دادگاهی در آمریکا، شهر واشنگتن را از اجرای قوانین سختگیرانه در یک مرکز نگه داری از مهاجران منع کرد.

وضعیت ناگوار مهاجران بازداشت‌شده در واشنگتن/ دادگاه به نفع دولت رای داد

به گزارش قدس آنلاین، دادگاهی در آمریکا، شهر واشنگتن را از اجرای بیشتر قوانین سختگیرانه مربوط به نگه داری از مهاجران در یک مرکز خصوصی و بهبود هر چه بیشتر شرایط زندگی برای مهاجران بازداشت شده، منع کرد.

این حکم، به نفع مقامات و مسئولان بازداشتگاه GEO صادر شده که یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی برای بازپروری و نگه داری از مهاجران غیرقانونی در شهر تاکوما در ایالت واشنگتن است، و تحت نظر اداره مهاجرت و گمرکات آمریکا فعالیت می کند.    

در این مرکز که یکی از بزرگترین مراکز نگه داری مهاجران است، حدود ۱۵۷۵ مهاجر نگه داری می شوند و براساس قوانین واشنگتن، مسئولان و عاملان مراکز خصوصی نگه داری از مهاجران باید به طور منظم محل اسکان مهاجران را تمیز و ضدعفونی کرده و اقلام بهداشتی مانند صابون، مسواک و خمیردندان را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در اختیار آنها قرار داده و غذای متعادل و سالمی را به بازداشت شدگان بدهند.    

براساس این قانون، مقامات ایالتی می توانند بازرسی های اعلام نشده انجام داده و بازداشت شدگان حق اقامه دعوا داشته و جریمه هزار دلاری را نیز به ازای خشونت در هر روز دریافت می کنند.

در حکم ۶۴ صفحه‌ای قاضی، گفته شده که این قوانین با تحمیل الزامات بیشتر بر پیمان کاران فدرال، تبعیضی غیرمجاز علیه بازداشتگاه GEO است. به رغم تمایل واشنگتن بر حفاظت از سلامت و امنیت عمومی، دادگاه نمی تواند این اجازه را به ایالت واشنگتن بدهد که قوانین خلاف قانون اساسی را به نحوی اجرا کند که بخواهد به نگرانی های عمومی بپردازد.

مسئولان مرکز GEO ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم دادگاه اظهار کردند همچنان به تامین خدمات بهداشتی و مراقبتی مهاجران بازداشت شده منطبق با استانداردهای در دسترس فدرال، متعهد هستند.

این در حالی است که بازداشت شدگان و منتقدان حقوق بشر تاکنون شکایت های متعددی درباره اوضاع بهداشتی، امنیت غذایی و مراقبت های بهداشتی در مرکز تاکوما داشته‌اند به نحوی که برخی از آنها در اعتراض به شرایط موجود دست به اعتصاب غذا زده‌اند. 

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در جولای سال گذشته اعلام کرد بیش از ۹۰ درصد حدود ۳۰ هزار مهاجری که روزانه بازداشت می شوند، در مراکز خصوصی نگه داری از مهاجران نگه داری می شوند.

شرکت GEO مالک بیش از ۱۰۰ مرکز بازداشت و نگه داری و بازپروری مهاجران در آمریکاست.

در همین حال سال گذشته براساس پیش نویس یادداشتی از سوی اداره مهاجرت و گمرکات آمریکا، جو بایدن دستور تعطیلی و کوچک سازی برخی مراکز نگه داری از مهاجران را به دلیل هزینه های بالای آنها داد.

براساس این پیش نویس، بایدن دستور تعطیلی و کوچک سازی ۹ مرکز نگه داری از مهاجران را به دلیل هزینه های بالای این مراکز و کمبود کارکنان آنها صادر کرده و از این طریق ۲۳۵ میلیون دلار در بودجه صرفه جویی کرد.

بر این اساس، ۶ مرکز از ۹ مرکز نام برده شده در این پیش نویس در اوت ۲۰۲۲، توسط شرکت های خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده اند. در میان این مراکز سودمحور نام یکی از مراکز در نیومکزیکو به نام مرکز تورنس به چشم می خورد که دیده بان دولتی پیشتر دستور انتقال تمام مهاجران آن را به دلیل کمبود شدید کارمند صادر کرده بود. بحرانی که منجر به بروز خطرات امنیتی و شرایط زندگی نامطلوب شده بود.

این در حالی است که جو بایدن در دوران کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، وعده اصلاح و بازنگری در روند نگه داری از مهاجران را داده بود اما با افزایش چشمگیر مهاجرت به آمریکا و تلاش برای عبور غیرقانونی از مرزهای آمریکا با مکزیک، تحقق به این وعده مشکل شد. شکست دولت بایدن در تلاش برای اصلاح این مراکز نشان دهنده چالشی است که بایدن برای کمپین انتخاباتی خود برای سال ۲۰۲۴ با آن مواجه است.

گفتنی است موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آنها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرزهای مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، تا کنون دو بار به صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از ۲,۰۰۰,۰۰۰ عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

اما «دونالد ترامپ»، چندی قبل اعلام کرد که اگر برای دومین بار رئیس جمهور کشورش شود، تدابیر امنیتی را در مرزهای ایالات متحده باز می گرداند و از کنگره خواهد خواست تا مجازات های جنایی را برای کوتاهی مسئولان و اجازه دادن آن ها به ورود مهاجران اعمال کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.