نیروی دریایی کره جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد که این کشور به همراه آمریکا و ژاپن برای بهبود عملکرد مشترک برابر تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی، رزمایشی دریایی با حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی برگزار کرده است.

کره جنوبی، آمریکا و ژاپن به دنبال بازدارندگی مقابل تهدیدات کره شمالی

این رزمایش دریایی سه جانبه روز پنجشنبه و جمعه در آب‌های بین المللی جنوب جزیره ججو با استقرار ۶ ناوجنگی از این کشورها برگزار شد.

نیروی دریایی ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رزمایش بر تقویت توانایی‌های واکنش مشترک سئول، واشنگتن و توکیو در میانه افزایش تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی متمرکز بود.

این تازه ترین رزمایش مشترکی است که پس از توافق واشنگتن و متحدان آسیایی آن در اجلاس کمپ دیوید ۲۰۲۳ برای برگزاری منظم رزمایش‌های سه جانبه برای جلوگیری از افزایش تهدیدات امنیتی برگزار شد.

کاپیتان بک جون چول فرمانده ناوشکن «سوئه ریو سونگ ریونگ» گفت: این رزمایش فرصتی عالی برای تقویت توانایی‌های سه کشور برای واکنش به تهدیدات هسته‌ای و تسلیحات در حال پیشرفت کره شمالی و ارتقای قابلیت‌های کمک رسانی بشردوستانه به ناوهای آسیب دیده فراهم کرد.

دریابان کریستوفر الکساندر، فرمانده ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت»، هم در این خصوص اظهار داشت: این رزمایش سه جانبه فرصتی برای همکاری و آمادگی بیشتر نسبت به وقوع هر بحران یا پیشامد در منطقه بود.

الکساندر به گروهی از خبرنگاران کره جنوبی، آمریکا و ژاپن گفت: این فرصتی برای ما است تا با متحدان خود در منطقه همکاری کنیم. این فرصتی است که مهارت‌های تاکتیکی خود را ارتقا دهیم.

کره جنوبی و آمریکا روز جمعه بار دیگر بر برنامه‌ای برای برگزاری یک رزمایش مبتنی بر گفت‌وگو برای شبیه سازی «استفاده کره شمالی از تسلیحات هسته‌ای» جهت تقویت واکنش مشترک خود به تهدیدات هسته‌ای پیونگ یانگ تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه مشترک، دو طرف روز پنجشنبه (به وقت محلی) در واشنگتن در گفت‌وگوهای دفاعی معمول خود یعنی «گفت‌وگوی دفاعی یکپارچه کره جنوبی-آمریکا» به این مانور دورمیزی (TTX) اشاره کردند.

۲ کشور در جلسه گروه مشورتی هسته‌ای(NCG) ماه دسامبر سال گذشته میلادی(آذر-دی ۱۴۰۲) توافق کردند که سناریوهای عملیات‌های هسته‌ای را در رزمایش نظامی معمول تابستانی خود بگنجانند.

اگرچه این متحدان اولین رزمایش دورمیزی خود را فوریه سال گذشته میلادی(بهمن-اسفند ۱۴۰۲) درباره به کارگیری تسلیحات هسته‌ای توسط کره شمالی برگزار کردند، این اولین باری است که چنین رزمایشی همزمان با رزمایش «سپر آزادی اولچی» در ماه اوت(مرداد-شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تعمیق همکاری در برابر تهدیدات کره شمالی، یون سوک یئول رئیس‌جمهوری کره جنوبی و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا آوریل سال گذشته میلادی(فروردین-اردیبهشت ۱۴۰۲) بیانیه مشترکی در زمینه ایجاد (گروه مشورتی هسته‌ای) NCG برای گفت‌وگو درباره برنامه‌ریزی هسته‌ای و راهبردی منتشر کردند.

بر اساس این بیانیه، طرف آمریکایی در تازه‌ترین گفت‌وگوها بر تعهد خود به دفاع از کره جنوبی تاکید کرد و بار دیگر تاکید کرد که هرگونه حمله اتمی کره شمالی علیه آمریکا یا متحدان و شرکای آن منجر به نابودی رژیم کره شمالی خواهد شد.

آن‌ها همچنین گفت‌وگوهای مفصلی درباره همکاری در زمینه قابلیت‌های نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی(MRO) در منطقه هند-آرام برگزار کردند.

در این بیانیه آمده است: طرف آمریکایی به تلاش‌های جمهوری کره(نام رسمی کره جنوبی) برای همکاری در ابتکارات MRO اشاره و تایید کرد که چنین همکاری‌هایی در راستای ارتقای وضعیت و توانایی‌های این ائتلاف است.

ماه فوریه(بهمن-اسفند ۱۴۰۲)، کارلوس دل تورو وزیر نیروی دریایی آمریکا از کارخانه‌های کشتی سازی کره جنوبی بازدید کرد تا همکاری احتمالی MRO را بررسی کند.

آن‌ها همچنین موافقت کردند که اتحاد خود را با فناوری‌های پیشرفته مدرن سازی کنند و تاکید کردند که ماهواره‌های شناسایی نظامی کره جنوبی به قابلیت‌های نظارتی مشترک آن‌ها کمک می‌کند.

کره جنوبی اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را دسامبر سال گذشته میلادی(آذر-دی ۱۴۰۲) و دومین ماهواره خود را اوایل هفته جاری وارد مدار زمین کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.