۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 989324

علفزارها جزء مهمی از کشاورزی و اکوسیستم جهانی هستند.

پناهگاهی برای تنوع زیستی

به نقل از ارث، در حالی که جنگل‌ها به دلیل تولید الوار، تنظیم آب، تأثیر آب‌وهوا و ارزش تفریحی معروف هستند، علفزارها به ندرت در همین راستا ذکر می‌شوند. با این حال، این مناظر، نقش مهمی در تامین مواد غذایی ما ایفا می‌کنند و طیف وسیعی از مزایایی را ارائه می‌دهند که برای رفاه انسان ضروری است.

والنتین کلاوس، دانشمند ارشد مؤسسه علوم کشاورزی دانشگاه صنعتی زوریخ سوئیس  و همکارانش اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که خدمات متنوع اکوسیستم ارائه شده توسط مراتع را برجسته می‌کند.

محققان ۹۰ منطقه مرتع دائمی را در بیش از ۳۰ مزرعه در کانتون سولوتورن سوئیس بررسی کردند تا دریابند چگونه شیوه‌های مختلف کشاورزی بر این خدمات تأثیر می‌گذارد.

علفزارها فقط فضای سبز وسیعی نیستند. آنها به‌عنوان ذخایر مهم کربن عمل و به کاهش تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کنند. آنها همچنین پناهگاهی برای تنوع زیستی فراهم و از طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، علفزارها در برابر فرسایش خاک محافظت ایجاد می‌کنند و خدمات فرهنگی را ارائه می‌دهند، مانند منظره‌ای جذاب با حیوانات در حال چرا که کوهنوردان و گردشگران را به وجد می‌آورد.

نتایج این تحقیق نشان داد که شیوه‌های کشاورزی تأثیر قابل‌توجهی بر بسیاری از خدمات اکوسیستمی دارد. با این حال، هیچ رویکرد یکسانی وجود ندارد که همه خدمات اکوسیستم را به‌طور همزمان ارائه دهد.

با ترکیب شیوه‌های مختلف کشاورزی، مانند کوددهی، استفاده و سیستم‌های کشاورزی، می‌توانیم پتانسیل کامل مراتع را باز کنیم و از ارائه خدمات ضروری اکوسیستم اطمینان حاصل کنیم.

این تحقیق به‌عنوان ابزاری ارزشمند برای کشاورزان و تصمیم‌گیرندگان عمل می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند که ضمن ارتقای مدیریت پایدار مرتع، خواسته‌ها و منافع مختلف را متعادل کنند.

شناسایی قهرمانان گمنام مناظرمان که علفزارها هستند و تلاش در جهت حفظ و تقویت این اکوسیستم‌های ارزشمند به نفع انسان‌ها و محیط زیست، بسیار مهم است.

مقاله کامل این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.