محمودی رییس گروه دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد گفت: بزرگترین هدف از انتشار عمومی صورت‌های مالی‌، بررسی این نکته است که آیا خدمات عمومی شرکت‌ها ارزان به مردم ارائه می‌شود یا گران؟ اگر بخش خصوصی این خدمات را ارائه می داد نتیجه همین بود یا خیر؟

بزرگترین هدف انتشار صورت‌های مالی‌ این است که آیا خدمات عمومی ارزان به مردم ارائه می‌شود یا گران؟

بررسی صورت‌های مالی اولین و مهم‌ترین قدم در تحلیل بنیادی محسوب می‌شود. در حقیقت یکی از ارکان اصلی تحلیل بنیادی‌، بررسی صورت‌های مالی است‌. حفظ شفافیت در پی انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی‌، مسئولیت‌پذیری را ارتقا می‌دهد، فساد را کاهش می‌دهد و اعتماد عمومی را ایجاد می‌کند. هنگامی که اطلاعات مالی به راحتی قابل دسترسی و قابل درک باشد، ذینفعان می‌توانند دولت و مدیران دولتی را در قبال اقدامات و تصمیمات خود مسئول بدانند. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ آقای ارژنگ محمودی رییس گروه دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد رفتیم و نظرات ایشان را در این زمینه جویا شدیم که در ادامه آن را میخوانیم.

ارژنگ محمودی انتشار عمومی صورت‌های مالی را اقدامی مهم تلقی کرده و گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها باعث می‌شود که عملکرد شرکت‌ها در چهارچوب مدنظر اساس‌نامه‌ها قرارگیرند و فارغ از هرگونه سوگیری سیاسی و جنایی‌، تحلیل شوند. از طرفی نگاه و نظر جامعه و لزوم پاسخگویی به جامعه برای اعضای‌هیئت مدیره در جایگاه مهمی قرار میگیرد و این حساسیت‌ها باعث دقت در عملکرد و سوگیری دقیق‌تر به سمت اهداف شرکت‌ها میشود.

وی از تاثیر اصلاح این نظام بر افزایش شفافیت و کاهش ناکارآمدی و فساد، اینگونه می‌گوید: درگذشته عملکرد شرکت‌ها در تاریکخانه صورت می‌گرفت و ارزیابی از عملکرد مدیران و مصرف درآمدها، منتشر نمی‌شد؛ درنتیجه مجریان انگیزه‌ی کمتری برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد خود داشتند.
درحقیقت افشای صورت‌های مالی محرکی برای تحریک در بهبود عملکرد مدیران تلقی‌ می‌شود و ارزیابی عملکرد افراد توسط قشر کثیری از جامعه باعث می‌شود منابع حاصل از فعالیت شرکت‌ها درجهت بهره‌وری بیشتر استفاده‌ شوند.

 محمودی در ادامه به تشریح مهمترین حسن این امر مهم پرداخت و افزود: انتشار و مداومت در انتشار صورت‌های مالی‌، ضمن انتشار عمومی از پرداخت هزینه‌های بالای مراجع نظارتی نیز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود این مراجع بدون پرداخت هزینه‌های بالا به وظیفه‌ی خود عمل‌کنند.
متاسفانه برخی دستگاه‌های اقتصادی که عملکردشان برای وزارت اقتصاد بسیار مهم است‌، بر اصل نظارت پایبند نیستند. انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌ها باعث می‌شود که این شرکت‌ها در جایگاه اصلی خود انجام وظیفه کنند و عملکردشان در چهارچوب تعریف شده توسط اساس‌نامه قرارگیرد.

وی با یادآوری این نکته که سهام شرکت‌های دولتی مطعلق به دولت است و دولت نیز مطعلق به مردم است به صحبت خود ادامه داد: قاعدتا شرکت‌های دولتی با طیف وسیعی از مردم در ارتباط‌اند و صاحب سهم شرکت‌های دولتی مردم اند و صاحب سهم شرکت‌های عمومی‌، نهادهای عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی است که مجدد متعلق به قشر کثیری از مردم و بازنشستگان محترم است‌. بنابراین انتشار صورت مالی هر شرکت فارغ از کوچکی یا بزرگی آن شرکت‌، قطعا در راستای شفافیت و بهبود اقتصاد جامعه کمک‌کننده خواهد بود.

محمودی به تفاوت در اهمیت انتشار صورت‌های‌ مالی شرکت‌های دولتی و عمومی پرداخت و گفت‌: در خصوص شرکت‌های دولتی قاعدتا شرکت‌هایی مخاطب ما هستند که طبق اصل۴۴ وظایف مرتبط با دولت و حاکمیت را انجام می‌دهند و قطعا نوع نگاه‌ تحلیل‌گرانه بر عملکرد این شرکت‌ها متفاوت خواهد بود، اما این نکته باعث نمی‌شود که شرکت‌های دولتی خارج از چهارچوب عمل کنند و شفافیت مالی این شرکت‌ها نیز ضرورتی انکار نشدنی است‌ و این حق مسلم مردم است که آگاهی نسبت به عملکرد و منفعت‌های عمومی حاصل از عملکرد شرکت‌ها داشته‌باشند. از طرفی تحلیل صورت مالی شرکت‌های عمومی که پایه و اساسشان سودی است «به این معنی که سود حاصل از عملکرد این شرکت‌ها در مسیر پرداخت حقوق بازنشستگان هزینه می‌شود» باعث می‌شود که متوجه شویم آیا منابع درست به‌کار گرفته شده‌اند و آیا بازدهی مدنظر ما حاصل شده‌است یاخیر. از نظر من بزرگترین خدمت انتشار صورت‌های مالی‌، به جامعه‌ی هدف یعنی مردم‌، تزریق تلاش حداکثری به شرکت‌ها برای سودآوری بیشتر است.

وی  خاطر نشان کرد: بزرگترین هدف از انتشار عمومی صورت‌های مالی‌، بررسی این نکته است که آیا خدمات عمومی شرکت‌ها ارزان به مردم ارائه می‌شود یا گران؟ اگر بخش خصوصی این خدمات را ارائه میداد نتیجه همین بود یا خیر؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.