ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بنا به دعوت شی جین‌پینگ همتای چینی خود روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت از این‌کشور دیدن خواهد کرد.

مسکو و پکن منافع مناسباتشان را برجسته‌تر از رقابتشان در منطقه و جهان قرار داده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، براساس اعلام کرملین، رهبران دو کشور در این دیدار موضوعاتی مربوط به مشارکت همه‌جانبه و تعامل راهبردی را مورد بررسی قرار خواهند داد و مسائل اصلی برای توسعه هر چه بیشتر همکاری مسکو-پکن پاسیفیک را مشخص خواهند کرد.

به نظر می‌رسد در نتیجه این مذاکرات رؤسای دولت دو کشور بیانات مشترکی ایراد و اسناد دوجانبه مهمی را امضا کنند. بر اساس گزارش‌ها انتظار می‌رود رئیس دولت روسیه با نخست‌وزیر چین نیز درباره موضوعات همکاری دوجانبه در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و انسانی دیدار و مذاکره داشته باشد.

سفر دو روزه پوتین به چین در حالی رخ می‌دهد که پکن به‌طور همزمان با افزایش رقابت ژئوپلتیکی با ایالات متحده آمریکا و تنش در آسیا  پاسیفیک، از سیاست نزدیکی به روسیه پیروی می‌کند. کاخ کرملین در بیانیه‌ای که درباره اهداف سفر پوتین به چین منتشر کرده، گفته پوتین و شی جین پینگ، رهبران روسیه و چین به تفصیل درباره طیف وسیعی از موضوعات مشارکت دوجانبه و تعامل راهبردی و مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر خواهند کرد. در این بیانیه آمده است در مذاکرات دوجانبه، قرار است بیانیه مشترک سران دو کشور و تعدادی اسناد همکاری دوجانبه نیز امضا شود.

در همین زمینه، پوتین در آستانه سفر دو روزه خود به چین، در گفت‌وگویی با خبرگزاری شینهوا با بیان اینکه روابط روسیه و چین باوجود شرایط دشوار جهانی به بالاترین سطح خود رسیده و در حال قوی‌تر شدن است، توسعه چندجانبه روابط دو کشور را یک انتخاب راهبردی آگاهانه و مبتنی بر همگرایی منافع ملی اصلی، اعتماد متقابل عمیق، حمایت گسترده مردمی و دوستی صادقانه میان مردمان دو کشور دانست.

اقتصاد و امنیت، محورهای مهم سفر پوتین
غلامعلی چگنی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه سفر پوتین به چین نخستین سفر عالی‌ترین مقام این کشور پس از برگزاری تحلیف ریاست جمهوری است، اظهار کرد: سفر پوتین، رئیس‌جهور روسیه به چین محورهای مهمی دارد که ابعاد امنیتی، نظامی و اقتصادی مهم‌ترین آن‌ها هستند.

وی افزود: درواقع در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی بلندمدت اقتصادی میان مسکو و پکن طراحی شده که باوجود تمام فشارهای طرف غربی و آمریکایی، اخلالی در این برنامه‌ریزی رخ نداده است. حتی در چند روز گذشته شاهد فشارهای علنی‌تری از سوی اروپا و آمریکا برای مداخله در این حوزه از طریق اعمال محدودیت‌های بانکی و مالی بین چین و روسیه بودیم که پکن اعلام کرد اجازه مداخله دیگران را در این حوزه نخواهند داد. البته طرف چینی در ملاقات قبلی میان دو رئیس‌جمهور در مسکو تأکید کرده بود عوامل بیرونی موجب اخلال در روابط دو کشور نخواهد شد.

آغاز فصل جدیدی از روابط مسکو و پکن 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در بعد امنیتی نیز دو طرف در تفاهماتی ورای پیمان شانگهای در رابطه با امنیت بین‌الملل و مناسبات منطقه پاسیفیک همکاری خودشان را تقویت کرده‌اند. یکی از ابعاد مناسبات و تفاهمات امنیتی میان دو کشور بحث بحران اوکراین است که در این زمینه شاهد ارائه طرح صلحی از طرف پکن بودیم که در راستای دیپلماسی فعال تلاش می‌کرد اوکراین را مجاب کند خارج از سیاست و برنامه آمریکایی وارد طرح صلح شود. روسیه نیز از این طرح استقبال کرد، با این تفاوت که مسکو طرح پکن را تمام و کمال نپذیرفت و خواستار مورد توجه قرار گرفتن نکات مدنظر روسیه شد، اما از ابتکار عمل و دیپلماسی فعال پکن در راستای نزدیک کردن دو طرف به میز مذاکره استقبال کرد. درواقع می‌توان گفت در کنار سایر موضوعات، این دو مورد اولویت‌ها و مهم‌ترین سرفصل‌های مورد مذاکره میان دو طرف در این سفر خواهد بود؛ سفری که می‌توان از آن به عنوان فصل جدید از روابط دو کشور در حوزه همکاری‌ها در ابعاد مختلف به‌ویژه در بعد اقتصادی و امنیتی یاد کرد.

دلیل تحکیم روابط با وجود اختلافات
چگنی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه عاملی چین و روسیه را باوجودِ داشتن اختلافات ژئوپلتیک و مرزی تا این اندازه به هم نزدیک کرده، تصریح کرد: درواقع درک صحیح از شرایط کنونی جامعه جهانی و تغییر نخبگان، عامل اصلی در تغییر نگرش و نوع نگاه مقامات پکن و مسکو در روابط میان دو کشور است و این دو عامل، نقش مهمی در برجسته کردن نقاط قوت برای همکاری و کمرنگ دیدن نقاط اختلاف دو کشور و ایجاد تعادل در این زمینه دارد.

وی تأکید کرد: درواقع نگاه نخبگان در دو کشور و درک صحیح آن‌ها از وضعیت کنونی روابط بین‌الملل سبب شده باوجود اختلافات تاریخی مرزی و رقابت‌ها در حوزه‌های نفوذ و تقسیم منابع قدرت در منطقه و جهان، بتوانند این‌گونه در کنار یکدیگر قرار گیرند. در این زمینه نگاهی که پوتین در چند سال اخیر در همگرایی با چین بر مبنای تقسیم منافع داشته، مسیر را به سمتی برده که مسکو و پکن را به سمت یک ائتلاف راهبردی مشترک هدایت کرده به‌طوری‌که غرب و آمریکا در آن یک تهدید مشترک به حساب می‌آید. مواضع روسیه در قبال تایوان و مواضع چین در قبال اوکراین دو نمونه برجسته از فهم مشترک و تقسیم منافع دو کشور در روابط بین‌الملل است. باید گفت مسکو و پکن منافع مناسباتشان را برجسته‌تر از رقابتشان در منطقه و جهان قرار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.