وی افزود: خداوند متعال از آغاز تا پایان قرآن، از قیامت، جهنم، بهشت، ثواب و عقاب سخن گفته تا ما را به طاعت و بندگی نزدیک و از گناه و معصیت که عاقبتش دوزخ است، باز دارد. هدف، نجات از جهنم و رسیدن به رفاه و آسایش در بهشت است.
استاد حوزه علمیه افزود: کسانی که در دنیا غفلت داشتند و عمر خود را در طاعت و بندگی خدا ثبت نکردند، در قیامت راه بازگشت ندارند؛ وقتی قیامت برپا شود، نسبها قطع میشود و روابط خویشاوندی از میان میرود. پدر، مادر، برادر و خواهر، یکدیگر را نمیشناسند. تنها کسانی که ایمان به خدا، قرآن و کلمات انبیا داشتند و بر اساس این ایمان عمل کردند، رستگار خواهند شد.
آیتالله هاشمیعلیا در ادامه اظهار کرد: در مقابل، آنان که پیرو هوای نفس و شیطان بودند و شکر نعمتهای الهی را بهجا نیاوردند، در جهنم چهرههایی تاریک و سیاه خواهند داشت. قرآن میفرماید پوست صورتهای آنان از شدت آتش سیاه و زغالگون میشود. به آنان خطاب میشود که چرا به آیات قرآن و کتب آسمانی ایمان نیاوردید و از پیامبران تبعیت نکردید؟ آنان پاسخ میدهند: بدبختی بر ما غلبه کرد و گمراه بودیم. ما را از این آتش بیرون بیاور، اما درخواستشان رد میشود.
وی افزود: روزی خواهد آمد که خداوند کفار و منافقان را در مقابل مؤمنان خوار میکند؛ همانگونه که آنان در دنیا به مؤمنان خندیدند. در آن روز، خداوند نعمتهای بیحد به مؤمنان نشان میدهد و عذابهای بیحساب به کافران و منافقان. هیچکدام از اعمال و حالات بهشت و جهنم با دنیا قابل قیاس نیست؛ نه عذابش و نه نعمتش.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به عذابهای جهنم، گفت: پیامبر میفرماید: اگر یک دلو از آب جوشان جهنم در محل طلوع خورشید ریخته شود، از حرارت آن، جمجمههای کسانی که در مغرباند به جوش میآید.
آیتالله هاشمیعلیا در ادامه بیان کرد: کسانی که در مسیر طاعت خدا صبر کردند و سختیهای دنیا را تحمل نمودند، رستگاران واقعی هستند. هیچ نفسی در دنیا نمیداند که خدا برای مؤمن چه نعمتهایی آماده کرده است؛ نعمتهای بهشت، نور چشم اهل ایمان است و هیچکس از جزئیات آن حتی پیامبر اکرم(ص) نیز آگاه نیست.
وی با بیان اینکه در قرآن دو واژه کلیدی سرعت و سبقت در حرکت به سوی خدا ذکر شده گفت: مؤمن حقیقی هم سرعت دارد و هم سبقت؛ یعنی هم سریع به سوی خدا حرکت میکند و هم میکوشد از دیگران پیشی بگیرد. برخی تنها سرعت دارند ولی سبقت نمیگیرند، و برخی سبقت میگیرند اما در حرکت کندند. متقین کسانی هستند که هر دو را با معرفت و آگاهی نسبت به دنیا و آخرت توأمان دارند.
آیتالله هاشمیعلیا تأکید کرد: هر انسان باید در علم، اخلاق، عبادت و بندگی خدا از دیگران پیشی بگیرد؛ در حوزه علمیه، از دیگر طلبهها و در اداره یا شهر، از دیگر همنوعان خود. امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: چیزی چون بهشت ندیدم که طالب آن در خواب باشد و چیزی چون آتش ندیدم که گریزان از آن در خواب رفته باشد.
وی در ادامه به سخن امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: کسی که مشتاق بهشت است، در انجام کارهای نیک سرعت میگیرد؛ نماز را اول وقت میخواند، در مجالس موعظه حاضر میشود و از تذکرات الهی بهره میبرد. همانگونه که جسم به غذا نیاز دارد، روح انسان نیز محتاج غذای معنوی است؛ غذای روح، قرآن، ذکر و موعظه است. انسان باید از آیات قرآن و سخنان معصومین(ع) موعظه گیرد و از غفلت بیدار شود.
استاد اخلاق خاطرنشان کرد: کسی که از آتش جهنم میترسد، از محرمات دوری میکند و توبه پیشه میسازد. بهشت پاداش انسانهای باتقوا است. مؤمن حقیقی دلبستگی زیادی به دنیا ندارد و تنها به مقدار ضرورت از آن بهره میگیرد.
مؤسس مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر ادامه داد: اگر عاقبت دنیا آتش باشد، آن خیر نیست، و اگر پس از سختی بهشت باشد، آن سختی شر محسوب نمیشود. برای انسان متقی، رنجها و غمهای دنیا شر نیست، بلکه زمینه رشد است. هر نعمتی غیر از بهشت پست است و هر بلایی غیر از آتش جهنم عافیت است. انسان مؤمن در برابر بلاهای دنیا صبر و در همه حال شکر میکند، چون میداند عاقبتش بهشت است.
آیتالله هاشمیعلیا در پایان، با اشاره به سخن امیرالمؤمنین(ع) که فرمود: برای نفس شما ارزشی نیست مگر بهشت؛ مبادا آن را به دنیا بفروشید، ابراز کرد: بعضی انسانها خود را به دنیا فروختهاند و فدای آن شدهاند، در حالیکه هرکس خود را جز برای بهشت صرف کند، به خویشتن ظلم کرده است.



نظر شما