نشان حماسه ساز به فرزند شهید برونسی و نشان ملی فرهنگی هنری فردوسی در عرصه حماسه‌پژوهی به چهره ماندگار زبان و ادب فارسی دکتر محمدجعفر یاحقی تقدیم شد.

تجلیل از فرماندهان وعده صادق در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

به گزارش قدس خراسان، محمد مهدی اسماعیلی عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل آرامگاه این شاعر بزرگ که با حضور رئیس انجمن مفاخر ایرانی و سرکنسول‌های عراق ترکیه، پاکستان، عربستان و سایر مسئولان برگزار شد، ضمن قرائت پیام رئیس‌جمهور به مناسب این روز اظهار کرد: فردوسی کاخ بلندی به نام شهر فارسی با حکمت اسلامی و ایرانی بنا نهاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در دولت جمهوری اسلامی توجه به میراث گران‌بها را در دستور کار است و ابتکار در شهر مشهد و تبدیل روز فردوسی به یک دهه و پایان آن همزمان با روز سوم خرداد (سالروز فتح خرمشهر) یک اقدام قابل توجه است.

وی خاطر نشان کرد: به زودی در شهر عالم پرور مشهد، باغ مفاخر توس راه اندازی می‌شود و برای تجلیل از ستارگان درخشان در آسمان علم و دانش خراسان در توس تمامی اقدامات انجام خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: با معرفی دستاوردهای غرورآفرین، راه را برای آینده‌ای امیدبخش هموار خواهیم کرد.

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال در زمینه خدمت رسانی به منطقه تاریخی توس مشرف به آرامگاه فردوسی و بهسازی این منطقه هزینه شده است.

محمدرضا قلندر شریف ادامه داد: حکیم ابوالقاسم فردوسی با نگاشتن شاهنامه، هم خود را در تاریخ عالم ماندگار کرد و هم شاهنامه او به عنوان یک اثر ماندگار جهانی در حوزه حماسی ثبت شد، لذا به عنوان یک ایرانی به همسایگی این شاعر شهیر می‌بالیم.

وی تصریح کرد: صاحبان فکر و اندیشه در طول زمان فردوسی را حکیم نامیدند و شاهنامه برخوردار از معارف ناب دینی و با حکمت الهی و اسلامی است، در واقع فردوسی خدای سخن و پدر زبان پارسی است، مقام معظم رهبری نیز بر موافقت و ضرورت تجلیل از مقام فردوسی تاکید کردند.

شهردار مشهد گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی و ایران اسلامی رستم‌های واقعی و اسفندیارهای حقیقی بسیار فراوان هستند، در حال حاضر نیز سرداران گرانقدری هستند که در برابر دشمنان ایستادگی می‌کنند که باید حماسه آنان نگاشته شود.

قلندر شریف اظهار کرد: نقطه عطف مراسم امروز در تیرماه ۱۳۷۵ و سفر مقام معظم رهبری به آرامگاه و شهر تاریخی توس و تاکید ایشان بر حفظ این مجموعه است.

وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری پس از الحاق شهر تاریخی توس به منطقه شهری در مشهد نگاه ویژه‌تری به این منطقه شد و در این دوره ۲ برابر بیشتر از ۱۰ سال گذشته در منطقه تاریخی توس خدمت شده است.

وی با اشاره به اینکه در دوره ششم مدیریت شهری ۱۰ هزار میلیارد ریال برای منطقه تاریخی توس هزینه شده عنوان کرد: امسال پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای این محدوده در نظر گرفته شده است.

شهردار مشهد با اشاره به فلسفه وجودی شهر مشهد گفت: فلسفه وجودی مشهد با تمام شهرهای دنیا از روز تأسیس تفاوت دارد زیرا بر کرانه خورشید امامت و ولایت شکل گرفته است و در این شهر کلماتی مانند زایر و مجاور و خادم معنا دارد و خادمی زائران امام رضا علیه السلام افتخار مردمان مشهد است.

در پایان این مراسم نشان فردوسی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به «امیر علی حاجی زاده" به سبب دلاور مردی هایش در عملیات «وعده صادق» به عنوان حماسه ساز، دکتر «محمد جعفر یاحقی» استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه ادبیات به عنوان حماسه پژوه و سومین نشان به «مریم قربانزاده» در عرصه حماسه سرایی به خاطر نگارش چندین کتاب در عرصه حماسه و ادبیات حماسی بویژه «خاتون و قوماندان» اعطا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.