علی تک روستا از ساخت مستندی درباره مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان‌شان خبر داد و مطرح کرد که این مستند روایتی از زبان مستندساز خواهد بود.

«روایت تشییع» درباره مراسم تشییع پیکر شهید جمهور فیلمبرداری شد/ اتمام کار تا چهلم شهیدان خدمت

علی تک روستا کارگردان سینمای مستند که در مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان‌شان حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا از ساخت مستندی در این باره خبر داد و گفت: اتفاقاتی که در روزهای گذشته تجربه کردیم، بسیار بزرگ بود و این لحظات در تاریخ ثبت می‌شدند. از زمانی که خبر حادثه بالگرد و پیش از پیدا شدن پیکرها را شنیدم، تصمیم داشتم که در صحنه حاضر باشم و بتوانم لحظات پر چالش اولیه را ثبت کنم تا ماندگار شوند اما متاسفانه به دلیل نبود اعتماد به مستندسازان این اتفاق رخ نداد. از ابتدا نامه‌نگاری‌های بسیاری با سازمان صداوسیما و سازمان‌های دولتی دیگر انجام گرفت و حتی پیشنهاد دادم که رم‌ها و دوربین فیلمبرداری را در اختیارشان قرار دهم تا ابتدا همه را مشاهده و سپس هر چیزی که فکر می‌کنند مناسب پخش نیست، بردارند تا اجازه دهند در بعضی از صحنه‌ها باشیم و این لحظات را ثبت کنیم اما متاسفانه این اتفاق، پس از پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های بسیار با سازمان صداوسیما، از بعد از مراسم تشییع شهدا در تبریز و زمان انتقال آن‌ها به فرودگاه مهرآباد رخ داد.

او ادامه داد: از آنجایی که در برخی صحنه‌ها حضور نداشتم و تشییع بسیار گسترده‌ای را شاهد بودیم، قطعا آرشیوهای دیگری وجود خواهد داشت تا بتوانم لحظاتی که نتوانستم به ثبت برسانم، در فیلم وجود داشته باشد اما من روایت خود را دارم و چیزی را که مشاهده کرده‌ام، به تصویر می‌کشم یعنی با نگاه خودم و با حالت جست‌وجوگرانه به سراغ این موضوع می‌روم و تنها به یک مراسم تشییع صرف بسنده نمی‌کنم. همچنین تصمیم گرفته‌ام درصورت توافق نام این مستند را «روایت تشییع» بگذارم.
تک روستا در پاسخ به این پرسش که ممکن است تصاویر دیگری، پس از مراسم تشییع فیلمبرداری شود و افرادی جلوی دوربین قرار گیرند، تاکید کرد: هنوز تصمیمات قطعی گرفته نشده است اما اگر بخواهم ضبطی انجام دهم، ترجیح می‌دهم تنها صدای آن مصاحبه باشد تا آن را روی تصاویر موجود قرار دهم مثلا محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از اندازه در این مراسم بی‌قراری می‌کرد، می‌توان با او مصاحبه‌ای انجام داد تا درباره چرایی این بی‌قراری، در لحظاتی خاص توضیح دهد. به طور کلی این مستند به روایت کارگردان انجام می‌شود و اگر پژوهشی انجام شود، در همین راستاست.

«روایت تشییع» درباره مراسم تشییع پیکر شهید جمهور فیلمبرداری شد/ اتمام کار تا مراسم چهلم شهیدان خدمت

کارگردان «آقا نعمت» درباره لازمه ساخت مستند درباره آیت‌الله رئیسی بیان کرد: من از نزدیک شاهد لحظات پایانی وداع با رئیس‌جمهور در هواپیمای حامل پیکر او از تهران به قم، از آنجا به مصلای تهران، سپس بیرجند و مشهد بودم و متوجه شدم چیزی که این روزها بسیار به آن احتیاج داریم در ایشان وجود داشته و آن‌ هم تواضع است؛ تواضع باعث همدلی میان مسئولان و باعث می‌شود که این همدلی در مردم هم اتفاق می‌افتد و جامعه از فضای دوقطبی خارج می‌شود. باتوجه به چیزی که از مسئولان در این مراسم تشییع دیدم، متوجه شدم که آقای رئیسی خیلی وقت‌ها با وزرای سابق مثل ظریف یا جهانگیری تماس می‌گرفتند و جویای حال‌شان می‌شده است که این کار تواضع او را نشان می‌دهد و این مساله را بازگو می‌کند که تنها هدفی که در پیش گرفته، رضای خدا و مردم بوده است. اگر مسئولان این تواضع را از آقای رئیسی یاد بگیرند، خیلی از مشکلات جامعه ما که به دلیل فاصله گرفتن مسئولان از یکدیگر رخ داده است، کم می‌شود.

او درباره علت همکاری نکردن سازمان‌های دولتی با مستندسازان در ثبت وقایع تاریخی سیاسی تاکید کرد: یکی از علت‌های این مساله نبود اعتماد به مستندسازان در ثبت وقایع مهم و شرایط سختی که برای آن‌ها درنظر می‌گیرند، است درصورتی که کشور مستندسازانی دارد که قابل اعتماد سازمان‌های امنیتی هستند. همچنین متاسفانه فکر می‌کنند به تصویر کشیدن اشک ریختن شخصی در این مراسم کافی‌ست درصورتی که باید به مستندسازان حرفه‌ای ما مجوز داده شود که با یک نگاه هنرمندانه این وقایع را به تصویر بکشند. خیلی وقت‌ها هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌شود که یک سری کارهای فرهنگی‌ انجام شود درصورتی که خیلی وقت‌ها با قرار گرفتن در برخی موقعیت‌ها و ثبت لحظات آن مثل صحبت کردن وزرا درباره تواضع آقای رئیسی، با هزینه‌های خیلی کم روبه‌رو خواهد بود به شرط اینکه اجازه حضور مستندسازها در آن موقعیت‌ها داده شود تا بتوان کارهای فرهنگی و هنری انجام داد.

«روایت تشییع» درباره مراسم تشییع پیکر شهید جمهور فیلمبرداری شد/ اتمام کار تا مراسم چهلم شهیدان خدمت

این مستندساز با اشاره به اینکه به صورت تک نفره این مستند را به تولید رسانده است، درباره سختی‌های کار توضیح داد: یکی از علت‌هایی که من هم برای ضبط این مراسم تشییع انتخاب شدم، این بود که مستندساز تک نفره هستم و در شرایط سخت بسیاری حضور داشته‌ام اما این مراسم تشییع بسیار گسترده بود و پیکر بلافاصله از جایی به جای دیگر در حال جابه‌جایی بود و باید خودم را به آن می‌رساندم. من سعی می‌کردم آن چیزهایی که در رسانه دیده نمی‌شود و مخاطب نمی‌بیند، شکار کنم و چیزهایی را که در رسانه ملی ثبت می‌شود، به آن اضافه کنم. ساخت این مستند با سختی‌های بسیاری همراه بود، شاید در طول این چند روز، تنها چند ساعت استراحت کرده باشم.

کارگردان «برادرم نادعلی» در پایان درباره زمان پایان کار مطرح کرد: تلاش‌مان این است که تا چهلم این شهیدان، خروجی انجام شده و برای پخش آماده باشد. این کار از تولیدات جوان مرکز سیمرغ معاونت سیماست، همچنین از روابط‌عمومی نهاد ریاست جمهوری به دلیل همکاری‌هایی که با من داشتند، تشکر می‌کنم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.