یک کارشناس انرژی: باید برای حل معضل ناترازی بنزین به طور جدی اقدام کنیم و علاوه بر اصلاحات جدی بر مصرف خودروهای تولید داخل، تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور از طریق افزودن CNG و LPG به سبد سوختی خودروهای سواری باشد.

حسن مرادی: سبد سوختی کشور بایستی از طریق افزودن CNG و LPG  به سایر سوخت های مصرفی توسعه یابد

دکتر حسن مرادی با بیان اینکه مصرف بنزین از تولید خودرو پیشی گرفته است، در گفت و گو با خبرنگار قدس عنوان کرد: متأسفانه به دلیل آنکه بنزین حتی از آب‌معدنی هم ارزان‌تر است مصرف آن به‌شدت در کشور زیاد اصلاً قابل‌قیاس با سایر کشورها نیست.

وی افزود: به دلیل ملاحظات سیاسی و اجتماعی که در کشور وجود دارد چندین سال است که هیچ افزایش قیمت در خصوص بنزین صورت نگرفته است .

استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه زمانی که مصرف زیاد می‌شود و قیمت هم تغییر نمی‌کند پدیده قاچاق به وجود می‌آید، ابراز کرد: قیمت بنزین در کشور ما ۱۰ سنت است که اگر به کشور دیگر به‌صورت قاچاق صادر شود بیش از ۵۰ سنت قیمت‌گذاری می‌شود و اگر از طریق فوب خلیج‌فارس صادر شود بیش از یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود .

دکتر مرادی با بیان اینکه تا زمانی بنزین ارزان باشد بحث گسترده قاچاق همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: از طرفی دیگر به دلیل تولید خودرو بی‌کیفیت مصرف بنزین افزایش‌یافته و این عامل سبب به‌وجودآمدن ناترازی بنزین شده است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از ناوگان حمل‌ونقل کشور را خودروهای فرسوده تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: خودروهایی سنگین با ۵۰ الی ۶۰ سال عمر در جاده‌ها تردد می‌کنند و سرمایه کشور که همان بنزین باشد را یغما می‌برند.

استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه متأسفانه اکثر خودروهای داخلی در ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که خودرو خارجی  مصرف بسیار کمتر از ما دارند

مرادی افزود: از طرفی دیگر کارخانه‌ها داخلی کارشکنی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که حتی خودروهای دست‌دوم خارجی وارد کشور شود یا اگر وارد شود  با قیمت بسیار گزاف عرضه می‌شود

وی با بیان اینکه روند گازسوز کردن اتومبیل بسیار کند است، مطرح کرد: برنامه گازسوز کردن خودروها در دولت نهم ادامه پیدا نکرد و این مهم هم بر ناترازی بنزین تأثیر گذاشته است .

این نماینده مجلس یازدهم مطرح کرد: بر اساس آمارهای جهانی مصرف انرژی در کشور ما ۲ و نیم برابر متوسط جهانی است که باید یا اقدام به واردات خودروهای با استاندارد بالا به کشور کنیم و یا تولید خودروهای داخلی بهبود یابد تا بتوانیم تا حدودی این مصرف را کنترل کنیم.

مرادی گفت: باید برای حل معضل ناترازی بنزین به طور جدی اقدام کنیم و علاوه بر اصلاحات جدی بر مصرف خودروهای تولید داخل، تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور از طریق افزودن CNG و LPG به سبد سوختی خودروهای سواری باشد. این رویکرد سبب خواهد شد علاوه بر کاهش واردات بنزین، به سمت افزایش امنیت انرژی کشور و همچنین تنوع بخشیدن به سبد سوختی نیز حرکت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.