شاید از همان هنگام که منابع فلسطینی، سخنرانی شبانه «ابوعبیده» را وعده دادند، مشخص بود اتفاقی بزرگ در راه است. این برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در غزه بود که سخنگوی گردان‌های قسام که کمتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شود، در نیمه شب قرار سخنرانی می‌گذاشت.

نقطه عطف جدید در مقاومت فلسطین

به گزارش قدس آنلاین، او سرانجام رأس ساعت ۰۰:۳۰ به وقت غزه در رسانه‌ها ظاهر شد، با تحفه‌ای مهم در آستین. ابوعبیده در کلیپ صوتی کوتاه پنج دقیقه‌ای که الجزیره منتشر کرد از اقدام خیره‌کننده مقاومت پرده برداشت و در تشریح ماجرا اعلام کرد رزمندگان حماس در یک عملیات کمین پیچیده توانسته‌اند چندین نظامی اسرائیلی را کشته، زخمی و یا اسیر کنند. 

انکار صهیونیست‌ها، جشن و شادی در غزه
سخنگوی گردان‌های قسام در تشریح ماجرا اعلام کرد: مجاهدان ما، عصر شنبه در عملیاتی پیچیده،‌ نیروهای صهیونیستی را به سمت تله‌ای در یک تونل در اردوگاه جبالیا کشانده و ضمن درگیر شدن با آن‌ها از نقطه صفر، همه آن‌ها را به هلاکت رسانده یا زخمی کرده و آن‌ها را به اسارت گرفته‌اند.

در پی اعلام خبر اسارت چند نظامی رژیم اشغالگر در شمال غزه، همان‌گونه که قابل انتظار بود، موجی از شادی فضای افکار عمومی منطقه و رسانه‌ها را دربرگرفت. شهرهای «دورا» و «صور» و اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» و «نهر البارد» در لبنان و چند اردوگاه دیگر شاهد جشن اهالی بوده و در کرانه باختری نیز از بلندگوهای مساجد صدای تکبیر بلند شد. هرچند ارتش اسرائیل همچون گذشته به سرعت اقدام به رد این واقعه کرد، اما دفتر رسانه‌های جنگی گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز با انتشار ویدئویی به این عملیات بزرگ واکنش نشان داد. در این تصویر که به آیه ۲۶ سوره احزاب مزین شده، تجهیزات به غنیمت گرفته شده از نظامیان اسرائیلی به نمایش گذاشته شده است. القسام همچنین ویدئویی از لحظه‌ اسیر کردن نظامیان صهیونیست در تونل‌های جبالیا منتشر کرد که با این جمله پایان یافت: «باقی حرف‌ها بماند برای بعد...» موضوعی که به وعده مقاومت برای انتشار جزئیات عملیات در روزهای آتی اشاره دارد.

۲۵ می‌ پس از ۷ اکتبر
اسارت دوباره نظامیان صهیونیست، آن هم پس از گذشت هشت ماه از تجاوز به غزه مورد تحسین کاربران فضای مجازی قرار گرفته، به‌ویژه تصویر رزمنده حماس با صندلی در پا و در حالی که سرباز مجهز ارتش رژیم صهیونیستی را اسیر می‌کند بازتاب گسترده‌ای داشته است. کاربری در این باره نوشت: این تصویر باید قاب گرفته شود و در تمام مدارس جهان اسلام به عنوان سند زنده بودن مقاومت فلسطین پس از نزدیک به ۹ماه جنگ نابرابر نشان داده شود. نیروهای قسام با دمپایی، حیثیت نداشته‌ صهیونیست‌های خونریز را به باد می‌دهند! بسیاری هم از این نوشتند که رزمندگان فلسطینی با این عملیات ترکیبی، بار دیگر ۷ اکتبر را تکرار کردند؛ ۲۵ می‌ پس از ۷ اکتبر. بازنشر کلیپی از یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، جایی که می‌گوید «کاری می‌کنم که مادر نتانیاهو آن روزی را که او را به دنیا آورد، لعن و نفرین کند» هم مورد توجه بوده است. برخی هم نوشتند ۲۳۳ روز پس از ۷ اکتبر و اسارت سربازانی که برای نجات اسیران آمده بودند!

همزمان گمانه‌زنی‌ها درباره نظامیان گرفتار در کمین حماس بالا گرفته است. ‌برخی منابع رسانه‌ای فاش کردند با توجه به یونیفرم و سلاح‌های نظامیان صهیونیست گرفتار شده در کمین تونل جبالیا مشخص شده آن‌ها وابسته به یگان تکاوری فوق‌ویژه موسوم به «شایتت۱۳» به معنای ناوگان کوچک۱۳ وابسته به نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده‌اند.‌ یگان شایتت۱۳ یکی از سه یگان تکاوری فوق‌ویژه نیروی دریایی رژیم است که مستقیماً زیر نظر وزارت جنگ اسرائیل فعالیت می‌کند.


خط بطلان بر تبلیغات دروغین دشمن
سیدهادی سیدافقهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس درباره تأثیرات و پیامدهای اسارت نظامیان صهیونیستی در نوار غزه، معتقد است عملیات اخیر ضربه بزرگی به ساختار امنیتی، نظامی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که تمام ادعاهای نظامی اسرائیل از بدو حمله زمینی به شهر غزه تاکنون و تبلیغات رسانه‌ای که در راستای آزادی اسرای نظامی، نابودی حماس و کوچ اجباری مردم داشت را از بین برد و حتی پیروزی‌های توهمی نتانیاهو در انهدام تونل‌های حماس را آشکار کرد.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای آرام کردن افکار عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی مدام از نابودی شهر غزه و از بین رفتن توان نظامی حماس سخن می‌گفت و ادعا داشت تنها یک مکان مربعی شکل به نام رفح باقی مانده است، اما عملیات روز شنبه قسام نشان داد تمامی این ادعاها دروغی بیش نیست.

سیدافقهی درباره اهمیت این عملیات افزود: رژیم صهیونیستی در ۲۳۳روز از عملیات طوفان‌الاقصی، خاک غزه را با انواع موشک‌ها و سلاح‌های غیرمتعارف بمباران کرده‌ ولی روز شنبه نیروهای حماس از دل همان شهر به اصطلاح شخم خورده نظامی پدیدار شده و توانستند عملیات تاکتیکی و نظامی انجام دهند که این عملیات منحصر به‌فرد نشان‌دهنده پایداری شبکه تونل‌های حماس است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که با این تفاسیر، جامعه اسرائیل در هشت ماه اخیر بیشتر به چه سمتی گرایش یافته، عنوان کرد: فرسایشی شدن جنگ در غزه دامنه اختلافات داخلی را در سرزمین‌های اشغالی بیشتر و شکاف امنیتی و اجتماعی را گسترده‌تر  می‌کند. حتی اگر در آینده، نتانیاهو به هر دلیلی کشته و یا خود را تسلیم دادگاه لاهه کند، فلسطینی‌ها باید خود را برای شرایط بعد آماده کرده و به فکر اداره شهر غزه باشند و باید مصالحه ملی فلسطینی انجام شود. همان‌طور که اسماعیل هنیه به‌تازگی در سخنرانی خود بیان کرده باید اداره غزه پس از جنگ در اختیار حماس باشد.

دست پر مقاومت در میز مذاکره 
محسن پاک‌آیین، دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا هم با اشاره به اهمیت بالای عملیات رزمندگان قسام، گفت: هرچند اهمیت این عملیات همانند طوفان‌الاقصی ‌نیست اما اقدام مهمی است که توانسته ساختار فلج نظامی، امنیتی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی را به نمایش بگذارد. این عملیات در هشت ماه اخیر سابقه نداشته و حماس توانسته با یک تاکتیک هوشمندانه در عرصه نبرد میدانی، عده‌ای از بهترین سربازان صهیونیست را کشته و زخمی کند و از طرف دیگر، تعداد نامعلومی از سربازان اسرائیلی را به اسارت بگیرد.

وی با اشاره به انکار اسارت سربازان اسرائیلی در عملیات روز شنبه، از سوی مقامات این رژیم، افزود: مقامات تل‌آویو از ابتدای جنگ غزه به سانسور اخبار و حذف تصاویر مربوط به جنگ رو آورده بودند، اما انتشار تصاویر اسرای نظامی اسرائیلی توسط نیروهای قسام نشان داد مقاومت در شهر غزه نه تنها از بین نرفته بلکه با توانی همچون روزهای نخست جنگ امکان برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کمین‌های جدی را تا اندازه‌ای دارد که بتواند از دشمن، تلفات و اسیر بگیرد.

ترور مقامات صهیونیستی بعید نیست
ناصر ترابی، دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا نیز معتقد است از زمان عملیات طوفان‌الاقصی (۷ اکتبر) سه نقطه عطف در این بازه زمانی شکل گرفته که شامل ۷آوریل و عقب‌نشینی کلی رژیم صهیونیستی از غزه، ۱۴آوریل و حمله غرورآفرین وعده صادق و ۲۵می ‌و عملیاتی است که روز شنبه نیروهای قسام در غزه انجام دادند. 

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به‌شدت فضای امنیتی و سانسور خبری را در هشت ماه اخیر در پیش گرفته، اما عملیات روز شنبه نیروهای مقاومت نشان داد شالوده خبری اسرائیل همواره با توهم پیروزی و اخبار دروغ از صحنه جنگ همراه بوده و این مسئله، زلزله بزرگی در سرزمین‌های اشغالی ایجاد خواهد کرد.

اسارت نظامیان اشغالگر از آنجا که به برگی برای امتیازگیری گروه‌های مقاومت تبدیل می‌شود برای رژیم صهیونیستی موضوعی به‌شدت سخت و غیرقابل تصور است. نباید از یاد برد رژیم سال ۲۰۰۸ میلادی و پس از جنگ بیست‌و دو روزه با حماس مجبور شد در قبال آزادی گیلاد شالیت، سرباز اسرائیلی بیش از هزارو۲۷ زندانی فلسطینی را آزاد کند. صهیونیست‌ها حتی با تدوین دستورالعملی به نام هانیبال اذعان می‌کنند حاضر هستند حتی به قیمت گرفتن جان نظامیان خود اجازه ندهند آن‌ها به اسارت گروه‌های مقاومت درآیند.

ناصر ترابی با اشاره به این موضوع گفت: جامعه یهود برای اسیران خود اهمیت زیادی قائل است و حتی جنگ سی‌وسه روزه با حزب‌الله لبنان به‌خاطر اسارت دو سرباز صهیونیست آغاز شد؛ بنابراین عملیات اخیر هم آورده بسیاری برای مقاومت خواهد داشت.

ترابی به فیلمی که به‌تازگی توسط سرباز اسرائیلی در حمایت از نتانیاهو منتشر شده هم گریزی زد و اظهار کرد: این نظامی، فیلمی در پاسخ به اتمام حجت چند روز پیش وزیر جنگ اسرائیل به نخست‌وزیر منتشر کرده و گفته من از نتانیاهو دستور می‌گیرم نه تو (گالانت). این نشان‌دهنده اختلاف گسترده میان جامعه صهیونیستی حتی در نهاد ارتش است. در بستر این تهدیدات اینکه یکی از شخصیت‌های اسرائیلی و حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم ترور شود دور از انتظار نیست و حتی ممکن است شبه‌کودتایی هم اتفاق بیفتد. خاخام‌های یهودی حتی به‌تازگی مراسم جادوی سیاه (بولسا دینورا) که با جادوگری و نفرین همراه است را علیه برخی مقامات رژیم صهیونیستی اجرا کرده‌اند. این مراسم در سال‌های گذشته علیه اسحاق رابین صورت گرفت که او مدتی بعد ترور شد و حالا باید صبر کرد و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در سرزمین‌های اشغالی روی خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.