فضای مجازی
-
کلیپ
سواد رسانهای و مخاطب هوشمند
امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که فضایی اشباع شده از اطلاعات مختلف است. حال برای اینکه بتوانیم از میان انبوه پیامها و مطالب دریافتی، مطالب درست را تحلیل کرده و از آنها بهرهبرداری کنیم به یک مهارت نیاز داریم. سواد رسانهای مهارتی است که بر اساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
-
گفتگو
اهمیت سواد رسانهای برای نوجوانان
جذابیت شبکههای اجتماعی و فضای مجازی باعث بروز رفتارهای نامعقول و بدون تفکر در نوجوانان شده است. میتوان گفت فشار همسالان، تبلیغات و شعارهای توخالی نیز در بروز این رفتارها و ناهنجاریها بیتأثیر نبوده و برشدت رفتارهای نامعقول میافزاید. نوجوانان با بهرهمندی از دانش سواد رسانهای میتوانند تفکر کنند و بدون تأثیرپذیری از تبلیغات رسانهای، جهان پیرامون خود را بهتر بشناسند.
-
سردی ارتباطات اجتماعی ذیل بازار داغ استفاده نامتعارف از فضای مجازی
دانشیار روانشناسی بالینی با تاکید بر اینکه استفاده از تلفن همراه و شبکههای مجازی جایگزین روابط حضوری مردم شده، گفت: استفاده نامتعارف از فضای مجازی اوضاع ارتباطات اجتماعی را پیچیده کرده و سبب دوری خانوادهها از یکدیگر شده است.
-
اجماع مجلس و دولت در طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ارجاع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهشهای مجلس گفت: این کار بعد از نامه وزیر ارتباطات صورت گرفته و بنا داریم تا با اجماع بین قوا این طرح را به قانون تبدیل کنیم.
-
کلیپ
والدگری در فضای مجازی
نکاتی که والدین در خصوص ایمن نگه داشتن فرزندان خود در فضای مجازی باید بدانند، چیست؟
-
کلیپ
پلتفرمها بازیگران عصر جدید رسانه
در دنیای دیجیتالی امروز، ارتباطات به شکل وسیعی گسترش پیدا کرده است. همچنین ارتباطات در بستر پلتفرمهای داخلی و جهانی به شکل پیچیدهای توسعه یافته است. از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و آمازون گرفته تا دیجیکالا و آپارات تعامل دوسویهای میان تولیدکننده و مصرفکننده برقرار شده است. اما پرسش اینجاست که هدف پلتفرمها چیست؟ و چه ویژگیهایی دارند؟ برای یافتن پاسخ این پرسشها تماشای این ویدئو را از دست ندهید.
-
الزام غیرقانونی «اینماد» اثر مثبتی ندارد/ وزارت صمت یا مرکز ملی فضای مجازی؟
یک پژوهشگر حقوق دیجیتال گفت: الزام دریافت اینماد نه تنها غیرقانونی است که حتی مشکلی را هم حل نمیکند و برمشکلات میافزاید و به نظر میرسد وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک قصد دارند وارد حوزههایی شوند که در صلاحیت شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است و از این طریق نقش آنها را ایفا کند.
-
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی مطرح کرد؛
تقویت کمی و کیفی محصولات رسانهای برای خدمت گستردهتر به زائران و مجاوران
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: یکی از مهمترین اهداف ما در این مرکز، این است که بتوانیم با ارزیابی نیازها و ظرفیتها، بستر رسانهای گستردهتری برای خدمت به زائران و مجاوران فراهم کنیم.
-
نشست خبری رئیس کمیسیون بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی/ پیشنهاد حذف بند مسدودسازی شبکههای اجتماعی خارجی
رئیس کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: آخرین بروزرسانی این طرح ۱۰ آذر انجام شده و البته این نسخه هم هنوز نهایی نیست.
-
کلیپ
پرسشهای پنجگانه سواد رسانهای چیست؟
یکی از اهداف سواد رسانهای این است که مخاطب منفعل را به مخاطب فعال و مخاطب فعال را به مخاطب هوشمند تبدیل کند. یک مخاطب فعال و هوشمند باید در برخورد با خبرهایی که میخواند یا برنامههای تلویزیونی که تماشا میکند پنج پرسش کلیدی را در نظر بگیرد و از خود بپرسد. این ویدئو شما را با پرسشهای پنجگانه سواد رسانهای آشنا میکند
-
کلیپ
حمله سایبری به صهیونیستها ادامه خواهد داشت
«هادی عیسی دلول»، مشاور برجسته لبنانی در گفت و گو با قدس: محور مقاومت به ویژه ایران سطح بالایی از فناوری های دیجیتال را در اختیار دارد. رژیم صهیونیستی یک متجاوز اشغالگر دزد و هکر است.
-
کلیپ
ستارهها از زندگی واقعی تا زندگی رسانهای
تأثیر ستارهها بین مردم تنها به حوزه تخصصی آنها محدود نمیشود و این اشخاص در نقش الگوهایی برای سبک زندگی مطرح میشوند. الگوهایی که در چگونگی پوشش، معاشرت، تفریح و خرید به مخاطبان خود بهخصوص نسل جوان الگو میدهند. البته سبک زندگی واقعی و سبک زندگی رسانهای برخی از این چهرهها با هم متفاوت است. در برابر ستارهسازی رسانهای هوشیار باشیم و اجازه ندهیم ارزشها و سبک زندگی خاصی را به ما منتقل کنند.
-
کلیپ
شبکههای اجتماعی و توسعه آموزشهای فردی
شبکههای اجتماعی زمینهای را فراهم آورده تا افراد مختلف، مهارتهای خود را در قالب عکس، فیلم و یا متن تهیه و برای دیگران به اشتراک بگذارند. چهبهتر که این فرصت را در اختیار اعضای یک خانواده یا اقوام خود قرار دهیم. ارتقای دانش و تجربه شخصی، استفاده دیگران از مهارت شما و همچنین آغاز یک کسبوکار خانوادگی، محصول یک دورهمی برخط فامیلی است.
-
کلیپ
ما، رسانه و دوران پساحقیقت
بهنظر برخی پژوهشگران اجتماعی، ما اکنون در دوران پساحقیقت زندگی میکنیم؛ چراکه در این عصر تمایز بین اخبار حقیقی و جعلی بسیار دشوار شده است. درست است که جهان به سمت شفافیت حرکت میکند اما در مقابل، اخبار و اطلاعات جعلی هم به همان اندازه و یا بیشتر رشد کرده و باورپذیر شده و توان قضاوت و تصمیم را تضعیف کرده است. اگر میخواهید درباره دوران پساحقیقت بیشتر بدانید تماشای این ویدئو را از دست ندهید.
-
بازی «فرمانده مقاومت، نبرد آمرلی» رونمایی شد
بازی «فرمانده مقاومت،نبرد آمرلی» با حضور جمعی از فرماندهان بسیج رونمایی شد.
-
کلیپ
چقدر در برابر تهدیدات گسترش فضای مجازی آمادهایم؟
در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای گسترش فضای مجازی در کشور انجام شده است و این یک اقدام مثبت است. اما به آن اندازه که برای فضای مجازی فعالیتهای فنی و مهندسی انجام شده است زیرساختهای فرهنگی و قانونی آن رشد نکرده است. نکته مهم اینجاست که سرعت آموزش سواد رسانهای باید پابهپای گسترش زیرساختهای فنی پیش برود و در جامعه نهادینه شود.
-
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:
توقف ۲۵ روزه کامیونها در مرز دوغارون رسمیت ندارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه «اخباری که در خصوص محدودیت کامیونهای ایرانی در مرز منتشر میشود فقط در فضای مجازی است»، گفت: اعمال این محدودیتها به صورت واقعی نیست و ما فقط از رانندگان این اخبار را میشنویم.
-
جزئیات آتش زدن تابلوی دفتر نماینده شهرستانهای رباط کریم و بهارستان
نماینده شهرستانهای رباط کریم و بهارستان گفت: یک فرد با پرتاب کوکتل مولوتف تابلوی دفتر ارتباط مردمی اینجانب در شهر رباط کریم را آتش زده و فیلمبرداری کرده است.
-
کلیپ
سهم ما در انتشار اخبار جعلی چقدر است؟
یکی از مشکلات فضای مجازی، اخبار جعلی بیشماری است که هر روز بر تعداد آن افزوده میشود. خبر جعلی و دروغ مانند ویروسی است که بهسرعت گسترش پیدا میکند. یکی از عواملی که باعث انتشار اخبار دروغ میشود کاربران شبکههای اجتماعی هستند که بدون آگاهی، بهمحض دریافت یک خبر، اقدام به انتشار آن میکنند. بهتر است مراقب باشیم در انتشار دروغهای کوچک و بزرگ سهیم نباشیم.
-
فیلترینگ در طرح صیانت از کاربران فضای مجازی مطرح نیست
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی را دیگر مصوبه طرح مهم کمیسیون فرهنگی مجلس برشمرد و تصریح کرد: بعضی گمان کردند که اینترنت میخواهد بسته یا محدود شود؛ در صورتی که این گونه نیست و هدف این طرح این است که فقط مدیریت پلتفرمها را نظام باید دست بگیرد.
-
گفتگو
جهانشیری: فکر نمی کردیم به این سرعت به سمت خدمات مجازی برویم
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی: شیوع ویروس کرونا باعث افزایش کاربران سایبری شد. همچنین عدم اشراف لازم و آگاهی نامناسب نسبت به امنیت این فضا علت سو استفاده مجرمین شد. کسانی که میخواهند به صورت اینترنتی خرید خود را انجام دهند،از سایت های معتبر و دارای نماد الکترونیک خرید کنند.
-
هشدار قوه قضائیه درباره افزایش فعالیت شرکتهای هرمی در فضای مجازی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از افزایش فعالیت شرکتهای هرمی در فضای مجازی خبر داد و گفت: این شرکتها در پوشش موضوعات کالا، ارز و طلا ورود کرده و مشتریان آنها از طریق دلار وارد فضای مجازی میشوند که این موضوع هم در کلاهبرداری از مردم و هم در خروج ارز از کشور دارای تبعات است.
-
درخواست از صداوسیما برای پخش مستقیم جلسات کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران از رسانه ملی
عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: از صداوسیما میخواهیم که براساس ظرفیت ایجاد شده در آئین نامه داخلی کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، نسبت به پوشش مستقیم جلسات این کمیسیون اقدام کند.
-
خوزستان، دومین استان کشور در استفاده پرمصرف از فضای مجازی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوزستان در میان استانهای کشور، در استفاده پرمصرف از فضای مجازی رتبه دوم را دارد.
-
دستیار ویژه معاون اول رییسجمهوری:
معاون اول رییس جمهوری صفحهای در فضای مجازی ندارد
دستیار ویژه معاون اول رییسجمهوری تاکید کرد: معاون اول رییسجمهوری هیچ صفحهای در فضای مجازی چه توییتر و چه اینستاگرام ندارد.
-
امیرعبداللهیان:
قصد نداریم در بنبستهای باقیمانده از گفتوگوهای پیشین بمانیم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر طرفهای مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاهمدت امکانپذیر است.
-
کلیپ
چگونه گوشیهای هوشمند را از دست هکرها حفظ کنیم؟
هک کردن واژهای است که در عصر دیجیتال زیاد آن را میشنویم. از آنجایی که اکثر مردم، اطلاعات مهم خود را در گوشیهای هوشمند تلفن همراه خود نگهداری میکنند، هک شدن آن خیلی دور از انتظار نیست. هک کردن گوشی تلفن همراه از ترفندهایی است که هکرها از آن استفاده میکنند تا به اطلاعات کاربران دست پیدا کنند. این ویدئو چند راهکار ساده را برای در امان ماندن گوشیتان از هک شدن آموزش میدهد.
-
هزاران میلیارد تومان گردش مالی قمار در فضای مجازی/ لزوم اصلاح قانون برای مقابله با شرطبندها
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به گردش مالی هزاران میلیارد تومانی قمار در فضای مجازی خواستار اصلاح قوانین قضایی برای مقابله با شرطّبندها شد.
-
کلاهبرداری از طریق درگاههای پرداخت جعلی / فیلم
کلاهبرداری از طریق درگاههای پرداخت جعلی از جمله کلاهبرداریهایی است که به دلیل انجام خریدهای اینترنتی زیاد شده است. برای اینکه در دام این کلاهبرداران نیفتید در هنگام خرید اینترنتی به نشانی صفحه درگاههای بانکی دقت کنید تا حرفی کم و زیاد نشده باشد. هیچگاه از طریق لینکها وارد صفحات بانکی نشوید و مستقیماً آنها را باز کنید و مهمتر از همه اینکه به پیامهایی که وعدههای وسوسه کننده و غیرمنطقی میدهند، توجه نکنید.