل‌هایی است که گلچینی از نوجوانان دهه هشتادی دغدغه‌مند را دور هم جمع کرده است تا صدای این نسل برای مطرح کردن مشکلات دانش‌آموزان باشند.

دهه هشتادی‌ها سفیران انتخابات مجلس شده‌اند

به گزارش قدس خراسان، اعضای مجلس دانش‌آموزی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان «سفیر انتخابات» در مدارس در حال رفع شبهه‌ها و پاسخ به پرسش‌های دانش‌آموزان هستند.

جوانان و نوجوانان دهه هشتادی، نسلی هستند که با وجود هجمه‌های فرهنگی و رسانه‌ای و طمعی که دشمنان در حوادث سیاسی به آن‌ها کرده‌اند، به گاه حوادث و وقایع مهم کشور با وظیفه‌شناسی خود در قبال دین و وطن به میدان آمده‌اند و گاهی جلوتر از نسل‌های قبلی خود، با اندیشه‌ای ژرف و عمیق به دنبال فتح قله‌ها بوده‌اند.

مجلس دانش‌آموزی از جمله تشکل‌هایی است که گلچینی از نوجوانان دهه هشتادی دغدغه‌مند را دور هم جمع کرده است تا صدای این نسل برای مطرح کردن مشکلات دانش‌آموزان باشند، با سه عضو این مجلس به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا از فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی و شور و نشاط انتخاباتی و سهمشان در مسیر افزایش مشارکت سیاسی باخبر شویم.

سفیران انتخابات؛ به دنبال رفع شبهه‌ها و پاسخ به پرسش‌های دانش‌آموزان

بنیامین طوفانی یکی از اعضای مجلس دانش‌آموزی است، او که دانش‌آموز دوره دوم متوسطه مدرسه کیان مشهد است درباره فعالیت خود در مجلس دانش‌آموزی می‌گوید: دو سال است به عنوان رئیس مجلس دانش‌آموزی ناحیه۳ مشهد و نایب رئیس مجلس دانش‌آموزی استان انتخاب شده‌ام.

این عضو مجلس دانش‌آموزی درباره فعالیت‌های این مجلس توضیح می‌دهد: مجلس دانش‌آموزی براساس شیوه‌نامه اجرایی، نهادی صنفی و مشورتی است، در این مجلس صرفاً جلساتی درباره مسائل و مشکلات ‌جامعه دانش‌آموزی برگزار می‌شود و نتیجه بحث و بررسی‌های صورت گرفته در قالب پیشنهاداتی به مسئولان ارائه می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بنده و دوستانم در مجلس دانش‌آموزی ناحیه۳ مشهد و خراسان رضوی با حمایت‌های آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی استان توانسته‌ایم گامی فراتر از آنچه برای مجلس دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است، برداریم؛ چرا که به عقیده ما مشکلات و مسائل جامعه دانش‌آموزی در خراسان رضوی صرفاً با تشکیل جلسات و نشست‌های درون سازمانی آموزش و پرورش حل نمی‌شود به همین دلیل اقدام‌هایی که ما در حوزه مجلس دانش‌آموزی انجام دادیم تنها در درون سیستم آموزش و پرورش نبوده است، به گونه‌ای که در بسیاری از فعالیت‌ها و حتی نشست‌ها با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم.

طوفانی درباره شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: متأسفانه هنوز به سن رأی دادن نرسیده‌ام اما به همراه سایر دوستان در مجلس دانش‌آموزی تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات انجام می‌دهیم.

نایب رئیس مجلس دانش‌آموزی خراسان رضوی با بیان اینکه مشارکت رأی‌اولی‌ها در انتخابات از چند جهت بسیار حائز اهمیت است، یادآور می‌شود: رأی‌اولی‌ها برای شرکت در انتخابات به دنبال تحقیق در مورد نامزدها و افراد اصلح می‌روند که این موضوع یک کار تربیتی است، همچنین با شرکت در انتخابات برای نقش‌آفرینی سیاسی و تعیین آینده کشور گام برمی‌دارند و در سرنوشت ایران اسلامی سهیم می‌شوند.همچنین با این مشارکت مشتی بر دهان گزافه‌گویان معاند انقلاب و نظام اسلامی زده و این پیام را می‌دهند که نسل دهه هشتادی مانند نسل اول انقلاب و چه بسا بیشتر، پای این انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و به کوری چشم دشمنان این ملت، به آینده ایران عزیز امیدوار و برای نقش‌آفرینی و فتح قله‌های موفقیت آماده هستیم.

وی تأکید می‌کند: پیام مهم دیگر حضور و مشارکت ما نوجوانان این است که ما گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستیم و حرمت خون شهدای گرانقدر به‌ویژه حاج‌قاسم عزیز را نگه می‌داریم و این حس که چون سن کمی دارم پس هیچ نقشی در کشورم و آینده آن ندارم، از بین می‌رود، زیرا این مشارکت و رأی دادن بیانگر اثرگذاری و نقش اساسی آن‌هاست.

این عضو مجلس دانش‌آموزی درباره فعالیت و حال و هوای مدرسه در آستانه انتخابات مجلس می‌گوید: انتخابات بیشترین موضوعی است که این روزها درباره آن صحبت می‌شود، دانش‌آموزان زیادی پرسش و شبهاتی دارند که بنده در مدرسه خودم و سایر دوستان مجلس دانش‌آموزی نیز در مدارسشان به عنوان «سفیر انتخابات» نسبت به رفع شبهه‌ها و پاسخ به پرسش‌های دانش‌آموزان در حد توان تلاش می‌کنیم.

وی درباره اثرگذاری دانش‌آموزان روی خانواده‌ها در زمینه مشارکت در انتخابات می‌گوید: نوجوانان می‌توانند نقش بسزایی در فضای انتخابات داشته باشند و خانواده‌هایشان را تشویق به شرکت در انتخابات کنند. طرح میدان ۱۴۰۲ نیز دقیقاً بر همین اساس آغاز شده است. در این طرح دانش‌آموزان با تبیین و روایت پیشرفت و دستاوردهای انقلاب اسلامی موجب افزایش مشارکت مردمی در انتخابات می‌شوند.

طوفانی درباره انتظاراتش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز می‌افزاید: قطعاً در شرایط فعلی کشور نخستین انتظار مردم و صد البته وظیفه مهم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معشیت مردم است و  انتظار بنده به عنوان نماینده دانش‌آموزان در موضوع عدالت آموزشی این است که با تدبیر، تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تحقق هر چه بیشتر عدالت آموزشی طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی فراهم کنند. همچنین در نظر گرفتن سازوکارهایی برای افزایش نظارت بر فعالیت‌های مدارس غیردولتی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه آموزش و پرورش است.

وی تأکید می‌کند: طبق منویات رهبر معظم انقلاب، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشت، مشارکت مردم در انتخابات و تشکیل مجلسی قوی است که افراد اصلح و مناسب در آن قرار بگیرند و تنها دغدغه حل مشکلات کشور را داشته باشند.

رأی‌اولی‌ها خط مقدم انتخابات امسال هستند

کیمیا جعفری نیز که دانش‌آموز دبیرستان شاهد مطهره کاشمر و حدود دو سال است که عضو مجلس دانش‌آموزی است، درباره فعالیت این مجلس می‌گوید: شناسایی و بررسی مشکلات کلی مدارس و همفکری در راستای رفع این مشکلات و اظهار نظر و بررسی در خصوص طرح‌های مربوط به جامعه دانش‌‎آموزی گوشه‌ای از عملکرد مجلس دانش‌آموزی است.

این عضو مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه من هنوز به سن قانونی نرسیده‌ام و نمی‌توانم در انتخابات شرکت کنم، می‌افزاید: رأی‌اولی‌ها در حقیقت خط مقدم انتخابات امسال هستند، نسل جوان ما با روحیه پرسشگر و دغدغه‌هایی که برای آینده کشور دارند، با عمل به تکلیف سیاسی می‌توانند تأثیر زیادی بر شوق و شور انتخابات داشته باشند و از این جهت مشارکت رأی‌اولی‌ها حائز اهمیت است.

وی درباره حال و هوای مدرسه در این روزها می‌گوید: دانش‌آموزان در مدرسه برای یک انتخاب شایسته با شور و حال به گفت‌وگو، تفکر و تحلیل‌ می‌پردازند و از طرفی طرح میدان ۱۴۰۲ نیز تأثیر زیادی روی حال و هوای بچه‌ها گذاشته است. نوجوانان به عنوان عناصر مهم جامعه در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی، مدرسه و جامعه حضور فعالی دارند و می‌توانند با تأثیرپذیری از این فضاها روی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار باشند. نظام آموزشی کشور نیازمند ارتقا و بهبود سطح کیفی است و یکی از مسائل و دغدغه‌های نظام آموزشی کشور در همه سطوح، کیفیت آموزش ارائه شده به دانش‌آموزان و دانشجویان است.

جعفری با تأکید بر نقش مجلس در ایجاد عدالت آموزشی بیان می‌کند: مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین در خصوص عدالت آموزشی و با تأکید بر مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و قوانینی در خصوص ساخت و تجهیز مدارس و ایجاد رفاه برای معلمان در این مناطق می‌تواند تأثیر بسزایی در عدالت آموزشی و کیفیت تحصیل داشته باشد. 

این عضو مجلس دانش‌آموزی لازمه مجلس قوی و کارآمد را انجام کار قوی، درست و به‌موقع می‌داند و خاطرنشان می‌کند: مجلس قوی و انقلابی مجلسی است که شرایط را به خوبی بسنجد و با توجه به آرایش جبهه دشمن و توانایی‌ها و امکانات خودمان مسیر حرکت دولت و نهادهای اجرایی را مشخص کند. 

مهم‌ترین مسئله دانش‌آموزان کمبود معلم و معلم نامتخصص است

نفیسه حسن‌زاده یزدنیا که دانش‌آموز دبیرستان نمونه دولتی مصلی‌نژاد ام‌البین(س) مشهد است و دو سالی است که به عضویت مجلس دانش‌آموزی درآمده، درباره فعالیت‌های این مجلس می‌گوید: مجلس دانش‌آموزی جایی است که ۱۵۰ دانش‌آموز دغدغه‌مند درباره دغدغه‌های دانش‌آموزان و نوجوانان همفکری می‌کنند و در این ارتباط یکسری ایده‌ها را به مسئولان مربوط ارائه می‌دهند.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین کار مجلس دانش‌آموزی سند آن است، که در هر جلسه یک موضوع انتخاب می‌شود و نمایندگان درباره آن موضوع راهکار و چشم‌اندازها را بررسی می‌کنند، در پایان این سند براساس همان موضوع تنظیم و تدوین و به دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی و آموزش و پرورش تقدیم می‌شود، این کار مهم‌ترین مسئولیت و کار مجلس دانش‌آموزی است.

این عضو مجلس دانش‌آموزی درباره جایگاه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: هنگامی که مجلس‌ دانش‌آموزی می‌تواند کارهای کوچکی برای یک قشر از جامعه انجام دهد، مجلس شورای اسلامی که دارای جایگاه حقوقی است و نمایندگان با رأی اعتماد مردم انتخاب می‌شوند، قطعاً می‌تواند خیلی مؤثرتر باشد؛ چرا که مردم با حسن اعتماد و امید خود به آن‌ها رأی می‌دهند تا کسی که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی نامزد می‌شود بتواند با تدبیر و مدیریت مشکلات مردم را حل کند، صدای مردم باشد و مردم را درک کند.

حسن‌زاده متذکر می‌شود: متأسفانه برخی از مسئولان مردم را درک نمی‌کنند و در قبال مردم احساس مسئولیت نمی‌کنند، شاید به این دلیل است که پس از اینکه مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند، مردم را فراموش می‌کنند، در صورتی که اگر مردم نباشند قطعاً آن فرد به چنین جایگاهی نمی‌رسد. 

وی ادامه می‌دهد: وقتی نماینده‌ای خود را منتخب مردم معرفی می‌کند، باید به شعارهایی که داده عمل کند، حتی باید بیشتر از قبل به حرف مردم گوش دهد و دغدغه مردم را زندگی کند، نه اینکه صرفاً مسائل را از دور ببیند و یکسری گزارش کارها به او ارائه شود.

این عضو مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه به دلیل اینکه به سن قانونی نرسیده‌ام امکان شرکت در انتخابات را ندارم، می‌گوید: تا جایی که بتوانم مشوق شرکت در انتخابات خواهم بود؛ چرا که قطعاً انتخابات می‌تواند برای پیشرفت کشور مؤثر باشد، دشمنان نیز باید بدانند که ما این راه را ادامه می‌دهیم و پای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهیم ماند.

حسن‌زاده خاطرنشان می‌کند: برخی از مردم تصورشان این است که من یک رأی دارم و با این رأی چه اتفاقی می‌افتد، اما قطعاً رأی جمعی مردم می‌تواند در سرنوشت و آینده کشور تأثیرگذار باشد.

وی ادامه می‌دهد: مشارکت رأی‌اولی‌ها در انتخابات خیلی مهم است به این دلیل که با این کار آینده کشور را رقم می‌زنند و کسانی را انتخاب می‌کنند که قرار است در آینده در جایگاه آن‌ها قرار بگیرند؛ چرا که امید رهبر معظم انقلاب نیز به همین نوجوانان و جوانان است که فرمودند: «نوجوانان دهه هشتادی می‌توانند انقلاب را به نقطه اصلی خودش برسانند»، شرکت در انتخابات جزو همان قدم‌هایی است که باید برای فتح قله برداریم.‌ 

این عضو مجلس دانش‌آموزی درباره فضای انتخاباتی در مدرسه و جامعه می‌گوید: پرسش اصلی و اساسی که در سطح جامعه میان نوجوانان و جوانان می‌بینم این است که اصلاً چرا باید در انتخابات شرکت کنیم و رأی ما چه تأثیری دارد؟ باید روی تبیین اثرگذاری رأی ما در آینده کشور کار کنیم؛ چرا که معاندان انقلاب در فضای مجازی در حال القای این مفهوم هستند که رأی شما تأثیری ندارد به همین دلیل رأی ندهید، اما اگر ضرورت رأی دادن برای جوانان و نوجوانان در داخل کشور تبیین شود، شبهه‌ها برطرف می‌شود و با نگاهی روشن و امیدوارانه پای صندوق‌های رأی می‌آیند و رأی می‌دهند.

حسن‌زاده می‌افزاید: به دلیل اینکه دانش‌آموزان زمان بیشتری را در فضای مجازی می‌گذرانند و بیشتر از اخبار اطلاع دارند، نظرشان در انتخاب‌ها و تصمیم‌های خانواده‌ها خیلی اثرگذار است.

وی درباره انتظاراتش از نمایندگان مجلس می‌گوید: انتظار داریم برای این نسل آینده‌ساز برنامه‌هایی حساب شده بریزند، مسئولان اگر کاری برای دانش‌آموزان انجام دهند قطعاً نتایج آن را در آینده می‌بینند، ما با حمایت مسئولان می‌توانیم آینده درخشانی را رقم بزنیم و با عدم حمایت آن‌ها نوجوانان از پیشرفت خودشان و کشورشان ناامید می‌شوند.

این دانش‌آموز مشهدی مهم‌ترین مسئله دانش‌آموزان در ارتباط با عدالت آموزشی را کمبود معلم و معلم نامتخصص عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: چرا باید معلمان متخصص و باتجربه بیشتر در مدارس نمونه دولتی و سمپاد تدریس کنند و دانش‌آموزان مدارس دولتی از معلمان خوب بی‌بهره باشند؟

حسن‌زاده می‌افزاید: مهم‌ترین اقدام نمایندگان مجلس باید رسیدگی به بحث کمبود معلم و کمبود امکانات در مدارس دولتی باشد، اکنون تأثیر هوش و استعداد در موفقیت دانش‌آموزان کمتر از ۵۰ درصد است و قطعاً کسی که پول داشته باشد در آزمون‌ها و کنکور بهترین می‌شود، جالب اینجاست همان دانش‌آموز مهاجرت می‌کند و برای کشور کاری انجام نمی‌دهد، در اینجا تنها مافیای کنکور و امتحان نهایی سود می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: دانش‌آموزی که در روستا و در مناطق محروم شهری در مدارس دولتی با کمترین امکانات درس می‌خواند و امکان خرید کتاب‌های کمک آموزشی و شرکت در کلاس‌ها و آزمون‌های مختلف را ندارد باید از همه آرزوهای خود دست بکشد؛ چرا که صرفاً پول ندارد، اگر ما از عدالت صحبت می‌کنیم نباید وضعیت نظام آموزشی این گونه باشد و این موضوع خیلی مهمی است که ما دانش‌آموزان می‌خواهیم مسئولان در این باره چاره‌ای بیندیشند.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.