بهگزارش قدس آنلاین، در حالی بهپوری، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران، آخرین بخشنامه دولت(به تاریخ تصویب ۲۸ مردادماه ۱۴۰۴) در خصوص حقوق ورودی خودرو را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که هیات تطبیق مقررات مجلس تعرفه پلکانی واردات خودرو را غیرقانونی اعلام کرده است.
طبق مصوبۀ جدید هیئت وزیران تعرفۀ واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سیسی کاهش یافته و حقوق گمرکی واردات خودرو به صورت پلکانی و از ۲۰ درصد آغاز شده؛ مسئلهای که مجلس آن را خلاف قانون توصیف کرده است.
از خردادماه امسال، حقوق گمرکی واردات خودرو تبدیل به یکی از پربحثترین پروندهها در حوزه تجارت خارجی شده است و دولت و مجلس هرکدام ساز خود را میزنند و در این میان حقوق تنها کسانی که دیده نمیشود اول فعالان اقتصادی و واردکنندگان است که در این مدت سردرگم شدهاند و دوم مردم.
هیات وزیران به منظور رعایت ترتیبات مندرج در بند(ر) تبصره(۱) قانون از حیث تعیین تعرفه ها و همچنین ایجاد اطمینان از تأمین منابع مالی پیش بینی شده در قانون حقوق ورودی انواع خودروهای سواری از تاریخ اول فروردین ماه سال جاری؛ حقوق ورودی خودروهای بنزینی تا ۱۵۰۰ سی سی را ۲۰ درصد، بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۴۰ درصد، بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۰ درصد بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۴۵ درصد و بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد تعیین کرده است و در مقابل دولت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده و گفته خلاف قانون بودجه ۱۴۰۴ است.
این اختلافات و نارضایتی، پای دیوان عدالت اداری را وسط کشید و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، اجرای آییننامه اجرایی واردات خودرو موضوع مصوبه هیأت وزیران را متوقف کرد تا این هیات در جلسهای با حضور اعضا، به بررسی شکایت بپردازد و در نهایت حکم قطعی صادر کند.
حالا در شرایطی حقوق ۲۰ تا ۱۶۵ درصدی واردات خودرو به گمرکات کشور ابلاغ شده که روز گذشته هیات تطبیق مقررات مجلس تعرفه پلکانی واردات خودرو را غیرقانونی اعلام کرده بود.
حال باید دید که در ادامه چه بر سر حقوق گمرکی واردات خودرو خواهد آمد و بالاخره چه زمانی، فعالان اقتصادی از این بلاتکلیفی خارج میشوند؟




نظر شما