رئیس جمهور شهید ساخت مسکن را جزو شعارهای انتخاباتی اش قرار داده بود. به گفته مهرداد بذرپاش وزیر مسکن و شهرسازی این که طی دو سال و نیم هفده جلسه توسط شورای عالی مسکن برگزار شده است، نشان دهنده اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید و دولت تحت ریاستش به موضوع مسکن است. 

دغدغه خانه دار شدن مردم اولویت رئیس جمهور شهید/پایبندی دولت به تعهد ساخت 4 میلیون مسکن

به گزارش خبرنگار قدس ، صبح امروز در جلسه شورای‌عالی مسکن که به‌ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری برگزار شد، گزارشی از عملکرد و پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، نحوه پیگیری اجرای پرداخت تسهیلات مسکن توسط شبکه بانکی و همچنین اقدامات انجام‌شده در راستای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها ارائه شد و همچنین مصوباتی جهت تسریع فرآیند پیشرفت نهضت ملی مسکن مصوب شد.

مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به تمامی تعهدات و پیمان‌های رئیس‌جمهور فقید با مردم متعهد است، گفت: ساخت مسکن یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهوری بر مبنای قانون جهش تولید مسکن مجلس بود که دولت با پیگیری‌های مکرر ایشان در طول سه سال گذشته توانست موضوع مسکن را به نقطه‌ای برساند که الآن در کشور موضوع برنامه‌ریزی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با جدیت درحال انجام است.

مسکن جزو اولیه ترین نیازهای هر جامعه بشری محسوب می شود. مردم در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به ویژه با توجه به این موضوع که برخی از سودجویان به انجام کارهای واسطه گری و مخرب در بازار مسکن می پردازند و قیمت مسکن و اجاره بها به شدت افزایش یافته است، رسیدگی به این موضوع اهمیت بالایی دارد.به زعم کارشناسان، تنها راه به تعادل رساندن بازار مسکن در کشور و کاهش قیمت ها، عرضه انبوه مسکن است. در همین راستا، مسکن جزو اولویت های دولت سیزدهم محسوب می شد و شهید رئیسی در این زمینه حساسیت خاصی داشت.

رئیس جمهور شهید ساخت مسکن را جزو شعارهای انتخاباتی اش قرار داده بود و اقدامات جدی ای در راستای عملیاتی کردن این شعار انجام داد. طی سال گذشته اقدامات مربوط به ساخت مسکن ملی سرعت گرفت.به گفته مهرداد بذرپاش  این که طی دو سال و نیم هفده جلسه توسط شورای عالی مسکن برگزار شده است، نشان دهنده اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید و دولت تحت ریاستش به موضوع مسکن است. 

دغدغه های رئیس جمهور شهید در زمینه مسکن و لزوم ادامه راه ایشان

در همین رابطه سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص دغدغه های رئیس جمهور شهید در زمینه مسکن و لزوم ادامه راه ایشان در دولت های بعدی و توجه به خواسته های مردم در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: هر آنچه دغدغه مردم بود، دغدغه رئیس جمهور شهید هم بود. موضوع مسکن برای ایشان یکی از اولویت های مهم بود و تلاش های بسیاری در این زمینه انجام داد. تا جائیکه مجلس را با خودش همراه کرد و مصوبات خوبی در زمینه جهش تولید مسکن در کشور داشتیم.

وی ادامه داد: به طور کلی، آیت الله رئیسی در زمینه تأمین نیازهای اساسی مردم اهتمام جدی داشت. در همین راستا، ارائه یازده قلم کالای اساسی با قیمت یارانه ای به اقشار ضعیف و متوسط جامعه در دستور کار قرار گرفت. متناسب سازی مبلغ یارانه ها با تورم نیز از دیگر اقدامات رئیس جمهور شهید بود که در راستای عدالت اجتماعی صورت گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای رئیسی با همکاری و تعاملی که با مجلس داشت، حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را به شدت کاهش داد. این طور اقدامات در راستای کمک به اقشار کم درآمد جامعه است که جزو اولویت های رئیسی بود.

ساخت مسکن برای مردم دارای پایه و مبنا در قانون اساسی کشور است

ذاکر گفت: توجه به موضوع ساخت مسکن برای مردم دارای پایه و مبنا در قانون اساسی کشور است. بنابراین، همان طور که آقای رئیسی این مسئله را جزو اولویت هایشان قرار داده بودند، هر کسی که بعد از ایشان روی کار می آید، باید ساخت مسکن را در دستور کار خودش داشته باشد.

وی ادامه داد: مسکن از اهمیت راهبردی برای کشور برخوردار است. این امر زمینه را برای ازدواج جوانان، افزایش جمعیت و فرزندآوری و حل مشکلات مردم فراهم می کند. از سوی دیگر، برخورداری از یک مسکن مناسب حق مردم است و به لحاظ حیثیتی نیز برای مردم اهمیت دارد. با توجه به تمامی این واقعیات، در دولت بعدی نیز باید موضوع مسکن جزو اولویت ها باشد و از جمله اصلی ترین خواسته های آقای رئیسی نیز این موضوع بوده است. خواسته رئیسی جدا از خواسته های مردم نبود. هر چیزی که برای مردم اولویت بود، برای آقای رئیسی اهمیت داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر دولتی که روی کار می آید باید مسیری را طی کند که مردم مشخص می کنند. این مسیر به جز آن چیزی نیست که رئیسی در حال طی کردن بود. دولت بعدی باید راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد تا بتواند خواسته های مردم را برآورده کند.

تداوم پیشرفت نهضت ملی  و رفع نیازهای مسکن مردم ضروری است

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی نیز در رابطه با موضوع و دغدغه اصلی رئیس جمهور شهید در خانه دار کردن مردم به خبرنگار قدس گفت: موضوع مسکن سال هاست که دغدغه جدی شهید آیت الله رئیسی بوده است. تامین مسکن مناسب برای مردم ، به ویژه با توجه به رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا برای مسکن ارزان قیمت، یک چالش بزرگ بوده است. دولت سیزدهم ایران به رهبری رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، مسکن را با هدف ساخت یک میلیون خانه در سال یکی از اولویت های اصلی خود قرار داده است. این طرح بلندپروازانه دولت نشانی از تعهد رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم برای رسیدگی به نیازهای مسکن مردم بوده است

این کارشناس مسکن ادامه داد: رئیس‌جمهور دولت سیزدهم که خود از قشر محرومان بوده است، تعهد شخصی خود را به موضوع مسکن با تمرکز و توجه ویژه به این موضوع نشان داده است. تشکیل مداوم و پیگیری مصرانه موضوع مسکن در شورای عالی مسکن نیز نشانی دیگر از عزم شهید جمهور رئیسی برای مقابله با بحران مسکن از طریق ساخت مسکن بوده است و در این مسیر نیز بیش از 2.5 میلیون قطعه زمین به مردم عرضه شده است. از همین رو نیز پیگیری شبانه روز حل مشکلات پیش روی ساخت مسکن مردم نشان از توجه به وعده و دغدغه ویژه رئیس جمهور برای خانه دار کردن مردم صادق بود و هیچگاه از وعده خود عقب نشینی نکرد.

ساخت مسکن توسط خود مردم با عرضه زمین و توسعه افقی شهرها

این کارشناس اقتصادی در مورد اهمیت ساخت مسکن توسط خود مردم با عرضه زمین و توسعه افقی شهرها گفت: برای تداوم پیشرفت نهضت ملی مسکن و رفع نیازهای مسکن مردم، ضروری است دولت آینده نیز ساخت مسکن را به عنوان یک موضوع کلیدی در اولویت قرار دهد.

وی افزود: یکی از اقدامات کلیدی که دولت آینده می تواند برای حل بحران مسکن انجام دهد، عرضه زمین برای پروژه های مسکن تک طبقه و توسعه افقی شهرها است. با تخصیص زمین به مردم، دولت می تواند خود را توانمند سازند تا نیازهای مسکن خود را به عهده بگیرند و خانه های خود را با هزینه کمتر و با سرعت بیشتری بسازند. این رویکرد نه تنها به مردم اجازه می دهد تا نقش فعال تری در ساخت مسکن ایفا کنند، بلکه به تحریک رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در بخش ساخت و ساز کمک می کند.

رفع موانع مالی و تسریع در ساخت با حمایت مالی از افراد و سازندگان

محمدی در مورد اهمیت حل موانع مهم پیش روی تحقق ساخت مسکن برای مردم از جمله تسهیلات ساخت مسکن گفت: همچنین دولت آینده باید پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را برای تسهیل در ساخت خانه های جدید در اولویت قرار دهد. دولت با حمایت مالی از افراد و سازندگان می تواند به رفع موانع مالی و تسریع در ساخت واحدهای مسکونی کمک کند. این امر نه تنها باعث افزایش عرضه مسکن در کشور می شود، بلکه فرصت های جدیدی برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: تأمین و ساخت مسکن برای مردم، موضوعی حیاتی است که دغدغه اصلی رئیس جمهور شهید بوده است. خانه دار کردن مردم دغدغه دیرینه  دولت سیزدهم بوده است؛ طرح ساخت سالیانه یک میلیون خانه از جمله شعارهای اصلی رئیس جمهور شهید بود. او که خود برخاسته از قشر مستضعف جامعه بوده است؛ دغدغه ویژه‌ای برای تحقق این برنامه و خانه دار کردن مردم داشت و با تشکیل مداوم شورای عالی مسکن حتی در روزهای آخر قبل از شهید شدن از نزدیک در جریان آخرین امور و رفع مشکلات این برنامه قرار می‌گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.