زهرا فلاحی کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت حل معضل ناترازی بنزین گفت: مصرف غیربهینه شخصی بنزین به عاملی بسیار مهم در مسئله مربوط به ناترازی سوخت کشور تبدیل شده است؛ موضوعی که تنها برای سال آتی بیش از ۶ میلیارد دلار منابع ارزی کشور را کاهش داده است و باید ما به ازای این ۶ میلیارد دلار، بنزین وارد کنیم و ضربهای اساسی به بودجه کشور و ناترازی بودجه و تورم حاصل از این کسری بودجه به همه مردم وارد میکند در حالی که بیش از ۵۰ درصد مردم هیچ وسیله نقلیهای ندارند و دهکهای بالای جامعه بیش از دو خودرو دارند و مصارف بنزین این بخش بسیار بالا است ولی راه گران کردن بنزین نیز راه مناسبی نیست و اثرات بسیار منفی بر کل جامعه و افزایش قیمتهای کلیه کالاهای درون اقتصاد خواهد گذاشت.
وی در ادامه با اشاره به توزیع ناعادلانه یارانه بنزین مبتنی بر سهمیهبندی بنزین به هر خودرو اظهار داشت: از طرف دیگر طرحهای یارانهای فعلی مبتنی بر اعطای سهمیه بنزین به هر خودرو منجر به عواقب بسیار بدی شده است و مصرف شخصی بنزین را شدیدا افزایش داده است. این سرکوب قیمتی و تخصیص سهمیه بنزین به هر خودرو منجر به رشد شدید قاچاق نیز شده است و صادرات مشروع و قاعدهمند بنزین را نیز از صرفه انداخته است و امکان آن را برای مردم از بین برده است. در این حالت توزیع یارانه بنزین نیز کاملا غیرعادلانه است و بیشترین منفعت آن در جیب کسانی است که تعداد خودروی بیشتری دارند.
این کارشناس انرژی افزود: بنابراین برای حل معضلات فوق، مدل توزیع یارانه بنزین باید اصلاح شود. اولین و کلیدیترین اقدام در این زمینه اجرای بنزین به نفر برای مصارف شخصی و جدا کردن مصارف صنعت حملونقل و پوشش نیاز این بخش مهم و اثرگذار در اقتصاد با تکیه بر تامین سوخت صنعت حملونقل از مسیر سوختهای جایگزین بنزین است که منجر به بهینه شدن مصرف بنزین و تخصیص صرف آن به بخش و حوزه مصارف شخصی افراد است. در طرح بنزین به نفر، یک لیتر بنزین به هر نفر روزانه به عنوان سهمیه بنزین در مصرف شخصی تخصیص خواهد یافت و این یک لیتر بنزین یارانهای را فرد میتواند مصرف کند یا برای مصارف آتی خود ذخیره کند یا آن را به صادرکننده یا قشر مرفه و پرمصرف جامعه در مصرف بنزین بفروشد و قیمت آن نیز به قیمت آزاد بنزین نزدیک خواهد بود.
فلاحی در پایان گفت: اعطای سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر در کنار تامین کامل سوخت موردنیاز صنعت حملونقل با سوختهای جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG نه تنها موجب آرامش جامعه و کاهش شدید مصرف بنزین و صرفهجویی در مصرف بنزین خواهد شد بلکه همزمان درآمد ۷ دهک پایین جامعه را نیز افزایش خواهد داد و موجب کاهش و بهبود ضریب جینی خواهد شد. طبق برآورد اولیه با توجه به میزان مصرف دهکهای مختلف جامعه برای مصارف شخصی بنزین، درآمد ۷ دهک جامعه از محل اجرای بنزین به نفر افزایش خواهد یافت
نظر شما