دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با بیان اینکه قیمت شیر خام حدود ۲۸درصد و قیمت چربی ۵۰درصد افزایش داشته، گفت: بر این اساس ۲۴درصد به سایر هزینه‌ها اضافه شده و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بر قیمت فراورده‌های لبنی اثر خواهد گذاشت.

افزایش ۴۰درصدی قیمت فراورده‌های لبنی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

افزایش قیمت برخی مواد غذایی پایه همچون شیر اتفاقی است که تبعات آن در چندین محصول دیگر خود را نشان می‌دهد و از جمله عواقب این گرانی، کمرنگ شدن و به دنبال آن حذف این ماده غذایی از سفره‌های مردم است. اگرچه در نگاه نخست تصور ‌می‌کنیم تمام زنجیره تولید بر قیمت تمام شده خود، افزوده و ضررشان را جبران می‌کنند و تنها مصرف‌کننده نهایی متضرر می‌شود که باید یا با حذف این ماده غذایی کنار بیاید یا با خرید کالا با قیمت بالاتر؛ ولی به گمان تولیدکنندگان محصولات لبنی، آن‌ها نیز از این مسیر آسیب بزرگی می‌بینند و مهم‌ترین ضرر آن‌ها این است که قدرت خرید مشتری پایین آمده و دیگر چنین محصولاتی را نمی‌خرد.

افزایش قیمت شیر از هفته آخر اردیبهشت اعمال شده است


معاون مدیریت امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه با اشاره به گران شدن قیمت شیر به صورت سالیانه گفت: هر سال دولت یک قیمت مصوب برای خرید تضمینی شیر خام از دامدار اعلام می‌کند. امسال هم طبق روال هر سال در کشور، قیمت پایه خرید شیر خام از درب گاوداری ۲۳هزار تومان اعلام شد که قیمت سال گذشته ۱۸هزار تومان بود.
محمدرضا اشکانی‌فر با اشاره به افزایش قیمت چربی از ۳۰۰ به ۴۵۰ هزار تومان نیز ادامه داد: شیر خام ۲۳ هزار تومان با استاندارد چربی ۲/۳ بسته‌بندی می‌شود و هر ۰/۱ چربی که به آن اضافه شود، کیفیت شیر بالاتر رفته و به همان نسبت قیمتش نیز افزایش می‌یابد.
به گفته او با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های ثابت و جاری تولید شیر خام، طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار کشور، این افزایش قیمت از ۲۴اردیبهشت اعلام و اعمال شد. بر این اساس افزایش ۴۰درصدی هزینه‌های کارگری، حامل‌های انرژی، نهاده‌های تولید، کرایه‌ حمل‌ها و سایر هزینه‌های جاری در کارگروه، بررسی و محاسبه و قیمت خرید تضمینی شیر خام اعلام شد.

افزایش قیمت ۲۸درصدی شیر خام


دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان خراسان رضوی با بیان اینکه قیمت شیر خام حدود ۲۸درصد و قیمت چربی ۵۰درصد افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: بر این اساس ۲۴درصد به سایر هزینه‌ها اضافه شده و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نیز بر قیمت فراورده‌های لبنی اثر خواهد گذاشت.
مهدی هدایت‌نیا با بیان اینکه تغییر وزن محصول و کوچک کردن پاکت و ظرف مواد غذایی لبنی برای تولیدکننده کار ساده‌ای نیست، گفت: تغییرات وزن در محصولات به خاطر ضعف قدرت خرید مصرف‌کننده ایجاد می‌شود. برای تولیدکننده فرقی در وزن محصول وجود ندارد، این به دلیل کشش بازار است. درواقع مهمترین ضرر تولیدکنندگان محصولات لبنی این است که قدرت خرید مشتری پایین می‌آید و محصولشان را نمی‌خرند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت در برخی محصولات تدریجی بوده و ممکن است تا ۶ماه زمان ببرد؛ ولی در محصولی مانند شیر پاستوریزه به سرعت افزایش پیدا می‌کند. سایر هزینه‌های ما نیز که شامل مواد مصرفی پتروشیمی، کرایه حقوق و دستمزد است، ۲۴ درصد گران شده که قیمت شیر و سایر کالاها نیز افزوده خواهد شد.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر حدود ۴۰درصد بر قیمت کالاها می‌افزاید، یادآور شد: کمبود سرمایه و نقدینگی منجر شده هزینه‌ها را با تأخیر پرداخت کنیم و یکی از مشکلات مهم ما سرمایه در گردش است که در اختیار کارخانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

حذف شیر نایلونی از فهرست قیمت‌گذاری دستوری


هدایت‌نیا با بیان اینکه کالای ما از فهرست قیمت‌گذاری دستوری حذف شده، گفت: هر سال برخی کالاها از جمله چهار محصول شیر نایلونی، شیر کم چرب بطری، پنیر ۴۰۰ گرمی یو اف و ماست ۵/۲کیلویی کم‌چرب مشمول قیمت‌گذاری دستوری بود؛ ولی دولت امسال تعیین قیمت نکرد.
به گفته وی قیمت گذاری محصولات بر اساس قانون تجارت به این صورت است که ابتدا قیمت تمام‌شده در کارخانه استخراج می‌شود. پس از آن، ۱۵درصد برای سود کارخانه، ۱۱درصد هزینه پخش و ۱۵درصد نیز مصرف‌کننده که در واقع مغازه‌دار در نظر گرفته می‌شود و این ارقام به قیمت نهایی مصرف کننده اضافه و قیمت تمام شده اعلام می‌شود.

در حال حاضر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده وجود ندارد


به سراغ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان رفته تا از او درباره وضعیت این گرانی‌ها و نقش این انجمن در کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده بپرسیم که به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر انتخابات انجمن ملی حمایت از مصرف‌کنندگان برگزار نشده و این انجمن نمی‌تواند در این تصمیم‌گیری‌ها در کنار مسئولان در سطح کلان کشوری باشد. در نتیجه انجمن ملی در خیلی از مباحث حقوق مصرف کننده اصلاً حضور و پیگیری ندارد. در حقیقت فعلاً انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده وجود ندارد.
علی اصغریان با بیان اینکه متأسفانه مراحل اجرای برگزاری انتخابات ملی خیلی زمانبر شده، افزود: انتخابات انجمن خراسان نیز در شرف برگزاری است و شاید یک ماه زمان ببرد و ما منتظریم انتخابات استان‌ها و سپس انتخابات کشوری برگزار شود تا بتوانیم این مباحث را در سطح کلان پیگیری کنیم و این هماهنگی‌ها و اقدام‌ها نیز حتماً باید از طرف سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده صورت بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که انجمن‌های استانی جلسات و پیگیری موضوعات را در برنامه کاری خود دارند یا خیر، ادامه داد: جلسات ما تا همین اواخر برگزار می‌شد؛ ولی طبق نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده فعلاً تا برگزاری انتخابات، جلسه‌ای برگزار نمی‌شود.

نقض حقوق مصرف‌کننده


طبق قوانین در چنین شرایطی و حتی پیش از تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان باید بر اساس وظیفه ذاتی خود که برای آن منظور تشکیل شده، برنامه‌هایی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داشته باشد و طبق قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی و اساسنامه مصوب خود فعالیت کند؛ ولی متأسفانه گویا این انجمن درحال حاضر نه‌تنها برنامه‌ای برای حمایت از مصرف‌کننده ندارد؛ بلکه در هیچ کدام از تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد افزایش قیمت‌ها و در راستای حمایت از مصرف کننده نیز وجود خارجی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

×

حرم مطهر رضوی

00:00
02:01
Download

کاظمین

00:00
00:36
Download

کربلا

00:00
00:36
Download

مسجدالنبی

00:00
00:31
Download

مسجدالحرام

00:00
03:35
Download

حرم حضرت معصومه

00:00
00:33
Download

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha