۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 989955

CNG فرصتی که خودروسازان داخلی نادیده گرفتند

سجاد اعیانی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری

در حالی که سورن پلاس توربو گازسوز، به عنوان قوی‌ترین خودروی ایرانی با یک بار سوخت‌گیری نمونه‌ای از فناوری استفاده از سوخت سی ان جی است. اما خودروسازان همچنان به تعهدات خود برای تولید این خودروها عمل نکرده و به تولید خودروهای پرمصرف بنزینی ادامه می دهد.

استفاده از سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) به عنوان سوخت جایگزین برای خودروها، مزایای فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش آلودگی هوا، هزینه‌های کمتر استخراج و پالایش، و منابع گسترده گاز طبیعی در ایران اشاره کرد. در کشوری که با بحران ناترازی بنزین روبه‌رو است و برای واردات بنزین هزینه‌های زیادی صرف می‌شود، بهره‌گیری از این منابع طبیعی فراوان و ارزان می‌تواند راه‌حلی مؤثر و پایدار باشد.

سورن پلاس توربو با سوخت پایه سی‌ان‌جی به عنوان قوی‌ترین خودروی ایرانی معرفی شده است و بسیاری از مشتریان منتظر عرضه این محصول هستند. اما با گذشت سه سال از زمان معرفی، این خودرو تاکنون به بازار عرضه نشده است. موتور سورن پلاس توربو گازسوز پیش‌تر روی دنا گازسوز توربو نیز نصب شده‌بود و به علت تمام گازسوز بودن، نسبت تراکم بالایی داشت که قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار را تولید می‌کرد. این خودرو به دلیل تمام گازسوز بودن و باک بنزین کوچک ۱۰ لیتری که تنها امکان رسیدن به جایگاه بعدی گاز را می‌داد، به تولید انبوه نرسید و سورن پلاس گازسوز جایگزین آن شد. سورن پلاس توربو گازسوز اما برای کار کردن در هر دو حالت گاز و بنزین طراحی شده‌است.

گشتاور این خودرو در حالت بنزین ۱۸۰ نیوتون‌متر و قدرت آن حدود ۱۳۵ اسب بخار است. این خودرو با یک بار سوخت‌گیری در مخزن ۱۰۰ لیتری خود می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید، در حالی که خودروهای گازسوز فعلی پیمایشی حدود ۲۰۰ کیلومتر دارند.

کشور ایران با مشکل ناترازی بنزین مواجه است و برای واردات بنزین هزینه‌های زیادی انجام می‌شود. در حالی که با تولید بنزین در کشور می‌توانستیم یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین باشیم، اما به دلیل مصرف بیش از حد بنزین، از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل شده‌ایم. یکی از مهمترین دلایل ناترازی بنزین، تولید خودروهای پرمصرف بنزینی توسط خودروسازان داخلی است. استفاده از سی‌ان‌جی به عنوان سوخت جایگزین، یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش ناترازی بنزین است. با توجه به ظرفیت‌های موجود در سی‌ان‌جی، استفاده از این سوخت یک راه‌حل در دسترس و سریع برای حل مشکل ناترازی است.

با وجود فواید خودروهای گازسوز، این تصور که این خودروها مرغوب نیستند، اشتباه است. خودروسازان از فناوری‌هایی مانند سورن پلاس توربو با سوخت پایه سی‌ان‌جی برخوردار بوده‌اند که می‌توانست با شتاب و قدرت فراوان، تصور مردم را نسبت به خودروهای گازسوز تغییر دهد و مردم انگیزه بیشتری برای خرید این خودروها داشته باشند. اما متأسفانه خودروسازان نه تنها به تولید خودروهای پرمصرف بنزینی ادامه داده‌اند بلکه حتی به تعهدات خود مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد از تولیدات به خودروهای سی‌ان‌جی عمل نکرده‌اند و باعث تشدید ناترازی شده‌اند.

بنابراین خودروسازان از سه جهت باعث ایجاد ناترازی می‌شوند: نخست با تولید خودروهای بنزینی با تکنولوژی قدیمی، دوم با عمل نکردن به تعهدات خود در تولید خودروهای سی‌ان‌جی، و سوم با استفاده نکردن از تکنولوژی‌های موجود مانند سورن پلاس سی‌ان‌جی توربو. علاوه بر این، دولت با یارانه‌دهی به بنزین و عرضه آن با قیمت پایین، به نوعی به خودروسازان مجوز تولید خودروهای پرمصرف بنزینی را داده است.

در نهایت، بهره‌گیری از سی‌ان‌جی به عنوان سوخت جایگزین و تغییر نگرش خودروسازان به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف و دوستدار محیط زیست، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ناترازی بنزین و بهبود وضعیت اقتصادی و زیست‌محیطی کشور داشته باشد.

استفاده از سی‌ان‌جی به عنوان سوخت جایگزین خودروها، با کاهش آلودگی هوا، هزینه‌های کمتر و بهره‌مندی از منابع گسترده گاز طبیعی در ایران، مزایای زیادی دارد. سورن پلاس توربو گازسوز، به عنوان قوی‌ترین خودروی ایرانی، با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و پیمایش ۴۰۰ کیلومتر با یک بار سوخت‌گیری، نمونه‌ای از این فناوری است. اما خودروسازان به تعهدات خود برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی عمل نکرده و با ادامه تولید خودروهای پرمصرف بنزینی، به مشکل ناترازی بنزین دامن زده‌اند. دولت نیز با یارانه‌دهی به بنزین، به نوعی به این روند کمک کرده است. تغییر نگرش و بهره‌گیری از فناوری‌های موجود می‌تواند به کاهش ناترازی بنزین و بهبود وضعیت اقتصادی و زیست‌محیطی کشور کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.