شهید رئیسی عزیز در طول این دوره خدمتی، همواره بر ارادتش به محضر شاه خراسان افزود و خواست او، تدفین در کنار مرقد امام هشتم شیعیان(ع) بود. خواستی که در نهایت در ۶۴سالگی و به زیباترین شکل، ممکن شد.

قطعه‌ای از رواق دارالسلام در جوار بارگاه حضرت رضا(ع)، خانه ابدی شهید جمهور شد/ مزد خدمت و ارادت

از کیلومترها آن‌طرف‌تر بدرقه شد، چه باشکوه و کم‌نظیر... و آخر، شب‌جمعه‌ای در کنار امام محبوب خود آرام گرفت‌؛ آنجا که به عنوان خانه آخر خود می‌پسندید. رئیس‌جمهور شهید که رفتنش داغی سنگین بر دل جامعه بود، حالا وقت دارد تا پس از سال‌ها سخت‌کوشی و خدمت در سمت‌های مختلف، در جوار بارگاه منور رضوی، چشم ببندد و به استراحتی عمیق برود.

شهید سیدابراهیم رئیسی که دنیای خود را با خدمت به مردم میهن عزیز اسلامی آباد کرده بود، خانه آخرتش هم در بهشتی‌ترین نقطه ایران و در کنار مضجع نورانی حضرت شمس‌الشموس(ع) واقع شد تا در مکانی مقدس به خواب ابدی رود.

مزار شهید جمهور ایران اسلامی در رواق دارالسلام و پایین‌پای مرقد حضرت رضا(ع) قرار گرفته است. جایی که تا پیش از این، نام‌های بزرگی از تدفین‌شدگان دیگر را هم به خود دیده است.

خواب ابدی زیر سقف آینه‌کاری

مزار شهید محبوب مردم، زیر سقف آینه‌کاری دارالسلام واقع شده است. روایت‌های تاریخی، ساخت رواق دارالسلام را منسوب به گوهرشادخاتون در قرن نهم هجری کرده‌اند. رواقی که از کف با سنگ‌های مرمر ناب تا سقف با آینه‌کاری‌های ظریف و زیبا آراسته شده است.

رواق دارالسلام از سال ۱۳۳۸ شکل امروزی را به خود گرفته است. روایت است تا پیش از این تاریخ، بنایی دو طبقه بود که طبقه پایین آن انبار فرش و طبقه فوقانی آن آسایشگاه فراشان بوده است. از سال۱۳۳۸ در ظاهر و استحکامات داخلی این بنای قدیمی اصلاحات اساسی صورت گرفته و حال، شاهد یکی از زیباترین رواق‌ها در مجاورت مرقد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) هستیم.

اگر در ایام پیش‌رو به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شدید و قصد حضور بر مزار شهید جمهور محبوب را داشتید، می‌توانید از مسیرهای رواق‌ دارالسرور، گنبد حاتم‌خانی و رواق دارالحفاظ خود را به رواق دارالسلام برسانید و به قصد قدردانی از مجاهدت‌های شهید آیت‌الله رئیسی در راه ایران عزیز، فاتحه‌ای بر مزار ایشان قرائت کنید.

دفن در عبادتگاه همیشگی

شهید جمهور که این روزها از او به عنوان خادم‌الرضا یاد می‌شود، این افتخار را داشت که به مدت سه سال در اواسط دهه۹۰ خورشیدی، عنوان‌دار تولیت آستان قدس رضوی شود. دوره خدمتی که همراه با اقدامات ارزنده در این مجموعه بزرگ بود.

شهید رئیسی عزیز در طول این دوره خدمتی، همواره بر ارادتش به محضر شاه خراسان افزود و خواست او، تدفین در کنار مرقد امام هشتم شیعیان(ع) بود. خواستی که در نهایت در ۶۴سالگی و به زیباترین شکل، ممکن شد. او مزد خدمت به میهن را با شهادت و مزد ارادت به امام رضا(ع) را با تدفین در کنار آقای مهربانی‌ها کسب کرد.

بلافاصله پس از خبر شهادت حاج‌ابراهیم رئیسی و همراهانش مشخص شد محل دفن این شهید کجاست، چرا که مردِ خدمت در این سال‌ها این امر را پیگیری و بر آن اصرار کرده بود. او حتی در سال‌هایی که پاستورنشین شد، از علاقه به امام مهربانی‌ها غافل نشد و بر تدفین در حرم مطهر پافشاری داشت. همان نقطه‌ای که همیشه در آنجا به عبادت می‌نشست.

تصور شهادت ایشان‌ را نداشتم

حجت الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت معزز آستان قدس رضوی، به‌تازگی به بیان خاطره‌ای در این خصوص پرداخته است. او بیان می‌کند: چند سال پیش که برای نوکری امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی به مشهد مشرف شدم، شهید رئیسی به من گفتند من دوست دارم در فلان نقطه دفن شوم، شما به من کاغذی بدهید که تأیید این موضوع باشد.

پذیرفتن این موضوع برای حاج‌آقای مروی راحت نبوده است و بیان می‌کند: من پاسخ دادم حاج‌ آقای رئیسی من زودتر از شما فوت می‌کنم. آن نفر بعدی ان‌شاءالله قدرشناسی می‌کند و این‌کار را انجام می‌دهد. من نمی‌توانم چنین کاغذی بدهم و هیچ وقت تصورم نبود که شاهد فقدان این برادر عزیز و شهیدم باشم.

مدفن نامداران علم‌ و اندیشه

تدفین علاقه‌مندان و ارادتمندان به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در جوار این امام مهربان، از سالیان دور انجام می‌شده است و اکنون این امر در چندین نقطه این ارض قدسی ادامه می‌یابد.‌ از قدیم‌ و در زمان تولیت‌های مختلف این امر مرسوم بوده که مجاهدان فی‌سبیل‌الله و عالمان دینی در نقاط ویژه‌تری نزدیک به آرامگاه حضرت رضا(ع) دفن می‌شده‌اند.

رواق کهن و قدیمی دارالسلام هم از این امر مستثنا نبوده و خانه ابدی اندیشمندان و شهیدان اسلامی بوده است‌. شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد در گوشه‌ای از همین رواق آرمیده است. حضرات آیات شیخ حبیب‌الله گلپایگانی و شیخ غلامحسین تبریزی، سیدعلی موسوی و نیز حاج سیدهاشم نجف‌آبادی هم از جمله دیگر نام‌هایی هستند که بر سنگ‌های دیوارهای مرمری‌پوش رواق دارالسلام حک شده‌اند.

داستان دوره حیات شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هم مانند بسیاری از نامداران تاریخ این مُلک ماندگار شد و امام مهربانی‌ها او را در آغوش کشید تا تنها خواسته شخصی دوران حیات این شهید عزیز محقق شود.

حالا آرامگاه این مرد در جوار مرقد متبرک حضرت رضا(ع) هر لحظه در مسیر زائران و مجاوران حضرت است تا یادش برای همیشه گرامی داشته شود. اتفاق خجسته‌ای که پاداشی ارزشمند به سال‌های خدمت بی‌وقفه او است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.