هرمزگان، استانی سرشار از ظرفیتهای انسانی و اقتصادی، امروز با بحرانی خاموش اما جدی روبهرو است: بیش از ۲۷ هزار دانشآموز در این استان ترک تحصیل کردهاند؛ آماری که فاطمه جراره، نماینده مردم هرمزگان، آن را حتی بیش از رقم رسمی میداند و هشدار میدهد که این وضعیت برای استانی با چنین پتانسیلها، غیرقابل قبول است. این ارقام صرفاً عدد نیستند؛ بازتابی تلخ از نابرابری، ضعف زیرساختها و ناکارآمدی سیاستهای آموزشی است که صدای زنگ خطر را برای آینده اقتصادی و اجتماعی استان به صدا درآوردهاند.
به گزارش تسنیم، در بندرعباس، بیش از ۵۵۰۰ دانشآموز، در غرب استان بیش از ۶ هزار نفر و در شرق استان شامل میناب، جاسک، بشاگرد و سیریک بیش از ۱۰ هزار نفر از تحصیل بازماندهاند. جزیره قشم و رودان نیز جمعاً میزبان بیش از ۶ هزار دانشآموز ترکتحصیل کرده هستند. این توزیع نامتوازن دانشآموزان، نخستین نشانه از ناکارآمدی سیستم و فقدان عدالت آموزشی است؛ موضوعی که نشان میدهد فرصتهای برابر برای همه کودکان هنوز در هرمزگان محقق نشده است.
ریشه های ترک تحصیل دانش آموران
کارشناسان اجتماعی معتقدند که ترک تحصیل در هرمزگان صرفاً یک مسئله آموزشی نیست، بلکه نشانهای از فقر ساختاری و نابرابری اجتماعی است. در بسیاری از مناطق شرقی و غربی استان، نوجوانان بهدلیل مشکلات اقتصادی به کارهای کاذب نظیر سوختبری و یا قاچاق سوخت روی میآورند؛ موضوعی که پیشتر نیز از سوی مقامات استانی بهعنوان یک تهدید اجتماعی و امنیتی مطرح شده است، درآمد سریع و نامتعارف این کار، برای بسیاری از نوجوانان جذابتر از کلاس درس شده است، موضوعی که پیش از این نیز از سوی مسئولان استانی به عنوان «زنگ خطر» مطرح شده بود.
در مناطق روستایی نیز کمبود مدارس متوسطه، نبود سرویس ایاب و ذهاب و نگرانی خانوادهها از اعزام دختران به شهر، موجب افزایش آمار بازماندگان از تحصیل شده است، در بسیاری از روستاهای هرمزگان، مدارس دوره متوسطه دوم وجود ندارد این کمبود، به ویژه برای دختران به مانعی بزرگ تبدیل شده است؛ چرا که برخی خانوادهها به دلایل فرهنگی و اجتماعی، اجازه ادامه تحصیل به دختران خود در شهرها یا بخشهای دیگر را نمیدهند این در حالی است که این دانشآموزان علاقهمند به تحصیل، ناچار در خانه میمانند.
کارشناسان حوزه آموزش تأکید دارند که مقابله با این بحران، نیازمند اجرای دقیق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، تخصیص بودجه هدفمند و بسیج نهادهای حمایتی و خیریههاست و برنامهریزی برای توسعه مدارس شبانهروزی در مناطق دورافتاده و تقویت هنرستانها نیز میتواند بخشی از راهحل باشد.
هرمزگان امروز نهتنها با کمبود معلم و کلاس درس روبهرو است، بلکه با چالشی عمیقتر به نام «بیعدالتی آموزشی» دستوپنجه نرم میکند. ترک تحصیل بیش از ۲۷ هزار دانشآموز، فقط عددی خشک نیست؛ نشانهای از بحرانی است که آینده اجتماعی و اقتصادی پایتخت اقتصادی کشور را تهدید میکند آیندهای که نجات آن، در گرو تصمیم امروز مسئولان است.
تشکیل کارگروه ویژه جذب بازماندگان
در پی هشدار نماینده مجلس، منوچهر ضیایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان، از تدوین برنامهای ویژه برای جذب مجدد دانشآموزان خبر داد و گفت: تمرکز اصلی آموزش و پرورش در ماههای ابتدایی سال تحصیلی، شناسایی دانشآموزان جامانده از تحصیل است تا هیچ کودک و نوجوانی از فرصت آموزش محروم نماند.
ضیایی با تأکید بر ضرورت همکاری فرابخشی افزود: پدیده بازماندگی از تحصیل، تنها با حضور فعال فرمانداریها، شوراهای آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی، اقتصادی و حتی خیرین قابل حل است در همین راستا، پیشنهاد تشکیل کمیته جذب آموزشی به ریاست استاندار در مرکز استان و فرمانداران در شهرستانها ارائه شده تا پیگیری وضعیت این دانشآموزان منسجمتر شود.
وی با بیان اینکه بیشترین موارد ترک تحصیل در مقطع متوسطه دوم مشاهده میشود، گفت: فقر اقتصادی، مهاجرت، حاشیهنشینی، کمبود مدارس متوسطه در مناطق روستایی و اشتغال زودهنگام کودکان از مهمترین دلایل این پدیده است در برخی روستاها نیز خانوادهها بهدلیل نبود مدرسه در مقطع بالاتر، مانع ادامه تحصیل دختران خود میشوند.



نظر شما