عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور : اصناف و مشاغل با وقفه زیادی نسبت به پرداخت مالیات شان اقدام می کنند. مالیات پرداختی حقوق بگیران نسبت به اشخاص حقیقی شامل مشاغل و اصناف به قیمت واقعی بسیار بیشتر است و در برخی موارد به بیش از ۲۰ برابر نیز خواهد رسید.

حقوق بگیران ۲۰ برابر برخی مشاغل و اصناف خاص مالیات می پردازند

دریافت مالیات حقه از همگان و وصول درآمدهای مالیاتی دولت مزیت های فراوانی برای کشور دارد. به این ترتیب، می توانیم از این مبالغ برای امور جاری کشور استفاده کنیم و درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را به امور زیربنایی اختصاص دهیم. از طرف دیگر، وصول درآمدهای مالیاتی دولت، از کسری بودجه جلوگیری می کند که فواید قابل توجهی دارد. حل مشکل ناترازی بودجه دولت از بروز مشکلاتی همچون استقراض از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی و تورم در کشور جلوگیری می کند.

شواهد نشان می دهد که تناسبی میان سهم مشاغل و اصناف در اقتصاد کشور با مالیات پرداختی آن ها وجود ندارد. به نحوی که آن ها سهم ۲۰ الی ۳۰ درصدی در تولید ناخالص ملی دارند، اما فقط ۶ درصد از درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل می دهند. با توجه به این واقعیات، کارشناسان معتقدند که اعمال سیاست هایی در راستای دریافت مالیات حقه از اصناف و مشاغل مورد نیاز است.

بسیاری بر این عقیده اند که عدم تلاش دولت در راستای وصول درآمدهای مالیاتی اش در نهایت به معنی ضربه زدن به منافع مردم است. زیرا کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی در نهایت مردم را متضرر می کند.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، دولت سیزدهم اقداماتی را در راستای دریافت مالیات حقه از اصناف و مشاغل در کشور به اجرا گذاشته که نتایج مثبتی داشته است. نظرات محمدرضا یزدی زاده، کارشناس امور مالیاتی را در  گفت و گو با خبرنگار قدس می خوانید.

مالیات ستانی از حقوق بگیران بدون وقفه اما مشاغل و اصناف با دو سال و نیم تأخیر

یزدی زاده کارشناس مالیاتی و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، در خصوص نحوه مالیات دهی مشاغل و اصناف در مقایسه با حقوق بگیران تصریح کرد: واقعیت این است که مالیات ستانی از حقوق بگیران بدون وقفه است، اما مشاغل و اصناف مالیات شان را با تقریباً دو سال و نیم تأخیر پرداخت می کنند. بنابراین، اگر امروز مشاغل و اصناف و شرکت ها مالیات شان را می پردازند، در واقع مبلغی را که باید سی ماه قبل پرداخت می کرده اند، پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی تلاش می کند که شرکت ها با وقفه کمتری مالیات شان را بپردازند. اما اصناف و مشاغل با وقفه زیادی نسبت به پرداخت مالیات شان اقدام می کنند. با توجه به تورم، در واقع اصناف و مشاغل مالیاتی پرداخت نمی کنند. بنابراین مالیات پرداختی حقوق بگیران نسبت به اشخاص حقیقی شامل مشاغل و اصناف به قیمت واقعی بسیار بیشتر است و در برخی موارد به بیش از ۲۰ برابر نیز خواهد رسید.

یزدی زاده گفت: وضعیت نابرابری که در زمینه مالیات ستانی از حقوق بگیران، مشاغل و اصناف شاهد هستیم، هیچ توجیه عدالتی ندارد. تمام دست اندرکاران سیاست گذاری مالیاتی و اقتصادی کشور و مجریان این موضوع باید در برابر این تبعیض پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: نیاز است مسئولان و سیاست گذاران در راستای کاهش وقفه در وصول مالیات ها تلاش کنند تا بتوانند در جهت عدالت مالیاتی گام بردارند. ماده ۱۶۳ قانون مالیات های مستقیم موضوع مالیات های علی الحساب کاملاً این اختیار را داده است. می توانیم از این بستر قانونی استفاده کنیم.

میانگین مالیات پرداختی اصناف در سال گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است

این کارشناس امور مالیاتی در ارتباط با این موضوع که میانگین مالیات پرداختی اصناف در سال گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است ولی کارمندان بخش خصوصی و دولتی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند و فاصله ۱.۵ برابری را در این زمینه شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: اگر مالیات دهی حقوق بگیران و اصناف و مشاغل را بر اساس قدرت واقعی مالیاتی که پرداخت می شود، محاسبه کنیم، فاصله بین آن ها به مراتب بیش تر از یک و نیم برابر است.

یزدی زاده گفت: کارمندان ۸۰ همت مالیات به روز پرداخت می کنند و مشاغل و اصناف ۵۰ همت مالیات را با سی ماه وقفه می پردازند. ارزش حال این دو را که حساب کنیم، فاصله بسیار زیادی را شاهد خواهیم بود. ۵۰ همت مالیاتی که مشاغل و اصناف با سی ماه تأخیر می پردازند، ۵ همت هم کارآیی ندارد. اگر مالیات مشاغل و اصناف را ۱۰ همت در نظر بگیریم، مالیات حقوق بگیران هشت برابر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.