تحولات منطقه

انتقالی معلمان در آستانه سال تحصیلی از چالش‌های مهم آموزش‌وپرورش است که در سال‌های اخیر باعث خالی ماندن کلاس‌های دولتی از دو هفته تا دو ماه شده است.

معلمان در هزارتوی نقل‌وانتقالات
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگرچه فرایند انتقالی، تنها مسئله موجود برای نبود معلم در ابتدای سال تحصیلی نیست؛ اما مسئله‌ای است که راه چاره دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی درست، دست‌کم این موضوع را از فهرست دلایل نبود معلم در ابتدای سال تحصیلی حذف کرد.
در همین راستا یکی از آموزگاران مدرسه‌های ابتدایی منطقه تبادکان به خبرنگار قدس می‌گوید: مرخصی زایمانم تمام شده و مهر ماه باید به مدرسه بروم؛ اما در تجدیدنظر نقل و انتقال‌ها با اینکه شرایط استثنا داشتم، رد شدم. حالا هم که سازماندهی شدم و نامه از اداره گرفتم برای پاس شیر، مدیر می‌گوید مدرسه شلوغ است و موافقت نمی‌کنم. اگر پاس شیر در قانون آمده، مگر مدیر می‌تواند همکاری نکند؟
آموزگار دیگری نیز که از اواسط خرداد درخواست انتقالی داده، بیان می‌کند: سهمیه شاهد هم داشتم؛ ولی ترتیب اثر داده نشد. گویا سهمیه شاهد حذف شده است.
معلم دیگری نیز با اشاره به نتایج تجدیدنظر نقل و انتقال‌ها تأکید می‌کند: بیشتر با انتقال موقت واجدان شرایط موافقت شده در حالی ‌که درخواست ما، انتقال موقت یا دائم با اولویت دائم بود و طبق بخشنامه، ممنوعیتی برای انتقال دائم وجود نداشت. ما تیک اولویت دائم را زدیم؛ ولی آن‌ها فقط موقت یک ‌ساله دادند.
یکی دیگر از آموزگاران که در قالب نیروی عادی فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم ما نیروهای عادی در کل ۳۵ سال خدمتمان باید دنبال انتقالی باشیم! من با ۲۰ سال سابقه کلی پیگیری کردم و خیلی استرس داشتم و در آخر با وجود موافقت مبدأ با انتقال دائم، به‌ صورت موقت در مرحله تجدیدنظر منتقل شدم. در مقابل، بعضی نیروها با کمترین سابقه در مرحله نخست به ‌صورت دائم منتقل شدند. همه این موضوع را می‌بینند و اطلاع دارند؛ اما هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
فرد دیگری که دو فرزند خردسال و پدر سرطانی نیازمند مراقبت شبانه‌روزی دارد، بیان می‌کند: با اینکه مشمولیت استثنای بنده تأیید شده و پارسال هم انتقال موقت داشتم، متأسفانه تبادکان امسال انتقالی‌ام را تمدید نکرد. واقعاً با این همه مشکلات و دغدغه ذهنی، چطور انتظار دارید به‌ عنوان معلم شاد و بدون نگرانی وارد کلاس بشوم؟
در کنار دغدغه معلمان لازم است حرف مسئولان هم شنیده شود. معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره انتقالی معلمان با اشاره به وجود ۱۳هزار و ۴۵۰ متقاضی انتقالی داخل استان می‌گوید: البته از این تعداد، حدود ۳هزار نفر نیروهای تازه‌استخدامی بودند که شرایط انتقال را ندارند. در مجموع حدود ۶هزار و ۳۰۰ نفر منتقل شده‌اند که این عدد معادل حدود ۴۷درصد کل متقاضیان و ۶۰درصد متقاضیان واجد شرایط است.
رضا آسوده ادامه می‌دهد: شایان ذکر است حدود ۶۰ درصد کل متقاضیان، متقاضی انتقال به شهرستان مشهد و ۴۰ درصد دیگر متقاضی انتقال به سایر شهرستان‌های استان بوده‌اند.
وی با بیان اینکه در بررسی شرایط انتقال همکاران فرهنگی در آموزش و پرورش به عوامل مختلفی توجه می‌شود، می‌افزاید: رشته شغلی استخدامی و جنسیت متقاضی، مقایسه میزان (تعداد) و شدت (درصد) کمبود یا مازاد نیرو در اداره‌های مبدأ و مقصد مورد تقاضای متقاضی و ترتیب اولویت مقصدهای انتخابی توسط متقاضیان که حداکثر تا هفت اولویت وجود دارد، همچنین جمع امتیاز متقاضی براساس فرم امتیازبندی مصوب و جایگاه و رتبه امتیازی وی در کل متقاضیان آن رشته یا جنسیت در همان اداره مبدأ، برخی از این عوامل است.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه نوع علت درخواست انتقال عادی یا استثنا، براساس بندها و شرایط مصوب کارگروه توسعه مدیریت استان است، ابراز می‌کند: در مقایسه نتیجه انتقال دو همکار باید به همه عوامل مورد اشاره توجه شود و صرف اختلاف سنوات میان دو همکار نمی‌تواند معیار کاملی برای مقایسه و قضاوت در خصوص نتیجه انتقال آن‌ها باشد. تفاوت میان رشته، جنسیت، شماره اولویت مقصد، اداره مبدأ، سطح اداره‌های مقصد، نوع و علت تقاضا یا مجوز انتقال به لحاظ عادی یا استثنا بودن، در خروج یا ورود هر یک موجب می‌شود نتیجه انتقال دو همکار با هم الزاماً قابل قیاس نباشد.
آسوده درباره امتیاز شاهد در نقل و انتقالات نیز می‌گوید: امتیاز همکاران ایثارگر؛ ازجمله فرزندان معزز شهدا در فرم امتیازبندی مطابق سنوات گذشته وجود دارد و حذف نشده؛ اما صرف تخصیص امتیاز به معنی مجوز انتقال قطعی نیست و نتیجه انتقال هر متقاضی مطابق ضوابط همان دستورالعمل که ذکر شد، تعیین می‌شود.
وی با اشاره به فرایند زمانبر انتقالات می‌افزاید: با توجه به وجود مراحل اجرایی در نقل و انتقالات، در بازه زمانی کم قابل انجام نیست؛ در نظر گرفتن مهلت مناسب برای ‌نام‌نویسی، بررسی امتیاز همکاران، بررسی شرایط نیروی انسانی سال تحصیلی جدید و تعیین جدول‌های ظرفیت‌های خروج و ورود، پایش و تحلیل اطلاعات متقاضیان و پردازش و اعلام نتایج و در پی آن رسیدگی و بررسی درخواست‌های تجدیدنظر از مهم‌ترین مراحل اجرایی فرایند انتقال‌هاست که هر سال در بازه زمانی خرداد تا شهریور اجرا می‌شود.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه فرایند انتقال‌ها هر سال با اعلام نتایج پردازشی در مرداد و نتایج تجدیدنظر در شهریور و پیش از آغاز سال تحصیلی خاتمه می‌یابد، اظهار می‌کند: بدیهی است مراجعات مکرر برخی متقاضیان پس از اعلام نتایج تجدیدنظر، خلاف ضوابط ابلاغی بوده و این مراجعات به معنی باز بودن فرایند انتقال نیست.
آسوده با بیان این مطلب که کاهش بازه زمانی فرایند انتقال‌ها و پرهیز از تغییر در نتایج پس از فرایند تجدیدنظر، مستلزم تحقق چند رویداد است، ابراز می‌کند: ابتدا اینکه اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان قطعی آزمون استخدام پیمانی ماده ۲۸، ابتدای تابستان هر سال به منظور تعیین تکلیف و شفافیت در وضعیت تراز نیروی انسانی مناطق استان باید انجام شود. مسئله بعدی اینکه نظام پرونده الکترونیکی هوشمند فرهنگیان به منظور محاسبه خودکار امتیازهای مصوب استقرار یافته و فرایند امتیازبندی دستی که اقدامی زمانبر است، حذف یا کاهش یابد. در این راستا استقرار سامانه هوشمند مدیریت منابع انسانی به منظور محاسبه و به روزرسانی خودکار وضعیت تراز نیروی انسانی همه مناطق استان به تفکیک رشته یا جنسیت براساس آخرین داده‌ها و تغییرات اطلاعات نیروی انسانی، واحدهای سازمانی و نام‌نویسی مدرسه‌ها نیز ضروری است.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاست‌ها و رویکردهای کلی انتقالات فرهنگیان در دستورالعمل وزارتی برای پرهیز از رسیدگی به درخواست انتقال غیرضروری، ادامه می‌دهد: برای تحقق کاهش بازه زمانی فرایند نقل و انتقال‌ها باید مراحل ‌نام‌نویسی دانش‌آموزان مدرسه‌ها و تعیین تکلیف آمار نهایی کلاس‌ها و همچنین نیاز عوامل اجرایی در ابتدای تابستان به منظور تعیین تکلیف و محاسبه دقیق میزان نیاز نیروی انسانی مناطق به تفکیک رشته یا جنسیت انجام شود. از طرفی همکاران فرهنگی نیز باید به نتایج اعلام شده مقید بوده و به دنبال پیگیری‌های مکرر به منظور تجدیدنظر در نتیجه اعلام شده به ویژه پس از آغاز سال تحصیلی نباشند.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره اولویت استثنا نیز می‌گوید: از آنجایی که اغلب افرادی که در مرحله تجدیدنظر منتقل می‌شوند، به خاطر مساعدت با دلایل استثنا انتقال می‌یابند و به لحاظ امتیازی واجد شرایط انتقال عادی نیستند، نوع انتقال آن‌ها به صورت موقت یک ساله تعیین می‌شود. البته همکارانی که بدون استفاده از مجوزهای استثنا و به صورت عادی، براساس امتیاز، هم در خروج از مبدأ و هم در ورود به مقصد منتقل شوند، قابلیت انتقال به صورت دائم را دارند؛ ولی از آنجا که تعیین نتایج تجدیدنظر به صورت پردازشی انجام نمی‌شود، احراز شرایط انتقال دائم برای همکارانی که در مرحله تجدیدنظر منتقل می‌شوند، مستلزم بررسی دقیق‌تر است که این کار اغلب در طول سال تحصیلی انجام می‌شود.
با توجه به اینکه معلمان نقش اساسی در فرایند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان دارند، ایجاد شرایط مناسب برای حضور آن‌ها در کلاس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا، مشکلاتی که معلمان در فرایند انتقالی با آن مواجه هستند، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و وضعیت روانی آن‌ها داشته باشد.
معلمانی که به دلایل شخصی، خانوادگی یا پزشکی نیاز به انتقال دارند، با موانع مختلفی روبه‌رو می‌شوند. این موانع نه تنها بر زندگی شخصی معلمان تأثیر می‌گذارد؛ بلکه می‌تواند به کاهش انگیزه و کارایی آن‌ها در کلاس درس منجر شود.
همچنین اگر فرایند انتقالی به موقع و با رعایت عدالت انجام شود، می‌توان انتظار داشت کلاس‌ها بدون معلم نمانند و دانش‌آموزان از آموزش مستمر و با کیفیت بهره‌مند شوند.
بدیهی است توجه به این مسائل نه تنها به نفع معلمان؛ بلکه به نفع کل نظام آموزشی و آینده دانش‌آموزان خواهد بود. بنابراین ضروری است مسئولان مربوط با دقت بیشتری به این موضوعات پرداخته و راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات انتقالی معلمان ارائه دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha