به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه دولت به خاطر مدیریت مصرف بنزین، میزان ذخیرهسازی این سوخت در کارتها را به ۳۶۰ لیتر کاهش داده و حتی سهمیه بنزین آزاد را نیز به سقف ۱۰۰ لیتر تقلیل داده، ولی هنوز مردم امید دارند سهمیه بنزین نوروزی برسد و کارتهای سوخت آنها را برای گشت و گذار در این ایام شارژ کنند.
پیشینه واریز سهمیه بنزین نوروزی به دهه۸۰ و آغاز سهمیهبندی بنزین برمیگردد. در برخی سالها دولت یا مجلس برای حمایت از مردم و توسعه صنعت گردشگری، سهمیه بنزین نوروزی به خانوارهای ایرانی هدیه میدادند. آخرین بار که مجلس شورای اسلامی وعده واریز سهمیه بنزین نوروزی را به صاحبان خودرو داد به اسفند ۱۳۹۸ برمیگردد و پس از آن، همهگیری کرونا و خانهنشینی مردم ضرورت اعطای این عیدانه را منتفی کرد. اما باک خودروهای ایرانی نهتنها پس از سالهای کرونا که در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز رنگ ۶۰ لیتر سهمیه نوروزی را به خود ندید.
از آنجایی که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران طی امسال بارها آمارهایی از افزایش مصرف بنزین و ناترازی بنزین اعلام کرده، این احتمال وجود دارد که امسال نیز خبری از اختصاص سهمیه بنزین نوروزی نباشد، زیرا واردات بنزین تشدید شده است و مسئله ناترازی بنزین تنها به عید نوروز محدود نخواهد شد؛ نخستین مرحله وضعیت تشدید مصرف را در نوروز ۱۴۰۳ شاهد خواهیم بود.
با این حال کسی نمیداند برنامه دولت و مجلس برای سهمیه بنزین نوروز ۱۴۰۳ چیست و تاکنون هیچ مقام رسمی در این خصوص اظهارنظر نکرده است. تنها براساس آنچه رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت اعلام کرده است: در ایام نوروز به فراخور میزان فروش جایگاهها و تعداد جایگاههایی که در مسیرها قرار دارند، تعداد کارتهای آزاد سوخت افزایش خواهد یافت. درخصوص اهمیت موضوع مصارف بنزین و مدیریت مصرف آن در کشور و مواجهه اولین رشد مصرف بنزین در عید نوروز در سالی که طبق تخمینها حداقل ۵ میلیارد دلار واردات بنزین خواهیم داشت، با فرشاد جامع، کارشناس انرژی گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
جابهجایی رکورد مصرف بنزین در نوروز ۱۴۰۳
فرشاد جامع گفت: ایام نوروز در ایران جهش مصرف بنزین را به همراه دارد و نیاز به افزایش ظرفیت ذخیرهسازی و تخصیص سهمیههای جدید برای پاسخگویی به تقاضای افزایشیافته را برجسته میکند. در حالی که اقدامهایی مانند واردات بیشتر بنزین و اعمال محدودیتهای مصرف برای اطمینان از عرضه کافی برای سفرهای نوروزی انجام شده است، قطعاً دولت در زمینه ذخیرهسازی بنزین برای تأمین نیاز بنزین مصرفی مردم برای سفرهای نوروزی اقدامهای لازم را انجام داده است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بنزین هزارو۵۰۰ تومانی سهمیه عید نوروز نداشته باشیم و عقلانی هم همین است که در شرایطی که واردات بنزین داریم؛ نباید با اعطای سهمیه جدید به ناترازی انرژی دامن بزنیم و تمایل به مصرف را بالاتر ببریم. بیشک نخستین جابهجایی رکورد مصرف بنزین در عید نوروز ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: باید توجه داشت موضوع عدم تعادل بنزین فراتر از جهشهای فصلی مصرف است و با وجود این، نخستین آزمون سال آینده در مواجهه با تشدید مصرف در ایام نوروز خواهد بود، جایی که به عنوان مقدمهای برای چالش عمیقتری از ناترازی انرژی در بخش بنزینی کشور در سال ۱۴۰۳ عمل میکند که باید به سرعت به آن پرداخته شود. در حالی که بحث در مورد سقف مصرف سهمیهای و افزایش ظرفیت ذخیرهسازی برای پاسخگویی به مصرف مردم مهم است، تمرکز مهمتری بر اصلاح و تنوع سبد سوخت ایران برای کاهش وابستگی شدید کشور به بنزین است. پیامدهای وابستگی بیش از حد به بنزین در افزایش واردات و آسیبپذیری ایجادشده توسط این اتکا به منابع سوخت خارجی مشهود است.
قرار دادن سقف مصرف برای تأمین نیازهای سوخت عید
وی گفت: در حالی که اقدامهای کوتاهمدت مانند سقف مصرف و افزایش ظرفیت ذخیرهسازی ضروری است، تمرکز باید به سمت پایداری بلندمدت و امنیت انرژی در سطح کلان تغییر کند. با اولویت دادن به اصلاح سبد سوخت و کاهش وابستگی به بنزین، ایران میتواند انعطافپذیری انرژی خود در حوزه سوخت خودروهای سواری را افزایش دهد و به آینده انرژی پایدارتر کمک کند. موضوع عدم تعادل بنزین در ایران نیازمند یک رویکرد جامع و راهبردی برای اصلاح سبد سوخت کشور است. ایران با پذیرش سوختهای جایگزین، ترویج شیوههای کارآمد انرژی و سرمایهگذاری در فناوریهای حملونقل پایدار، میتواند وابستگی خود به بنزین را کاهش دهد، امنیت انرژی را افزایش دهد و راه را برای چشمانداز انرژی انعطافپذیرتر و پایدارتر هموار کند.
۳ راهکار حل پایدار معضل کمبود بنزین
وی درباره اهمیت حل پایدار معضل ناترازی بنزین اظهار کرد: چندین راهبرد کلیدی را میتوان برای مقابله مؤثر با این چالش به کار گرفت. نخست، استفاده از وسایل نقلیه دوگانه سوز که با بنزین و سوختهای جایگزین مانند گاز طبیعی یا برق کار میکنند، میتواند مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش و انعطافپذیری سوخت را افزایش دهد. دوم، باید به سمت سرمایهگذاری در تولید و پذیرش خودروهای برقی گام برداریم که نهتنها میتواند وابستگی به بنزین را کاهش دهد، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانهای و بهبود کیفیت هوا کمک میکند. سوم، اصلاح سهمیه و قیمت بنزین به نحوی که بنزین به هر نفر اعطا شود. بازنگری در سهمیه بنزین به ازای هر نفر براساس الگوی مصرف و معرفی قیمتهای متفاوت برای مصرف بیش از حد میتواند انگیزهای برای شیوههای مصرف سوخت مسئولانه باشد. گسترش استفاده از سوختهای جایگزین مانند سوختهای گازی و برقی نیز میتواند به تنوع بخشیدن به سبد سوخت ایران و کاهش آسیبپذیری کشور در برابر اختلالات عرضه بنزین کمک کند.
نظر شما