حیدریان گفت: یکی از راهکارهای اصلی در جهت عبور از وضعیت نامتعادل و ناتراز بنزینی، تمرکز بر توسعه سبد سوختی با تکیه بر سوخت‌های جایگزین بنزین نظیر LPG و CNG است. در همین بین ظرفیت استفاده از CNG و کاهش ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز وجود دارد.

امکان کاهش ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز وجود دارد

حسین حیدریان کارشناس انرژی در مورد ناترازی بنزین و لزوم تکیه بر توسعه سبد سوختی کشور گفت: یکی از راهکارهای اصلی در جهت عبور از وضعیت نامتعادل و ناتراز بنزینی کشور، تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر سوخت‌های جایگزین بنزین نظیر LPG و CNG  است.

وی تاکید کرد: در همین بین ظرفیت استفاده از CNG نیز به خوبی وجود دارد و حداقل امکان کاهش ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز با تکیه بر زیرساخت‌های موجود CNG کشور و مصرف معادل ۲۰ میلیون مترمکعب CNG به صورت کاملا اقتصادی و با به صفر رساندن ناترازی و واردات بنزین فراهم است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، یکی از موانع اصلی ترویج استفاده از سی ان جی (CNG) در صنعت حمل و نقل، اختلاف قیمت نسبتاً کم بین CNG و بنزین است. بسیاری از رانندگان خودروهای حمل و نقل فعال، حتی در صورت دسترسی به زیرساخت‌های CNG، به دلیل تصوراتی مبنی بر آسیب کمتر بنزین به موتور خودرو، ترجیح می‌دهند از بنزین استفاده کنند. این باور، همراه با نرخ‌های نزدیک قیمتی بین دو سوخت، باعث شده که تمایل به استفاده از CNG در بین رانندگان کاهش یابد و از زیرساخت‌های موجود کمترین استفاده به عمل آید.

این کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت و مزیت‌های استفاده از سوخت جایگزین بنزین در کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها نیز گفت: تنوع بخشیدن به سبد سوختی می‌تواند به تغییر نگرش‌ها نسبت به استفاده از CNG کمک کند. با ترویج دانش و آگاهی در مورد مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی CNG، به ویژه در مقایسه با بنزین، می‌توان تصورات غلط مربوط به آسیب‌های احتمالی CNG به خودروها را نیز اصلاح کرد. همچنین، تقویت زیرساخت‌های مربوط به CNG و ارائه حمایت‌های مالی برای تجهیز خودروها به این فناوری، می‌تواند روند گذار به سوخت‌های پاک‌تر و اقتصادی‌تر را تسریع بخشد.

وی  گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به جزئیات مصرف فصلی، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تغییر به سمت استفاده از CNG به عنوان سوخت اصلی خودروها، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مدیریت منابع انرژی، پایدار و سودمند خواهد بود. با توجه به هزینه‌های پایین‌تر تولید CNG نسبت به بنزین، اقتصادی‌تر است که کشور بر تولید و توزیع CNG تمرکز کند. این تغییر نه تنها به کاهش هزینه‌های وابسته به واردات بنزین کمک می‌کند، بلکه سودمندی اقتصادی بالایی نیز دارد.

وی گفت:  در مورد نگرانی‌ها ناشی از افزایش نیاز به گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال، می‌توان اذعان داشت که این دوره‌ها معمولاً با کاهش مسافرت‌ها و در نتیجه کاهش مصرف بنزین همراه است. بنابراین، نیاز به جایگزینی بنزین با CNG در این ماه‌ها کمتر خواهد بود، که این موضوع می‌تواند به تعادل مصرف گاز کمک کند و نگرانی‌ها را تا حدی کاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.