سخنگوی دولت با اشاره به تأثیر انتظارات تورمی در بازار ارز طی هفته های اخیر گفت: دولت نشان داده هم در زمینه تامین اقلام مورد نیاز، امر تولید و حتی خدمات ارز مورد نیاز مردم را با نرخ های رسمی تامین و واگذار می‌کند لذا مردم به نرخ های رسمی توجه کنند.

دولت با مجلس برآمده از انتخاب مردم تعامل کامل خواهد داشت/ مردم در معاملات ارزی به نرخ های رسمی رجوع کنند

علی بهادی جهرمی در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات و تأکید بر اینکه این موضوع مسئولیت و تعهد مدیران دولت و مقامات کشور را مضاعف می کند، گفت: برای اولین بار بعد از اصلاح قانون انتخابات بدون کمترین مشکلی انتخابات الکترونیکی برگزار شد هم با امنیت و هم با سهولت در حوزه های تمام الکترونیکی برگزار شد که امیدواریم در ادوار بعدی توسعه پبدا کند. این نشان دهنده توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ارزیابی دولت از میزان و نوع مشارکت مردم، گلایه کسانی که نیامدند و شکل گیری یک مجلس به لحاظ فکری نزدیک و همسو با دولت و تأثیر ان بر تحقق برنامه های قوه مجریه؟ اظهار داشت: با توجه به حجم بسیار گسترده تخریب و هزینه‌های زیادی از سوی دشمنان و مخالفان نظام انجام شد تا مردم را از حضور پای صندوق‌های رأی منصرف کند، نوع و سطح حضور مردم یک نه بزرگ به همه آنهایی بود که برای تخریب تلاش کردند.

وی افزود: در چارچوب ۴ خط مشی تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای انتخابات  دولت هم تلاش کرد که نقش خودش را ایفا کند و  با تأمین سلامت انتخابات که الحمدلله گزارش خاصی از تخلف نیز در این دوره نبود این ناتخابات در سطح بالایی از سلامت و صحت برگزار گردید.

بهادری جهرمی تأکید کرد: دولت تلاش کرد تا هم زیر ساخت‌های فنی و الکترونیکی را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در این دوره در حد توان فراهم کند و همه تلاش خود را برای ترغیب مردم به حضور در این صحنه انجام داد

سخنگوی دولت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در حوزه رقابت داوطلبان یک رکورد خواند و گفت: در این دوره به ازای هر کرسی ۵۱ نامزد بود و مردم می‌توانستند از همه جریانهای سیاسی، اقوام و اقشار مختلف و حتی  سنین مختلف انتخاب کنند و کسانی هم که به هر دلیل در انتخابات شرکت نکردند و تصمیمشان این بود که نیایند، قطعا به کشور علاقه دارند و امیدواریم دغدغه ها و گلایه‌های آنها نیز با تلاش مجلس و دیگر قوا برطرف شود تا در ادوار بعدی آنها نیز پای صندوق های رأی بیایند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: مجلس برآمده از انتخابات و همه نهادهایی که متکی به انتخابات هستند صلاحیت‌های قانونی دارند و نگاه دولت به هر مجلسی که از صندوق انتخابات در آید همکاری برای سرعت بخشی به حل مسائل مردم بوده و هست.

وی تأکید کرد: این مجلس را هم مردم با نگاه‌های مختلف از میان گزینه‌های شناخته شده و یا نیروهای جوان جدید و  کمتر شناخته شده برگزیده‌اند و دولت در چاچوب قانون اساسی با این مجلس همکاری و تعامل می‌کند، متقابلا امیدواریم مجلس هم با نگاه کارشناسی به مسائل و در چارچوب برنامه‌ها با دولت همراهی و همکاری داشته باشد و با تعامل قوا به مسائل مردم و کشور بپردازیم.

دولت ارز تولید و خدمات را تامین کرده است

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نوسانات این روزهای بازار ارز با اشاره به اعمال سیاستهای مختلف از سوی دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد طی ماه های گذشته برای تثبیت نرخ ارز گفت: از جمله این سیاستها افزایش منابع ارزی در دسترس، دسته بندی و اولیت بندی مصارق مثل تامین دارو و اولویت دهی به امر تولید، همچنین بهبود نظارت بر بازار از طریق پیش‌بینی پذیر کرددن اقتصاد بوده است.

وس اظهار داشت: جنگی هم که دشمن به راه انداخته یکی ازمحورهایش ایجاد انتظارات تورمی است و خواست از مردم این است که برای تثبیت نرخ ها مبنای تعاملاتشان را  نرخ‌های ارزی بانک مرکزی قرار دهند به ویژه اینکه  چه در حوزه تولید و چه امور خدماتی دولت  را با نرخ رسمی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

تخصیص اضطرای ۵۰۰ میلیارد برای مقابله با سیل سیستان و بلوچستان

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات دولت برای امداد رسانی به مردم سیستان و بلوچستان با وجود تدوام بارشها و احتمال تشدید سیلاب هم با اشاره به اختیارات ویژه رئیس جمهور و هیئت وزیران به استاندار سیستان و بلوچستان و تصمیم گیریهای فوری در سطح استان برای مابله با آثار سیل، از تخصیص فوری و اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط هیئت وزیران برای جبران خسارات و  اقدامات اولیه توسط استانداری و دشتگاه های مسئول خبر داد و گفت: رییس جمهور هم در این زمینه دستورات لازم را صادر کرده، نهادهای انقلابی وزارت راه وزارت بهداشت نیروهای مسلح و سایر دستگاه ها امدادرسانی را آغاز کرده اند.  

برق تمام روستاها وصل شد/ ۱۰ محور روستای هنوز مسدود است

وی در همین راستا ادامه داد: ۶۴ روستا مشکل قطعی برق در اثر سیل داشتند که همه این ۶۴ روستا برق آنها وصل شد بخشی از مشکل آبرسانی روستاها هم برطرف شده و ادامه دارد هزار خانوار در چادرها اسکان یافتند راهداری هم در حال بازگشایی بخشی از محورهای بازگشایی نشده است که تنها ۱۰ محور مسدود باقی مانده است، اقلام خوراکی در اختیار سیل زدگان قرار گرفته است.

شعار سال چقدر محقق شد؟

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در تشریح دستاوردهای دولت در زمینه تحقق شعار امسال هم به سیاستهای دولت در زمینه مهار تورم اشاره کرد و گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه بر اساس آخرین آمار مرکز آمار کشور به ۳۵ کاهش یافته است که نشان از کاهش بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصدی از ابتدای فعالیت دولت دارد ضمن اینکه در ۱۲ ماه گذشته هم این نرخ کمتر از ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه : دولت تلاش کرد که شوک‌های اقتصادی را کنترل و مهار و به سمت ثبات قیمت‌ها حرکت کند، اظهار داشت:  علی‌رغم اینکه حوادث داخلی و بیرونی داشتیم تلاش شد، نظام اقتصادی کشور کمتر متأثر شودد همزمان  اقدامات خوبی هم به‌ویژه در بخش تأمین و تخصیص ارز صورت گرفته است؛ در حوزه تجارت خارجی علی‌رغم آنکه در مجموع شاهد کاهش برخی درآمدها بودیم اما در مجموع شاهد افزایش تجارت خارجی و درآمدهای نفتی بودیم که این جهت‌دهی موجب شد تا نرخ رشد اقتصادی در حوزه نفت و گاز در برخی فصول حتی به بالای ۲۰ درصد برسد.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه نرخ رشد اقتصادی در فصول مختلف با نظر مرکز آمار به ۷ درصد و طبق نظر بانک مرکزی ۵.۵ درصد بودهگفت: نرخ‌های رشد سه و نیم، چهار و پنج درصد را در مقاطع مختلف داشته‌ایم و امیدواریم در زمستان هم رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم. در حوزه مسکن موفق شدیم وارد رشد مثبت شویم؛ در حوزه نفت و گاز به طور خاص رکورد شکنی را داشتیم.

بهادی با اذعان به اینکه دولت در برخی بخشها نیز نتوانست موفق شود به حوزه کشاورزی اشاره کرد که به دلیل خشکسالی رشد آن مثبت نبوده ولی یادآور شد: علی رغم این دولت در زمینه خرید تضمینی گندم توانست یک رکورد ثبت کند.

ایران میتواند هاب گازی منطقه شود

وی در خصوص تدابیر دولت برای تضمین صادرات پایدار گاز هم با اشاره به تاکید و برنامه دولت سیزدهم بر استفاده از همه ظرفیت های سازمانهای بین المللی و تجارت جهانی و محدود نماندن به یک حوزه، گفت:  ما در سال گذشته موفق شدیم رکورد تجارت خارجی را شکسته و از آن عبور کنیم و در تعاملات دو و چند جانبه سعی می‌شود این نگاه وجود داشته و بهره‌برداری شود.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه حضور در اجلاس‌ها در بالاترین سطوح علاوه بر ظرفیت‌های مستقیم آن اجلاس، محیطی است برای استفاده و بهره‌برداری از روابط چند جانبه تا از ظرفیت‌های جانبی و حاشیه‌ای آن اجلاس استفاده شود گفت: دولت در توسعه و تقویت سیاست همسایگی، محدود به یک کشور نیست. در همین راستا به ویژه در حوزه انرژی از همه ظرفیت‌ها در حوزه سواپ و صادرات بهره‌برداری می‌شود و به دنبال توسعه خطوط انتقال انرژی هستیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد:  دولت  تلاش می‌کند تا ایران را با استفاده و اتکا به زیرساخت‌هایی که پیش از این در کشورمان ایجاد شده و در حال توسعه آن هستیم،به هاب یا قطب و محور صادرات و واردات انتقال انرژی تبدیل کند.

وی درباره کنترل قیمت ها گفت: در بخش نظارت بر بازار، نگاه اصلی دولت تشکیل وزارت بازرگانی است که هنوز در مجلس به تتیجه نرسیده در دولت همه صلاحیت های بازرسی در اختیار قائم‌مقام وزارت صمت قرار گرفت تا امکان کنترل مؤثر بازار داشته باشد، سازمان حمایت و سایر نهادهای تابعه جهاد و همچنین مقامات استانی هم در این فرآیند نظارت دارند، طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال خوبی مواجه شده است بیش از ۸۰ درصد از افراد مشمول از این طرح استقبال کرده اند و رضایت عمومی در پی داشت و تا ۳ ماه ادامه دارد، این طرح در تعطیلات نوروز هم پابرجا خواهد بود. 

دعوت نخست وزیر پاکستان از رییسی 

سخنگوی دولت بیان کرد: شب گذشته ریس جمهور با نخست وزیر پاکستان گفتگوی تلفنی داشت و از رییس جمهور دعوت شد سال آینده به این کشور برود موضوع خط لوله گاز ایران به پاکستان عموم مذاکرات دو کشور است امیدواریم هر چه سریعتر تعهدات مشترک نهایی شده و امکان بهره برداری از خط لوله گاز فراهم شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.