روزنامه جوان طی گزارشی از ناکامی سازمان صدا و سیما در جذب مخاطب با برنامههای ویژه نوروز و ماه رمضان نوشت: عید نوروز امسال به خاطر تقارن ماه رمضان و عید نوروز انتظارات را از ویژه برنامههای نوروزی تلویزیون بالا برد. بینندگان تلویزیون احتمال میدادند این رسانه اینبار در ویژه برنامههای نوروزیاش دست به خلاقیت بزند. اما امسال هم همانند قبل، خبری از خلاقیت برنامهسازان تلویزیونی نبود و همه چیز همچون گذشته تکرار شد. محسن برمهانی، معاون سیما با اذعان به نبود خلاقیت گفته بود: «خود ما در جمع همکاران میگوییم اینکه یک میز هلالی و دستههای گل روی آن در نظر گرفتهمیشود، باید تغییر کند.» اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و ویژه برنامههای نوروزی با کمترین خلاقیت اجرا شدند. دعوت از یکسری چهره و میهمان تکراری و صحبتهای معمولی درباره موضوعات مختلف چیزی نیست که مخاطب امروز تلویزیون را سر ذوق بیاورد.
برنامه «ایران دوستداشتنی» ویژه برنامه شبکه یک در روز تحویل سال بین ۲ تا ۳ هزار بازدید داشته که رقمی بسیار کم به حساب میآید. برنامه «شب عیدی» شبکه دوم سیما نیز تنها ۲ هزار و ۵۰۰ بازدید ثبت کردهاست. ویژه برنامه نوروزی شبکه سوم سیما با ۷۰ هزار بازدید را باید موفقیتآمیز دانست. برنامههای مناسبتی تلویزیون مثل «هلال» و «آفتابگردون» در جذب مخاطب ناموفق بودند. میانگین بازدیدکنندگان این برنامهها در تلوبیون بین هزار تا ۲ هزار بازدید است. حتی برنامه «نسیم ۴۰۴» با اجرای کامران نجفزاده نیز نتوانست به برنامهای پربیننده تبدیل شود. این برنامه به طور میانگین به ۲ تا ۳ هزار بیننده داشته و حتی قسمت دعوت از یحیی گلمحمدی نتوانست بیش از ۵ هزار مخاطب جذب کند. آمار مخاطبان برنامههای مناسبتی شبکههای دیگر در بعضی شبها به ۲۰۰ نفر هم نمیرسد! ساختن برنامههای استودیویی و گفتوگومحور، سادهترین شکل برنامهسازی است که به خاطر تمرکزشان در یک موقعیت و شکل اجرایی ثابت، دردسر کمی دارند.
برنامههای پربیننده تلویزیون همان برندهای قدیمی و محبوب بودند. «محفل» و «زندگی پس از زندگی» طراوت و تازگیشان را حفظ کردهاند. همچون سالهای قبل سریال «پایتخت» برگ برنده تلویزیون بود. «پایتخت ۷» از نخستین قسمت مخاطبانش را پای تلویزیون نشاند. این سریال در طول هفت قسمت بیش از ۱۵ میلیون بازدید داشتهاست. سریال «مرهم» در قسمت سیام ۴۶ هزار بازدید داشت، در حالی که «پایتخت ۷» در همان روز بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است.
میانگین بینندگان «پانتولیگ» با اجرای گلزار در نوروز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر بوده و بیش از این نتوانسته مخاطب جذب کند. آمار برنامه «شوخی شوخی» با جواد رضویان بدتر بود و تعداد مخاطبانش از مرز ۴، ۵ هزار نفر عبور نکرد. حضور چهرههای مشهور به تنهایی نمیتواند عاملی در جذب مخاطب باشد. تلویزیون در برنامههای نوروزی امسال نتوانست برند تازهای را جا بیندازد. برنامهها و سریالهای جدید، ناکامهای نوروز ۱۴۰۴ بودند. تلویزیون در برنامهسازی بیش از هر چیزی به خلاقیت نیاز دارد و نمیتواند با تکرار فرمولهای امتحانپسداده، مخاطبان را جذب کند.



نظر شما