بین برج‌های سر به آسمان گذاشته در کوه‌های نماز اما روستاییانی مظلوم می‌گویند به همه مسئولان اطلاع داده‌اند که سیل خانه‌خرابشان کرده؛ اما کسی به دادشان نرسیده است.

بی‌خبری مسئولان از خانه‌خرابی مردم

به گزارش قدس خراسان، هشت روز پس از واقعه سیل دوم؛ اینجا نماز  ۲۵، روستای تلخ علی‌النقی یا همان کلاته سرهنگ است.

۲۹ اردیبهشت بود که مردم مشهد و مسئولان، نگران سیل دوباره در شهر و خسارت مالی و جانی به هموطنان بودند؛ اما باران آمد و رفت و به جز سیلاب در بولوار شهید ناصری، بزرگراه شهید سلیمانی در محدوده پل انقلاب، میدان فلسطین و احمدآباد خبری از خسارت جدی منتشر نشد و همه شکرگزار این بودند که کسی آسیب ندیده است.

خانه خرابی پس از سیل

بین برج‌های سر به آسمان گذاشته در کوه‌های نماز اما روستاییانی مظلوم می‌گویند به همه مسئولان اطلاع داده‌اند که سیل خانه‌خرابشان کرده؛ اما کسی به دادشان نرسیده است.

قصه روستای کلاته‌ سرهنگ داستان قدیمی کوه‌خواری در مشهد است که به مردم یک روستا با قدمتی طولانی هیچ خدماتی داده نمی‌شود و بلندمرتبه‌نشینانی که دیرتر از آن‌ها به این منطقه آمده‌اند، از خدمات رفاهی برخوردارند.

مجال پرداختن به درد اصلی مردم کلاته سرهنگ که در این چند دهه دارند با آن می‌سازند و زورشان به مسئولان نرسیده، در این گزارش نیست؛ البته پیش از این هم در همین روزنامه به آن دردها پرداخته شده؛ اما امروز رسیدگی به وضعیت این مردم سیل‌زده ضرورتی جدی است.

«در سیل روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) که نخستین سیل بود، ما وسط سیل گیر کرده بودیم. حداقل ۶ متر آب روی هم بود. به همه مسئولان شهری و استانی زنگ زدیم. گفتند شما را توی نوبت می‌گذاریم؛ اما تا این ساعت (ظهر جمعه ۴ خرداد) هیچ خبری از مسئولان اصلی نشده است». این روایت کریم تنها شمس‌آبادی است که از قدیمی‌ترین ساکنان این منطقه محسوب می‌شود. با برادرانش در اینجا سکونت دارد و خانه‌های آن‌ها بیش از دیگران خسارت دیده است.

او درباره سیل اول یادآور می‌شود: در نخستین سیل، بسیج و سپاه به کمک ما آمدند. البته مصیبت ما در سیل دوم بود که تخریب خانه‌ها اتفاق افتاد؛ آن مصیبتی که خودروها در بولوار شهید ناصری گرفتارش شدند، همه نخاله‌های بالادست این منطقه بود که در سیل اول به اینجا آمد و با وجود پیگیری‌های ما کسی بین دو سیل برای تخلیه آن‌ها نیامد.

این ساکن روستای کلاته سرهنگ به درخواست‌های مردم برای فرستادن لودر اشاره می‌کند و با حسرت می‌گوید: اگر یک لودر می‌آمد و خاک و سنگ‌هایی را که پس از سیل اول چند متر روی هم جمع شده بود، برمی‌داشت، مصیبت بولوار شهید ناصری هم پیش نمی‌آمد.

آسیب سیل به قنات روستا

استخر آب این روستا که محل دپو آب برای استفاده ساکنان در زمین‌های کشاورزی بوده، اکنون پر از گل و لای برجا مانده از سیل است. آن‌ها از شکسته شدن لوله انتقال آب قنات در سیل اخیر می‌گویند که اکنون نیاز ضروری برای جلوگیری از هدررفت آب، لایروبی قنات است.

طبق گفته یونس، پسر خانواده تنها شمس‌آبادی، هلال‌احمر در سیل دوم به مردم سر زده و برخی وسایل ضروری و نیازهای اولیه زندگی مثل ظرف و پتو را در اختیارشان گذاشته؛ اما نشست کردن خانه‌ها در این دو سیل سبب شده امنیتی برای استفاده از آن‌ها نباشد و چند خانوار بی‌سرپناه شده‌اند.

پدر یونس که از بی‌توجهی مسئولان به شدت گلایه دارد، روایت‌های تلخی از برخورد برخی نیروهای خدماتی و نظارتی در مدیریت شهری بیان می‌کند. او درباره کپسول‌های گاز و لوازمی که از منازلشان با سیل به ابتدای بولوار شهید ناصری منتقل شده و نتوانستند آن‌ها را پس بگیرند نیز درددل می‌کند.

مردم این روستا معتقدند مسئولان گل و لای را ریشه‌ای برطرف نکرده و فقط پایین‌دست را پاکسازی کرده‌اند. آن‌ها در این خصوص به صورت جدی هشدار می‌دهند که اگر دوباره باران سیل‌آسا بیاید، باز هم نخاله‌های به جا مانده از سیل قبلی، دامن مردم در بولوار شهید ناصری را خواهد گرفت و مسئولان از پاکسازی این روستا و بالادست غافل هستند.

گل‌ولای بلوار شهید ناصری نخاله‌های برج‌سازی‌ها بود

محمدرضا شافعی یکی دیگر از ساکنان این روستاست که به ساخت و ساز برج‌ها در اطراف این منطقه اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: سال‌ها پیش نخاله‌ها، خاک و سنگی را که برای ساختن پروژه‌های بلندمرتبه بود، بردند و در معادن بالادست تخلیه کردند. پس از این تگرگ اخیر، از همین‌جا هم شیار کوه‌ها مشخص است که خاک‌های ریخته شده دست‌ریز شسته و به پایین انتقال داده شدند و اگر کل این مسیر را به سمت بالادست بروید، سنگ‌ها، خاک‌ها و نخاله‌ها را مشاهده می‌کنید.

او می‌گوید: در پایین‌دست باغ‌های روستای کلاته سرهنگ سه دهنه پل داریم و پس از آن کانال خروجی آب دو متری می‌شود. حجم آب خیلی زیاد است و نمی‌تواند از کانال رد شود و گل و لای هم مسیر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و سیلابی که راه خروج ندارد، وارد خیابان می‌شود.

شافعی درباره بقیه کال‌های منطقه نیز متذکر می‌شود: اگر این رگبار یا به قول ما روستایی‌ها پایه‌ای که آمد، جهتش از سمت دیگر کوه بود، بقیه کال‌ها مثل پاچنار را هم تحت تأثیر قرار می‌داد و در آن منطقه هم نخاله‌های ساختمانی قابل توجهی تخلیه شده که می‌توانید از نزدیک گزارش تهیه کنید. اگر آنجا هم باران سیل‌آسا بیاید، دوباره همین اتفاق این منطقه، آنجا هم تکرار می‌شود؛ اما مسئولان هیچ توجهی نمی‌کنند.

این ساکن کلاته سرهنگ ضمن اینکه از بی‌توجهی مسئولان به تجربه زیست مردم این منطقه گلایه دارد و معتقد است اگر با مردم محلی مشورت کنند، بحران مدیریت می‌شود، می‌گوید: ما سیل‌های دهه ۷۰ را دیده‌ایم و می‌توانیم بر اساس تجربه خود به مسئولان بگوییم چه کار کنند. البته تخلیه این سنگ‌ها و نخاله‌ها از داخل رودخانه یکی از اساسی‌ترین اقدام‌هاست.

بازدید میدانی از بالادست نشان می‌دهد این منطقه حتی از ظلم پیمانکاران شهرداری هم در امان نمانده و گلدان‌های سفالی و پلاستیکی به همراه بلوکه و دیگر نخاله‌ها در این منطقه رها شده‌اند و متأسفانه سنگ‌های بزرگی که به گفته اهالی مربوط به پروژه‌های ساخت و ساز در پایین‌دست بوده و با پیکور کنده شده‌اند، امروز از ارتفاعات بالادست با سیلاب اخیر به دل رودخانه منتقل شده است.

شافعی از مسئولان تقاضا می‌کند با ساخت یک بند در بالادست، از هدررفت آب جلوگیری کرده و به قنات این روستا که در خشکسالی سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود، توجه کنند.

فرماندار مشهد: پس از بازدید میدانی پاسخ می‌دهم

پس از شنیدن درددل‌های مردم به سراغ مسئولان رفتیم تا گلایه‌های آن‌ها از بی‌توجهی به این منطقه را به گوششان برسانیم و مطالباتشان را مطرح کنیم. محسن داوری فرماندار مشهد وعده سر زدن به مردم منطقه را می‌دهد و روابط عمومی فرمانداری مشهد اعلام می‌کند: 

پس از بازدید میدانی از محل که امروز(شنبه ۵ خرداد) انجام می‌شود، به پرسش‌های شما پاسخ خواهیم داد.

به سراغ مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی می‌رویم که آخرین اظهارنظرها درباره امدادرسانی به خسارت‌دیدگان سیل توسط کمیته امداد چند روز پیش از زبان او رسانه‌ای شده بود.

رضا سلم‌آبادی می‌گوید: ما بر اساس فهرستی که فرمانداری در اختیارمان قرار می‌دهد، امدادرسانی می‌کنیم و باید مورد تأیید باشند. در فهرست اول این منطقه هنوز به ما اعلام نشده؛ اما در فهرست دوم ممکن است معرفی شوند که ما هم پیگیری و اقدام خواهیم کرد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی:در جلسه با استاندار پیگیری می‌کنم

او با اشاره به اینکه خرابی منازل به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مربوط می‌شود، بیان می‌کند: درباره وسایل آسیب‌دیده مردم اگر لیست به دست ما برسد، پیگیری خواهیم کرد.

مسئول بعدی که سراغ مردم ساکن در نماز ۲۵ را از او می‌گیریم، سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی است. سیدرضا عباسی نیشابوری می‌گوید: خسارت‌ها توسط بنیاد مسکن جمع‌بندی شده است. اتفاقاً تا روز پنجشنبه خسارت‌های بخش مسکن یک‌هزار و ۶۱۷ واحد بود که تعمیری و ساختنی در کنار یکدیگر در این آمار دیده شده‌اند؛ اما آمار جدید واحدهای خسارت‌دیده که تازه به دست من رسیده، بیش از ۲هزار واحد است.

او با تأکید بر اینکه اگر مسئولان این حوزه به این منطقه سر نزده باشند، حتماً بازدید میدانی انجام خواهد داد، وعده می‌دهد که در جلسه عصر شنبه ۵ خرداد در دفتر استاندار خراسان رضوی این موضوع را مطرح کرده و پیگیر رسیدگی مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مردم این منطقه باشد.  

این بار سیل آمد و رفت؛ اما مسئولان با توجه قابل قدردانی خودشان به یک منطقه در مشهد، انگار از مناطقی که در لنز رسانه‌ها تصاویرشان نچرخیده، غفلت کرده‌اند. آن‌قدر این غفلت بزرگ بوده که رسانه‌ها باید آمار خانه‌خرابی مردم را به مسئولان بدهند!

امیدواریم با رسیدگی فوری و تخلیه مسیر رودخانه و مسیل در روستای کلاته سرهنگ، مسئولان از اتفاق‌های تلخی که شاید سال‌های دور رخ دهد؛ اما ناشی از بی‌توجهی امروز مدیران است، جلوگیری کنند.

خبرنگار: فاطمه سهامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.