پنج برابر پاریس. از فضا قابل مشاهده است. بزرگترین نیروگاه انرژی جهان است و می‌تواند کل برق سوئیس را تامین کند. این همان پروژه‌ای است که بخش‌هایی از بیابان نمک لم‌یزرع در غرب هند را به یکی از مهم‌ترین منابع انرژی پاک در کره زمین تبدیل خواهد کرد.

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد

به گزارش قدس آنلاین، ساگر آدانی، مدیر اجرایی پروژه انرژی سبز آدانی (AGEL) و برادرزاده گوتام آدانی، دومین مرد ثروتمند آسیا است. گوتام آدانی ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد و بزرگترین واردکننده زغال سنگ هند و یکی از معدن‌چیان پیشرو این سوخت کثیف به دست آمده است. این گروه که در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد، در زمینه‌هایی از بنادر و نیروگاه‌های حرارتی تا رسانه‌ها و سیمان فعالیت می‌کند.

واحد انرژی پاک شرکت، در حال ساخت نیروگاه عظیم خورشیدی و بادی در ایالت گجرات در غرب هند به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد دلار است. این نیروگاه در صورت تکمیل شدن در حدود پنج سال آینده، بزرگترین نیروگاه تجدیدپذیر جهان خواهد بود و باید برق پاک کافی برای تامین ۱۶ میلیون خانه هندی تولید کند.

به گزارش یورو نیوز، موفقیت «پارک انرژی تجدیدپذیر خاودا» برای تلاش‌های هند در جهت کاهش آلودگی و رسیدن به اهداف آب و هوایی خود در عین حال تامین نیازهای رو به رشد انرژی پرجمعیت‌ترین کشور جهان و سریع‌ترین اقتصاد بزرگ در حال رشد، حیاتی است. زغال سنگ همچنان۷۰ درصد از برق تولیدی هند را تشکیل می‌دهد.

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد

کامیون‌ها قاب‌های آلیاژ آلومینیوم را به پارک انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت آدانی در نزدیکی خاودا حمل می‌کنند.

این پارک که تنها ۱۲ مایل با یکی از خطرناک‌ترین مرزهای جهان که هند و پاکستان را از هم جدا می‌کند، فاصله دارد، بیش از ۲۰۰ مایل مربع وسعت خواهد داشت و به گفته واحد انرژی پاک شرکت آدانی، بدون توجه به منبع انرژی، بزرگترین نیروگاه سیاره زمین خواهد بود.

آدانی گفت: «منطقه‌ای به این بزرگی، منطقه‌ای به این وسعت، بدون حیات وحش، بدون پوشش گیاهی، بدون سکونت است. هیچ استفاده بهتری از آن زمین وجود ندارد.»

این شرکت قصد دارد طی یک دهه آینده ۱۰۰ میلیارد دلار در انتقال انرژی سرمایه‌گذاری کند، به طوری که ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها برای انرژی پاک اختصاص یابد.

ضرورتی برای ۱.۴ میلیارد نفر

چرخش گروه آدانی به سمت انرژی پاک در زمانی اتفاق می‌افتد که هند اهداف جاه‌طلبانه‌ای را برای خود در زمینه آب و هوا تعیین کرده است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قول داده است که منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی تا پایان این دهه ۵۰ درصد از نیازهای انرژی هند را تامین کنند.

در سال ۲۰۲۱، مودی متعهد شد که هند تا سال ۲۰۷۰ به انتشار خالص صفر برسد، که هنوز چند دهه دیرتر از اقتصادهای توسعه‌یافته است.

دولت هند هدف ۵۰۰ گیگاوات ظرفیت تولید برق بدون سوخت فسیلی را تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. واحد انرژی پاک آدانی، بزرگترین شرکت انرژی تجدیدپذیر این کشور، با تنها ۳۰ گیگاوات تولید شده از پارک خاودا در گجرات، قصد دارد حداقل ۹ درصد از آن را تامین کند.

بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، هند سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان است، هرچند میزان مصرف انرژی و آلایندگی به ازای هر نفر در این کشور کمتر از نصف میانگین جهانی است.

این وضعیت می‌تواند به سرعت تغییر کند. به لطف افزایش درآمدها، تقاضا برای انرژی از سال ۲۰۰۰ دو برابر شده است و همچنان ۸۰ درصد از آن از طریق زغال سنگ، نفت و زیست توده جامد تأمین می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید طی سه دهه آینده، اقتصاد رو به رشد سریع هند، شاهد بزرگترین رشد تقاضای انرژی در میان تمام کشورهای جهان خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند هند به راحتی می‌تواند در سال‌های آینده با نرخ سالانه حداقل ۶ درصد رشد کند و ممکن است تا پایان این دهه به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

با توسعه و مدرن شدن هند، جمعیت شهری آن به شدت افزایش خواهد یافت که منجر به رشد چشمگیر ساخت و ساز خانه‌ها، دفاتر، مغازه‌ها و سایر ساختمان‌ها می‌شود. به گفته تحلیلگران، هند طی ۳۰ سال آینده هر ساله معادل یک کلانشهر به اندازه لندن به جمعیت شهری خود اضافه خواهد کرد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید تا سال ۲۰۵۰، کل تقاضای برق هند در سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی، از کل مصرف انرژی امروز کل آفریقا فراتر خواهد رفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.