روستای پالنگان که به بهشت پلکانی کردستان شناخته می شود، یکی از روستاهای هدف گردشگری از توابع شهرستان کامیاران با طبیعت زیبا و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بوده که امروز در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

پای لنگان گردشگری در روستای جهانی «پالنگان»

ویژگی‌های منحصر بفرد این روستا موجب شد که از میان ۱۵۰ روستای کشور که برای جهانی شدن به سازمان جهانی گردشگری معرفی شد در بین هشت روستای دارای شرایط جهانی شدن قرار بگیرد.

سال گذشته و براساس ارزیابی های انجام شده، از میان هشت روستای نامزد جهانی شدن، کندوان در آذربایجان شرقی رتبه اول و پالنگان رتبه دوم را بدست آورد و این روستا امسال نیز در میان روستاهای کاندید جهانی شدن قرار دارد و مسئولان در تلاش هستند در رتبه بندی امسال عنوان جهانی شدن را کسب کند.

استقبال بی سابقه مردم ایران زمین از اجتماع بزرگ دف نوازان در روستای تاریخی پالنگان، زمینه قرار گرفتن این روستا را در یونسکو به عنوان روستای جهانی گردشگری فراهم کرد.

خانه‌های پالنگان بر روی کوه جای دارند و سبک و سیاق معماری پلکانی بی‌نظیرشان این روستای قدیمی را برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی کرده است.

زیر ساخت هایی که لنگ می زند

سال گذشته و براساس ارزیابی های انجام شده، از میان هشت روستای نامزد جهانی شدن، کندوان در آذربایجان شرقی اول و پالنگان رتبه دوم را بدست آورد و حال مسئولان استان در تلاش هستند که در رتبه بندی امسال که اردیبهشت ماه انجام می شود، پالنگان رتبه اول را بدست آورده و ثبت جهانی شود.

پالنگان حدود هزار نفر جمعیت دارد و به زبان هورامی صحبت می‌کنند با اینکه این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از آن وجود دارد.

فعالیت یک واحد شیلات در کنار روستا نیز باعث شده تا بهترین خوراک پذیرایی از گردشگران طبخ انواع ماهی و یا همان کباب ماهی باشد.

صنایع دستی از سجاده و جاجیم گرفته تا کفش کلاش، انواع مواد لبنی، انواع خشکبار و میوه های خشک شده به سبک سنتی، عسل طبیعی و محصولات باغی و کشاورزی که بسته به فصل مختلف از دیگر جاذبه های پالنگان است که پای گردشگران را به این روستا می کشاند.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

همه ساله در این روستا مراسم دف نوازی با حضور یک هزار نفر دف نواز برگزار می شود که این رویداد افزون بر 40 هزار نفر

تماشاچی را از اقصی نقاط ایران به سمت این روستا می کشاند.

همسویی گردشگری فرهنگی و مذهبی در برگزاری رویداد جشنواره هزار دف در مناسب‌ترین فصل سال در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان، پتانسیلی برای جهانی شدن آوازه این رویداد است و می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری در خاورمیانه نام برد.

متاسفانه نبود زیر ساخت های لازم برای پذیرایی از این تعداد مسافر و هم چنین کمبود فضا برای پارک خودرو ها و هم نبود سرویس های ارتباطی مانند تلفن همراه و اینترنت از جمله مشکلاتی است که بسیاری از گردشگران در بدو ورود به این روستا با آن مواجه می شوند

کمبود هایی که باید رفع شود

فرماندار کامیاران ماه گذشته در جلسه ای با عنوان بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان اظهار کرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های کامیاران به عنوان یک شهر گردشگر پذیر، روستای پالنگان است و برای جهانی شدن این روستا هر کاری که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

کیانوش ثقفی نیا با بیان اینکه نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی مشکل اصلی برای گردشگران در پالنگان است، گفت: در زمینه پارکینگ چند مکان شناسایی شده و چند نفر نیز به عنوان سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند و تلاش می کنیم این مشکلات را رفع کنیم، البته به کمک و همکاری دستگاه‌ها نیاز داریم.

وی با تاکید برساماندهی فاضلاب روستا، تاکید کرد: ساماندهی روستای پالنگان باید با ترک تشریفات و بهره گیری از استادکاران بومی انجام شود، ضمن اینکه در انجام الحاقات باید بافت پلکانی روستا نیز حفظ شود.

ثقفی اذعان کرد: جاذبه‌های گردشگری پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است و یکی از موفقیت‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان، این روستای گرشگرپذیر است.

تلاش برای رفع موانع جهانی شدن

در همین راستا استاندار استان کردستان با تاکید بر تلاش برای رفع موانع پیش روی جهانی شدن پالنگان معتقد است:  ثبت جهانی پالنگان مساله ای مهم و دارای اهمیت است و اقدامات خوبی نیز در حال حاضر در این روستا انجام شده است.

اسماعیل زارعی کوشا می گوید: همه ما باید تلاش کنیم با تمام توان از حق استان دفاع کرده و اقدامات کوتاه مدتی که باید در این روستا انجام شود را بسرعت برنامه ریزی کرده و در ظرف حداقل یک ماه انجام دهیم و بتوانیم این روستا را در سال جاری به ثبت جهانی برسانیم.

وی معتقد است: پالنگان در این سال‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به قطب اقتصادی تبدیل شده است و مردم از محل‌های مختلف کسب درآمد می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.