۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
کد خبر: 989230

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت قبل از اینکه مسکو بتواند در مذاکرات معنادار و الزام‌آور قانونی برای پایان دادن به جنگ با اوکراین شرکت کند، باید کاملا مطمئن باشد که با مقامات قانونی اوکراین سر و کار دارد.

پوتین: زلنسکی دیگر مشروعیت ندارد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس‌جمهور روسیه این اظهارات را روز جمعه در مینسک در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروسی خود الکساندر لوکاشنکو بیان کرد. در این کنفرانس، از پوتین خواسته شد تا در مورد پایان دوره ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی در اوایل ماه جاری و تأثیر این تحول بر مذاکرات احتمالی اظهارنظر کند.

پوتین بار دیگر بر آمادگی روسیه برای شرکت در گفت‌وگو با اوکراین برای پایان دادن به خصومت ها تاکید کرد و اظهار داشت که مذاکرات باید بر اساس «عقل سلیم» و به رسمیت شناختن «واقعیت‌های موجود در میدان» باشد، در حالی که از توافق اولیه به دست آمده در روزهای اولیه درگیری به‌عنوان یک توافق پایه استفاده می‌کند.

رهبر روسیه در ادامه گفت: «اما با چه کسی مذاکره کنیم؟ این یک سوال عجیب است و من موافقم. ما متوجه هستیم که مشروعیت رئیس فعلی کشور اوکراین منقضی شده است.»

پوتین گفت «اجلاس صلح» آتی که قرار است ماه آینده در سوئیس برگزار شود و به طور فعال توسط کی‌یف تبلیغ می‌شود، از جمله برای حمایت از زلنسکی در نقش خودش طراحی شده است.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «فکر می‌کنم یکی از اهداف این کنفرانس برای جامعه غربی و حامیان رژیم امروز کی‌یف، تایید مشروعیت رئیس دولت فعلی باشد؛ البته که او دیگر معتبر نیست. این گونه اقدامات روابط عمومی در مورد مسائلی مثل اسناد قانونی بی‌معنی است.»

به گفته پوتین، تعیین اینکه آیا زلنسکی اکنون یک رهبر قانونی است یا خیر، به سیستم حقوقی اوکراین، «پارلمان، دادگاه قانون اساسی و برخی دیگر از نهادهای حاکم» بستگی دارد. رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد، در مورد روسیه، برای شرکت در هرگونه گفت‌وگوی معنادار با کی‌یف، باید کاملا مطمئن باشد که با مقامات قانونی این کشور سر و کار دارد.

دوره ریاست زلنسکی روز دوشنبه به پایان رسید، در حالی که هیچ انتخاباتی به بهانه حکومت نظامی که کی‌یف در اوایل درگیری با روسیه وضع کرده بود، برگزار نشد. قانون اساسی اوکراین صراحتا برگزاری انتخابات پارلمانی را در چنین شرایطی ممنوع کرده است، اما به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره‌ای نکرده است. با این حال، ضمن تعیین طول دوره ریاست جمهوری، همچنین مشخص می‌کند که در لحظه سوگند رئیس‌جمهور جدید، قدرت منتقل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.