نماینده سابق ایران در اوپک گفت: متاسفانه متهم ردیف اول ناترازی بنزین در کشور خودروهای پرمصرف هستند. اگر مصرف بهینه ای داشته باشیم، با چنین وضعیتی روبرو نمی شویم که مجبور باشیم مبالغ زیادی را برای واردات بنزین هزینه کنیم.

ناترازی بنزین مشکلات جدی برای اداره کشور به وجود آورده است / «صنعت خودرو» عامل اصلی واردات بنزین

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این موضوع که ناترازی بنزین مسئله جدیدی نیست و طی سال های گذشته با آن روبرو بوده ایم، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دلیل بروز این مشکل این است که عرضه ثابت مانده و تقاضا در حال افزایش است. تقاضا برای بنزین به عرضه رسیده و حتی از آن عبور کرده است. این شرایط به معنی بروز ناترازی است که مشکلات جدی به لحاظ وابستگی ما به واردات برایمان به وجود آورده است.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: زمانی ما صادرکننده بنزین بودیم اما حالا مجبوریم برای تأمین نیاز داخلی کشور به واردات بپردازیم و ارز زیادی را در این زمینه هزینه کنیم.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: اغلب خودروهای فعال در کشور، بالای ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش مصرف دارند و گاهاً مصرف آن ها به ۱۴ لیتر می رسد. این میزان مصرف بنزین در خودروها بسیار بالاست و به ناترازی بنزین دامن می زند و عدم النفع اقتصادی بالایی نیز برای کشور ایجاد کرده است. متاسفانه متهم ردیف اول ناترازی بنزین در کشور خودروهای پرمصرف هستند. اگر مصرف بهینه ای داشته باشیم، با چنین وضعیتی روبرو نمی شویم که مجبور باشیم مبالغ زیادی را برای واردات بنزین هزینه کنیم.

وی ادامه داد: واردات خودروهای خارجی به نحوی که رقابت به وجود بیاورد می تواند به بهبود وضعیت کمک کند. باید دقت داشته باشیم که خودروهای وارداتی از نوع کم مصرف باشند، در غیر این صورت نفعی برایمان نخواهند داشت.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برخی خودروها به کشور وارد می شوند که میزان مصرف بالایی دارند و توجهی به این موضوع نمی شود. باید واردات خودروهای کم مصرف و با کیفیت در دستور کار باشد.

خطیبی گفت: در شرایط فعلی که خودروهای داخلی مصرف بالایی دارند، واردات خودروهای کم مصرف خارجی به نحوی که نوعی رقابت را در صنعت خودروسازی کشور به وجود بیاورند، قابل قبول است.

وی در پایان در خصوص عدم اهتمام دولت قبلی به توسعه زیرساخت های سی ان جی در کشور و تأثیر این امر بر تشدید ناترازی بنزین تأکید کرد: عدم توجه به توسعه زیرساخت ها بر وخامت ناترازی بنزین دامن می زند. به ویژه لازم بود نسبت به توسعه پالایشگاه ها توجه جدی می داشتیم تا مشکلات فعلی برایمان پیش نیاید.

گفتنی است، درحالی پیش بینی می شود طی سال جاری به هزینه ۴ میلیارد دلاری برای واردات بنزین نیازمندیم که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم.

ناترازی بنزین مشکلات جدی برای اداره کشور به وجود آورده است. زیرا بر کسری بودجه دامن می زند و دولت را برای تأمین هزینه مورد نیاز برای واردات به زحمت می اندازد.

بسیاری بر این عقیده اند که مصرف بالای خودروها عامل اصلی بروز این وضعیت است. به زعم آنان، باید با فوریت سیاست هایی را در راستای اصلاح موتور خودروها و کاهش مصرف آن ها در دستور کار قرار دهیم.

عده ای از کارشناسان، واردات خودروهای کم مصرف را چاره کار می دانند. برخی دیگر بر ضرورت توسعه ظرفیت سی ان جی کشور و دوگانه سوز کردن خودروها تأکید می کنند.

از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز پیشنهاد دیگری است که به منظور کاهش مصرف بنزین در کشور مطرح می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.