یک اقتصاددان: دولت درطرح تعرفه گذاری پلکانی تلاش کرده است از طریق ایجاد یک تبعیض قیمتی به کاهش میزان مصرف گاز در کشور بپردازد. بر اساس آمار رسمی که شرکت ملی گاز اعلام کرده نتیجه این تبعیض کاهش ۲۵ میلیون متر مکعبی مصرف گاز در بخش خانگی بوده است.

نتیجه تبعیض قیمتی؛ کاهش ۲۵ میلیون متر مکعبی مصرف گاز در بخش خانگی

آمارها و شواهد نشان می دهد که در کشور ما حساسیتی نسبت به میزان مصرف انرژی وجود ندارد. این امر مشکلات عدیده ای را برایمان در حوزه های مختلف اعم از گاز، بنزین و... به وجود آورده است.به طور مثال، در حوزه گاز شاهد هستیم که مصارف بالا و غیرمدیریت شده نه تنها ما را با ناترازی بنزین در کشور مواجه کرده است، بلکه باعث شده است که نتوانیم به تعهدات خود در زمینه صادرات نیز عمل کنیم. از نظر کارشناسان راهکارهای مختلفی برای مدیریت مصرف گاز مشترکان وجود دارد. تعرفه گذاری پلکانی نیز یکی از روش های معقول است که در همین راستا در کشورمان به اجرا گذاشته شده است.

بسیاری از کارشناسان در مورد اثرگذاری این روش اتفاق نظر دارند. اما آن ها معتقدند که ملاحظاتی را بایدمدنظر داشته باشیم. اول اینکه، باید در کنار این سیاست گذاری از دیگر روش های بهینه سازی مصرف نیز غافل نشویم. به طور مثال، دقت به مبحث ۱۹ قانون ساختمان سازی در کشور باید با جدیت مدنظر قرار بگیرد. دومین ملاحظه ای که به نظر کارشناسان در تعرفه گذاری پلکانی باید مدنظر باشد، این است که در این روش تا جائیکه می توانیم باید مراقبت کنیم که اقشار ضعیف جامعه دچار اضافه پرداختی نشوند. اما مصارف غیرضرور از گاز به قیمت غیریارانه ای استفاده کنند و بهای واقعی آن را بپردازند. 

۱۲ درصد از مصرف گاز را در کشور کم کرده ایم 

عطا بهرامی، اقتصاددان  در خصوص تعرفه گذاری پلکانی گاز که فاز اولش سال گذشته و فاز دوم آن در سال جاری به اجرا گذاشته شد، تصریح کرد: دولت در این طرح تلاش کرده است از طریق ایجاد یک تبعیض قیمتی به کاهش میزان مصرف گاز در کشور بپردازد. بر اساس آمار رسمی که شرکت ملی گاز اعلام کرده است، این اقدام بر مدیریت مصرف اثر داشته و به کاهش مصرف منجر شده است.

وی ادامه داد: بنا بر آنچه شرکت ملی گاز اعلام کرده که توانسته ایم با اعمال روش تعرفه گذاری پلکانی به کاهش ۲۵ میلیون متر مکعبی مصرف گاز در بخش خانگی مبادرت کنیم، چیزی حدود ۱۲ درصد از مصرف را کم کرده ایم که عدد قابل اعتنایی است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: نباید به کارهایی که تا الان انجام داده ایم، اکتفا کنیم. اقدامات در راستای مدیریت مصرف انرژی باید ادامه دار باشد. روش تعرفه گذاری پلکانی گاز نیز باید ادامه یابد و کاهش مصرف را در سطوح مختلف داشته باشیم.

بهرامی گفت: در روش تعرفه گذاری پلکانی به کسانی که مصرف منطقی دارند، یارانه انرژی تعلق می گیرد. اما کسانی که مصارف غیرضرور و نامتعارف دارند، باید بهای واقعی گاز را بپردازند. کسانی که مصارف شان بسیار بالاست که اغلب جزو اقشار مرفه جامعه نیز هستند، باید مبالغ بالایی برای قبوض گازشان پرداخت کنند.

طبقات مرفه نیازی به دریافت یارانه انرژی ندارند

وی ادامه داد: اقشار مرفه که به لحاظ مالی تمکن خوبی دارند، نیازی به دریافت یارانه انرژی ندارند و می توانند قبوض شان را با قیمت واقعی پرداخت کنند. این مشترکان در روش تعرفه گذاری پلکانی بهای بیشتری برای گاز می پردازند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: نه تنها نباید به مصارف بالا یارانه بدهیم، بلکه باید از آن ها مالیات هم بگیریم. در دنیا مصارف غیرضرور مشمول مالیات می شود. انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به انحای مختلف سیاست گذاری ها را به سمتی ببریم که در همه سطوح مدیریت مصرف را داشته باشیم.

بهرامی گفت: گاز ارزش صادراتی بالایی دارد. اگر بتوانیم به مدیریت مصرف بپردازیم، نه تنها به رفع مشکل ناترازی کمک می شود، بلکه می توانیم به صادرات گاز مازاد بپردازیم که برایمان سود سرشاری دارد. از طرف دیگر، قابلیت اضافه کردن ارزش افزوده به گاز نیز وجود دارد. از این طریق نیز می توانیم سود سرشاری را نصیب کشور کنیم.

وی ادامه داد: از هر طرف که به موضوع مصرف گاز در کشور نگاه می کنیم، می بینیم که به اجرا گذاشتن سیاست هایی در راستای بهینه سازی مصرف ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.