۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 986495

نتایج تحقیق اخیر محققان سوئد موجی از شوک را در جامعه پزشکی وارد کرده است و حقیقت وحشتناک را آشکار می‌کند که درک چاقی از سلامت ما بسیار فراتر از آن چیزی است که قبلاً درک کرده بودیم.

تأثیر اضافه وزن بر ایجاد ۳۲ نوع سرطان

به نقل از ارث، چاقی دیگر فقط مربوط به بیماری قلبی یا دیابت نیست. چاقی در حال حاضر به‌طور محکم با ۳۲ نوع مختلف سرطان مرتبط است که به‌طور بالقوه باعث افزایش ۴۰ درصد از همه موارد می‌شود.

در حالی که ارتباط بین چاقی و برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان سینه و روده، به خوبی ثابت شده است، تحقیقات جدید دامنه بسیار گسترده‌تری از خطر را نشان می‌دهد.

این تحقیق نه تنها ارتباط موجود را تأیید می‌کند، بلکه اضافه وزن را در ایجاد چندین سرطان دیگر که قبلاً با چاقی مرتبط نبوده اند، دخیل می‌کند که شامل ملانوم بدخیم، شکل خطرناک سرطان پوست و تومورهای معده است که بر پوشش معده تأثیر می‌گذارد.

فراتر از این سرطان‌های رایج، این تحقیق همچنین به ارتباط بالقوه بین چاقی و سرطان در مکان‌های کمتر شایع مانند روده کوچک و غده هیپوفیز اشاره می‌کند. علاوه بر این، سرطان‌های سر و گردن، همچنین سرطان‌های آلت تناسلی نیز اکنون در فهرست بدخیمی‌هایی هستند که به‌طور بالقوه ناشی از اضافه وزن هستند.

این طیف گسترده از سرطان‌ها به‌طور قابل توجهی درک تأثیر چاقی بر خطر سرطان را گسترش می‌دهد. این یافته‌ها نه تنها بر ضرورت پرداختن به اپیدمی چاقی به دلیل تأثیرات شناخته شده آن بر سلامت قلبی عروقی و دیابت بلکه بر پیامدهای گسترده آن در پیشگیری و درمان سرطان تأکید می‌کند.

چاقی چگونه ویران‌کننده است؟

دانشمندان در حال ایجاد معمای پیچیده هستند که در آن چاقی باعث ایجاد مجموعه‌ای از اختلالات بیولوژیکی می‌شود. چربی اضافی، به ویژه بافت چربی، نه تنها به‌عنوان انبار ذخیره انرژی، بلکه به‌عنوان اندام غدد درون‌ریز فعال نیز عمل می‌کند.

چاقی اغلب منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، جایی که سلول‌های بدن به‌طور موثر به انسولین، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می‌کند، پاسخ نمی‌دهند. برای جبران، پانکراس انسولین بیشتری تولید می‌کند. بافت چربی در افراد چاق مقدار زیادی استروژن نیز تولید می‌کند.

به‌طور خاص، نتایج نشان داد که به ازای هر پنج امتیاز افزایش در شاخص توده بدنی یک فرد، خطر ابتلا به چندین سرطان رایج به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد به این معنی که حتی افزایش وزن متوسط می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان شود.

نتایج این مطالعه بر اهمیت حفظ وزن سالم به‌عنوان یکی از اجزای مهم پیشگیری از سرطان تاکید دارد. هر چه شاخص توده بدنی یک فرد بالاتر باشد، مستعد ابتلا به طیف گسترده‌ای از بیماری‌های بالقوه تهدیدکننده زندگی است.

این یافته بر نیاز فوری افراد و ابتکارات بهداشت عمومی برای تمرکز بر مدیریت وزن و انتخاب سبک زندگی سالم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.