امروز ساعت ۱۵ عصر اولین جلسه شورای عالی کار برای تعیین مزد ۱۴۰۳ با حضور شرکای سه گانه (دولت، نمایندگان کارگری و کارفرمایی) برگزار می شود در حالی که نمایندگان کارگری از خروجی آخرین جلسه کمتیه مزد که دیروز برگزار شد و به هم ریختن مبانی تعیین سبد معیشت گلایه دارند.

شروع چانه‌زنی با چاشنی به‌هم ریختگی مبانی سبد معیشت

به گزارش قدس آنلاین نماینده کارگران در شورای عالی کار و نماینده کانون عالی انجمن صنفی کارگران در کمیته مزد ضمن تاکید چندین باره بر لزوم اجرای نص ماده ۴۱ قانون مبنی بر تعیین حداقل مزد بر اساس تورم رسمی و سبد معیشت به روز شده، نسبت به دستکاری و به هم ریختن سبد کالری و معیشت کارگری از سوی انستیتو تغذیه و وزارت بهداشت انتقاد کردند و چنین تغییراتی را فاقد وجاهت قانونی و غیر قابل پذیرش از سوی جامعه کارگری دانستند.

 کارگران و سبد معیشت ۲۴ و نیم میلیونی!

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که کارشناسی ترین و واقعی ترین رقم برای سبد معیشت کارگران که مبنایی برای تعیین حداقل مزد ۱۴۰۳ محسوب می شود، چیست، به خبرنگار ما گفت: رقمی که ما با توجه به تورم منتهی به دی ماه امسال و مبتنی بر گزارش مرکز آمار ایران و نرخ کالا و خدمات استخراج کرده ایم به طور میانگین ۲۴ میلیون و۵۰۴ هزار تومان در کل کشور است و توقع داریم این رقم که پشتوانه علمی و کارشناسی دارد، مبنای تعیین مزد باشد.
محسن باقری با اشاره به اینکه در جلسه کمیته مزد که دیروز برگزار شد، نظر جامعه کارگری تامین نشده است، ادامه داد: انستیتو تغذیه سبد جدیدی به وزارت بهداشت ارائه کرده است و از آن جایی که مثلا مردم توان خرید گوشت ندارند این قلم را از سبد غذایی کارگران حذف کرده یا میزان نان را از مصوبه ۳۲۰ گرمی وزارت بهداشت به ۲۹۰ گرم کاهش داده است. این اقدام بدون اخذ نظر شرکای اجتماعی و در راستای ارزان سازی سبد معیشت کارگران بوده است و به هیچ وجه مورد پذیرش ما نیست چرا که کارگر برای انجام فعالیت روزانه با میزان کالری ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه قادر به ادامه حیات نیست.
این فعال کارگری در خصوص جزییات اقلام سبد اظهارنظر نکرد و گفت: پس از برگزاری جلسات کارشناسی در خصوص رقم جدید کالری برآورد شده ریز اقلام سبد می توان نظر داد اما هنوز و بدون ورود به بحث کارشناسی، کلیات این سبد را رد می کنیم و به باور جامعه کارگری، طرح این سبد در جلسات مزد فاقد وجاهت قانونی است.
وی معتقد است از آن جایی که جلسات تعیین مزد از امروز و به طرز فشرده برگزاری می شود، فرصت چانه زنی برای شرکای سه گانه اجتماعی فراهم است اما آن چه فعلا حائز اهمیت است، به هم ریختن مبانی تعیین سبد معیشتی از سوی وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه است.

دولت‌ها عقب افتادگی مزد را تشدید کردند

نماینده کانون عالی انجمن صنفی کارگران در کمیته مزد هم درباره  جزییات آخرین جلسه کمیته مزد دیروز به خبرنگار ما گفت: آن چه دیروز حول محور سبد پیشنهادی بر اساس قیمتهای تنظیم بازار و خط فقر ارائه شد، مورد تایید جامعه کارگری نیست هر چند رقم مشخصی برای سبد معیشت ارائه نشد.
  علیرضا میرغفاری ادامه داد:  قانون صراحتا مشخص کرده حداقل مزد بر اساس سبد معیشت تعیین شود اما در این زمینه عقب افتادگی تاریخی جدی داریم و متاسفانه نه تنها درجه اهمیت این عقب افتادگی برای دولتهای مختلف بالا نبوده است بلکه آن را تشدید کرده اند.
وی تاکید کرد با هر برنامه ریزی و ساز و کاری باید به سمت پوشش سبد معیشت برای تعیین حداقل مزد کارگران حرکت کنیم و غیر از این هر چه باشد در راستای تضییع هر چه بیشتر حقوق کارگران تلقی می شود.

خاطر نشان می شود عقب افتادگی روزافزون مزد کارگران از رقم واقعی سبد معیشت و نرخ تورم در شرایطی تشدید می شود که پدیده مهاجرت کارگران را بر کشور و واحدهای تولیدی تحمیل کرده و ارقام ناچیز دستمزد به انگیزه ای برای خروج نیروهای فعال از بازار کار تبدیل شده است به طوری که حتی مدیران دولتی هم اذعان دارند بسیاری از بنگاهها هم اکنون با کمبود نیروی کار به ویژه نیروی ماهر مواجه شده اند و این وضعیت در برخی استانها وخیم گزارش شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.