شیراز از نخستین شهرهای ایران بود که زمینه ورود دوچرخههای اشتراکی به معابر شهری را فراهم کرد؛ فعالیت حدود سه سال و نیم این سامانه پاک، تجربهای موفق و خوشایند برای شهروندان بود؛ تجربهای که ناگهان متوقف شد و شهر از این نارنجیهای خوشرنگ خالی گشت.
پس از اجرای این طرح موفق در شیراز، دوچرخههای اشتراکی در بسیاری از شهرهای ایران راهاندازی شد و اکنون در آن شهرها فعالانه به شهروندان خدمات ارائه میدهند؛ اما جای آن در شیراز بهشدت خالی است.
چه شد که...؟
آیین رونمایی از دوچرخههای اشتراکی شیراز در سیام آذرماه ۹۸ برگزار شد و این سامانه حملونقل عمومی پا به خیابانهای کلانشهر گذاشت؛ همچنین در هفتم بهمن ۱۳۹۹، نشان «شهر ملی دوچرخه ایران» در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخهسواری به کلیددار شیراز اعطا شد.
با این حال، تنها چند روز از سهسال و نیم شدن فعالیت دوچرخههای اشتراکی در شیراز نگذشته بود که شرکت مجری طرح، در اواخر مردادماه ۱۴۰۱ و پس از حدود سه سال، پایان فعالیت این دوچرخههای بیدود را اعلام کرد و نارنجیها راهی پارکینگ شدند.
برای چند ماه، صدها دوچرخه اشتراکی نارنجیرنگ در پارکینگ پارک بعثت شیراز، بدون استفاده و زیر آفتاب دیده میشدند؛ گویی شرکت مجری هنوز امیدوار بود زمینه فعالیت مجدد آنها در شیراز فراهم شود.
اما این امیدواری دیری نپایید و کلانشهر شیراز برای همیشه از دوچرخههای نارنجی اشتراکی خالی شد؛ گفته میشود دوچرخههای شیراز به مکانی نامعلوم یا احتمالا به شهری دیگر منتقل شدند.
در مطلبی که آن زمان از سوی صفحات رسمی شرکت مجری طرح منتشر شد، آمده بود: بر اساس پژوهشهای بینالمللی در سال ۱۳۹۹، شیراز مناسبترین شهر ایران برای فعالیت دوچرخههای اشتراکی است.
مسیرهایی که برای دوچرخهسواری در شهر ایجاد شد
پس از راهاندازی دوچرخههای اشتراکی در شیراز، مسیرهای مشخصی در مرکز شهر برای دوچرخهسواران ایجاد شد؛ این مسیرها علاوه بر ترویج سلامت و نشاط عمومی، به مردم امکان میداد تا با استفاده از این شیوه حملونقل، کارهای روزمره خود را انجام داده و به مراکز اصلی شهر دسترسی ایمن داشته باشند.
در آن سالها (اواخر دهه نود)، مسیرهای دوچرخهسواری در گوشه و کنار کلانشهر و همچنین در معابر و خیابانهای مرکزی شیراز بهوضوح دیده میشد.
اما با ناپدید شدن دوچرخههای اشتراکی، این مسیرها نیز به فراموشی سپرده شدند و به تدریج جای خود را به عبور و مرور خودروهای دودزا دادند؛ تا جایی که اکنون نه تنها از دوچرخههای نارنجی اشتراکی خبری نیست، بلکه اثری از مسیرهای ویژه دوچرخهسواری نیز در شیراز باقی نمانده است.
پارلمان شهری وارد عمل شد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این باره به ایرنا گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری مکلف شده زمینه فعالیت مجدد دوچرخههای اشتراکی را در شیراز فراهم کند.
در خردادماه سال گذشته و در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز، مصوبات مربوط به کمک هزینه شهرداری برای کرایه سفر و هزینه ثبتنام پروژه دوچرخه و موتور برقی اشتراکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.
اشتراکیها مجددا به شهر بازمیگردند؟
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر شیراز در گفتوگو با خبرنگار ایرنا گفت: شورا به شهرداری شیراز اختیار داده تا طرح جدیدی در این زمینه فراخوان بزند.
رضا محمدیان افزود: در این مجوز آمده که زمینه فعالیت دوچرخه معمولی، دوچرخه برقی و موتورسیکلت برقی بهصورت اشتراکی فراهم شود.
وی ادامه داد: این سه نوع وسیله نقلیه عمومی باید در شیراز راهاندازی و مورد بهرهبرداری شهروندان قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: پس از اجرای طرح، مقرر شده بخشی از هزینه سفر هر شهروند با این وسایل نقلیه توسط شهرداری شیراز تامین شود و مابقی را خود مردم تقبل کنند.
محمدیان در ادامه افزود: این موضوع توسط معاونت حملونقل شهرداری در حال پیگیری است، اما شرایط اقتصادی موجود باعث کندی روند مذاکرات شده است؛ با این حال، زمینهسازی برای فعالیت مجدد دوچرخههای اشتراکی، موتورسیکلت برقی و دوچرخه برقی اشتراکی در شیراز کلید خورده و به زودی اجرایی خواهد شد.
شیراز در انتظار رکاب زدن
اکنون شهروندان شیرازی منتظرند ببینند مدیران شهری بار دیگر زمینه فعالیت دوچرخههای اشتراکی را در این کلانشهر فراهم خواهند کرد یا خیر.
سامانهای که علاوه بر تسهیل حملونقل عمومی، شادی، نشاط و سلامت را برای شهروندان به ارمغان میآورد.



نظر شما