۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 989653

در حال حاضر، افزایش دی‌اکسیدکربن ۱۰ برابر سریعتر از ۵۰ هزار سال گذشته شده است.

افزایش ۱۰ برابری دی اکسید کربن

 به گزارش قدس آنلاین، به نقل از ارث، سرعت کنونی افزایش دی‌اکسیدکربن جو (CO۲) در حال حاضر ۱۰ برابر سریعتر از هر زمان دیگری در ۵۰ هزار سال گذشته است.

 این یافته، بر اساس تجزیه‌وتحلیل شیمیایی دقیق یخ‌های قطب جنوب باستان، بینش‌های مهمی را در مورد دوره‌های تغییر آب‌وهوای ناگهانی در تاریخ زمین ارائه می‌دهد و تأثیرات بالقوه تغییرات آب‌وهوایی امروز را روشن می‌کند.

این تحقیق که توسط کاتلین وندت، استادیار دانشکده علوم زمین، اقیانوس و جو (CEOAS) دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا انجام و نتایج آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، بر ماهیت بی‌سابقه افزایش کنونی دی‌اکسیدکربن تاکید دارد.

نتایج تحقیقات گذشته به ما می‌آموزد که امروز چگونه دنیا متفاوت شده است. سرعت تغییر دی‌اکسیدکربن امروز واقعا بی‌سابقه است. تحقیق ما سریع‌ترین نرخ افزایش دی‌اکسیدکربن طبیعی در گذشته را شناسایی کرد که تاکنون مشاهده شده است و نرخی که امروزه اتفاق می‌افتد، عمدتاً ناشی از انتشارات انسانی و ۱۰ برابر بیشتر است.

دی‌اکسیدکربن، گاز گلخانه‌ای طبیعی، نقش مهمی در آب‌وهوای زمین بازی می‌کند. هنگامی که دی‌اکسیدکربن وارد جو می‌شود، از طریق اثر گلخانه‌ای به گرم‌ شدن آب‌وهوا کمک می‌کند.

در حالی که سطوح دی‌اکسیدکربن در گذشته به دلیل چرخه‌های عصر یخبندان و سایر دلایل طبیعی در نوسان بوده است، افزایش سطوح امروزی عمدتاً به انتشار انسان نسبت داده می‌شود.

نتایج کامل این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.